1 week langer huren

EASTEND
Topic Starter

1 week langer huren

#1 , 19 jul 2012 21:29

Hoi,

Ik had een vraag betreffende het volgende : ik huur een appartement, en ik heb nu een huis gehuurd vanaf oktober 2012.

Ik heb correct mijn opzegbrief aangetekend verstuurd aan mijn verhuurders waarin ik schrijf dat ik mijn huur opzeg per 1 oktober aanstaande. Nu door omstandigheden kan ik pas vanaf 8 oktober in het nieuwe huurhuis. (de huidige huurder van het huurhuis had mij eerst verteld dat hij eerder zou vertrekken uit het huis, maar heeft mij nu gemaild dat hij pas de laatste dag van september kan vertrekken. Dit stelt nu een probleem betreffende de regelingen die ik al heb getroffen aangaande mijn verhuis)

Ik heb mijn huurbaas net gebeld en hem gevraagd om deze datum aan te passen (dus 8 oktober ipv 1 oktober).
Hij vertelt mij dat dit niet mogelijk is, en we enkel op de goodwill van de nieuwe huurders kunnen rekenen.

Kan iemand mij vertellen of dit effectief ook zo is, of zijn er nog opties?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 19 jul 2012 21:56

Indien Woninghuurwet van toepassing:

Eventueel via Art. 11 woninghuurwet
Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.

Zie dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=39751" onclick="window.open(this.href);return false;

Toch een vraagje: u huurt vanaf 1 oktober, de vorige bewoner verlaat het pand eind september. Waarom kan u er dan niet in per 1 oktober, maar pas per 8 oktober?

EASTEND
Topic Starter

#3 , 20 jul 2012 09:25

Indien Woninghuurwet van toepassing:

Eventueel via Art. 11 woninghuurwet
Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.

Zie dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=39751" onclick="window.open(this.href);return false;

Toch een vraagje: u huurt vanaf 1 oktober, de vorige bewoner verlaat het pand eind september. Waarom kan u er dan niet in per 1 oktober, maar pas per 8 oktober?

Dank je voor je antwoord.
De vorige bewoner zal zorgen dat ik op maandag 1 oktober kan "verhuizen", maar vermits mijn partner pas de week nadien verlof hiervoor heeft aangevraagd, en ik zelf wegens mijn gezondheid niet in staat ben dit alleen te doen, komt dit héél slecht uit.
(dus praktisch)

Ik veronderstel dat dat kan voor één week bv? Die verlenging, ik bedoel dat het niet meteen een maand opschuift dan?

Als ik mijn bedenkingen nog even mag neerpennen :) : wij zitten hier in een gebouw van 4 appt dat nu 2 jaar geleden verkocht is aan nieuwe huurbazen. Ik ben altijd, al zeg ik het zelf, een heel plichtsbewuste huurder geweest, ik poetste onze gemeenschappelijke gang elke week (hier zijn géén regels) als enigste van de 4 appt, was er onenigheid tussen andere/nieuwe huurders werd ik altijd opgebeld vermits men wist dat ik betrouwbaar was. Mijn partner en ik ruimden elk jaar de parking met kiezels hier achteraan op, sigarettenpeuken van de anderen opruimen etc) In onze garage regent het al een jaar binnen, ondertussen hebben wij dit zelf hersteld zonder al te veel heisa. Ons bad staat hier van 1974, helemaal 'ros' zeg maar van de kalkaanslag, ik vroeg om een nieuwe badkuip , maar hier ook geen antwoord, dus alles zelf op eigen kosten geëmailleerd. Tevens het volledig appartement 8 jaar geleden herschilderd, 2 jaar geleden de keuken, dit alles op eigen kosten. (dit appt zag er verschrikkelijk uit toen wij hierin kwamen)
Toen onze nieuwe huurbazen zich kwamen voorstellen aan ons, zeiden ze van : "Wij willen eigenlijk geen "bazen" zijn, maar eerder alles kunnen bespreken op vriendschappelijke basis."
Des te groter mijn verbazing dat deze extra week voor hun zo'n probleem vormt.

Ik kan heel goed begrijpen dat ze mij liever niet zien vertrekken, maar ik vind het nogal een frustrerende wijze waarop ze zich nu gedragen.
Bij onze eerste huurbaas van dit appt is onze huur nooit geindexeerd geweest. Nu verleden jaar is onze huur naar omhoog gegaan (nieuwe huurbazen) van 480 naar 560. (ik denk eigenlijk wel dat ze dat recht hebben, maar ik bedoel maar, andere huurders hebben hierover wél problemen gemaakt). Wij hebben gewoon stipt elke maand betaald.

Ik ben een beetje misnoegd zoals jullie wss kunnen lezen, over de manier waarop men je behandelt éénmaal je "weg wil". Daar komt het op neer...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2012 12:32

[Bij onze eerste huurbaas van dit appt is onze huur nooit geindexeerd geweest. Nu verleden jaar is onze huur naar omhoog gegaan (nieuwe huurbazen) van 480 naar 560. (ik denk eigenlijk wel dat ze dat recht hebben, maar ik bedoel maar, andere huurders hebben hierover wél problemen gemaakt)....
Ik denk dat deze verhoging meer dan de wettelijke index was. Die zou om en nabij de 15 € moeten liggen, afhankelijk van uw basishuur. U betaald nu dus ongeveer 65 € per maand teveel.

VDG2

#5 , 20 jul 2012 13:02

Voor wat betreft de verhoging volg ik inderdaad mava. (Als moderator Vandebos dit topic leest kan hij u misschien advies geven wat u hiertegen eventueel nog zou kunnen doen, even geduld dus.)
De vorige bewoner zal zorgen dat ik op maandag 1 oktober kan "verhuizen", maar vermits mijn partner pas de week nadien verlof hiervoor heeft aangevraagd, en ik zelf wegens mijn gezondheid niet in staat ben dit alleen te doen, komt dit héél slecht uit.
(dus praktisch)
Voor wat betreft de verlenging. De buitengewone omstandigheden zijn omstandigheden buiten de wil van de huurder. Ik vrees dat uw praktisch probleem niet van dien aarde is dat deze buiten uw wil valt.

Buitengewone omstandigheden zijn omstandigheden waarop de huurder geen invloed heeft en die hem tijdelijk verhinderen een andere woning te zoeken of te verhuizen. Het gaat om dringende toestanden die niet te voorzien zijn en plots opduiken of om moeilijke omstandigheden die slechts door het tijdelijke behoud van de woning verminderd kunnen worden: bijvoorbeeld de hoge leeftijd van de huurder, plotse werkloosheid, ziekte, zwangerschap, het overlijden van een gezinslid …
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... ndigheden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een slechte gezondheidstoestand of invaliditeit die reeds lang bestond, is geen geldige reden (rb. Gent, 22.03.1991).
Indien de slechte gezondheidstoestand reeds lang bestond, kan u deze dus niet inroepen. U had in dit geval vooruitziend moeten zijn, en de nodige voorzieningen dienen te treffen rekeninghoudend met de reeds gekende gezondheidstoestand (verhuisdienst, familie/vrienden inschakelen).

Bovendien heeft uw partner verlof aangevraagd na de datum van de verhuis en niet vanaf 1 oktober. Rekeninghoudend met uw slechte gezondheidstoestand valt dit niet echt te verklaren waarom er geen verlof werd genomen op 1 oktober om zodoende beschikbaar te zijn voor de verhuis.

Ik vrees dus dat u uit de boot zal vallen voor wat betreft de verlenging wegens buitengewone omstandigheden. U zal dienen een oplossing te zoeken voor uw praktisch probleem (familie, vrienden, verhuisdienst, verlof van uw partner vervroegen), of alsnog tot een vergelijk dienen te komen met de verhuurder. (Wat uiteraard niet wegneemt dat ik begrip kan opbrengen voor uw situatie.)

Tenslotte; heeft u de verhuurder ooit schriftelijk op de hoogte gebracht van bovenvermelde problemen (binnenregenen, badkuip,...)?

Lightning

#6 , 20 jul 2012 13:53

Op basis van de gegevens waarover we beschikken valt over de correctheid van de indexatie niet te oordelen. TS zegt zelf dat "Bij onze eerste huurbaas van dit appt is onze huur nooit geindexeerd geweest" en woont er blijkbaar reeds tientallen jaren.

Vandebos

#7 , 20 jul 2012 14:37

sinds wanneer huurt u het pand?

EASTEND
Topic Starter

#8 , 20 jul 2012 16:23

sinds juli 2004

EASTEND
Topic Starter

#9 , 20 jul 2012 16:28

Voor wat betreft de verhoging volg ik inderdaad mava. (Als moderator Vandebos dit topic leest kan hij u misschien advies geven wat u hiertegen eventueel nog zou kunnen doen, even geduld dus.)
(dus praktisch)
Voor wat betreft de verlenging. De buitengewone omstandigheden zijn omstandigheden buiten de wil van de huurder. Ik vrees dat uw praktisch probleem niet van dien aarde is dat deze buiten uw wil valt.

Buitengewone omstandigheden zijn omstandigheden waarop de huurder geen invloed heeft en die hem tijdelijk verhinderen een andere woning te zoeken of te verhuizen. Het gaat om dringende toestanden die niet te voorzien zijn en plots opduiken of om moeilijke omstandigheden die slechts door het tijdelijke behoud van de woning verminderd kunnen worden: bijvoorbeeld de hoge leeftijd van de huurder, plotse werkloosheid, ziekte, zwangerschap, het overlijden van een gezinslid …
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... ndigheden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een slechte gezondheidstoestand of invaliditeit die reeds lang bestond, is geen geldige reden (rb. Gent, 22.03.1991).
Indien de slechte gezondheidstoestand reeds lang bestond, kan u deze dus niet inroepen. U had in dit geval vooruitziend moeten zijn, en de nodige voorzieningen dienen te treffen rekeninghoudend met de reeds gekende gezondheidstoestand (verhuisdienst, familie/vrienden inschakelen).

Bovendien heeft uw partner verlof aangevraagd na de datum van de verhuis en niet vanaf 1 oktober. Rekeninghoudend met uw slechte gezondheidstoestand valt dit niet echt te verklaren waarom er geen verlof werd genomen op 1 oktober om zodoende beschikbaar te zijn voor de verhuis.

Ik vrees dus dat u uit de boot zal vallen voor wat betreft de verlenging wegens buitengewone omstandigheden. U zal dienen een oplossing te zoeken voor uw praktisch probleem (familie, vrienden, verhuisdienst, verlof van uw partner vervroegen), of alsnog tot een vergelijk dienen te komen met de verhuurder. (Wat uiteraard niet wegneemt dat ik begrip kan opbrengen voor uw situatie.)

Tenslotte; heeft u de verhuurder ooit schriftelijk op de hoogte gebracht van bovenvermelde problemen (binnenregenen, badkuip,...)?

Ik snap het. Er zal dus weinig aan te doen zijn vrees ik ook.
Alleszins bedankt voor je reactie. Ik ben gewoon héél teleurgesteld in onze verhuurders, als ik terugkijk en zie wat ik/wij voor hun hebben gedaan de laatste jaren en nu mits een beetje "goodwill" van hun kant, zou mijn probleem opgelost zijn, maar soit.
(alles wat hier aan het gebouw is gedaan geweest waarvoor ze 'binnen' moesten zijn, is altijd via mij verlopen, nooit heb ik enig bezwaar gehad, enfin, het heeft geen zin er over na te denken in feite, ik weet het)

Altijd telefonisch, mbt de problemen. (wat vermoed ik niet zo'n best idee geweest is...)

VDG2

#10 , 20 jul 2012 18:25

Naar de toekomst toe, zorg dat je steeds problemen enz via een aangetekend schrijven, mail of iets anders "bewijsbaar" kenbaar maakt aan de verhuurder. En hou er rekening mee dat, hoe vriendelijk en meegaand de verhuurder tijdens het contract ook is, eens je opzegt kan die menslievendheid soms als sneeuw voor de zon verdwijnen. Jammer maar helaas. En dat is trouwens in het omgekeerde geval ook niet anders, de stipte, correcte huurder kan achteraf ook zwaar tegenvallen eens hij weg gaat of moet.

Ik hoop dat je alsnog op zijn redelijkheid kan rekenen.

Voor wat betreft de indexatie. Ik heb het even uitgerekend en ik kom inderdaad rond de 560€ uit.

Wanneer is het pand verkocht en vanaf wanneer heeft de nieuwe verhuurder de indexatie toegepast?

EASTEND
Topic Starter

#11 , 20 jul 2012 20:28

Naar de toekomst toe, zorg dat je steeds problemen enz via een aangetekend schrijven, mail of iets anders "bewijsbaar" kenbaar maakt aan de verhuurder. En hou er rekening mee dat, hoe vriendelijk en meegaand de verhuurder tijdens het contract ook is, eens je opzegt kan die menslievendheid soms als sneeuw voor de zon verdwijnen. Jammer maar helaas. En dat is trouwens in het omgekeerde geval ook niet anders, de stipte, correcte huurder kan achteraf ook zwaar tegenvallen eens hij weg gaat of moet.

Ik hoop dat je alsnog op zijn redelijkheid kan rekenen.

Voor wat betreft de indexatie. Ik heb het even uitgerekend en ik kom inderdaad rond de 560€ uit.

Wanneer is het pand verkocht en vanaf wanneer heeft de nieuwe verhuurder de indexatie toegepast?

Ja ik weet het, maar (dit is geen excuus hoor) door hun "vrienschappelijke" band van in het begin, heb ik dat niet gedaan.Maar het kan idd maar een les zijn voor me tov de volgende verhuurders.
Je heb daar gelijk in.

Tja dat is zeker zo.... Spijtige zaak maar zo is dat nu éénmaal. Ik zelf ben niet van plan om rancune te hebben tov hun (is nog een jong koppel) maar ik ga in ieder toch wel eens vermelden als alles achter de rug is, hoe spijtig ik dat vind dat het op deze manier moet verlopen (is misschien naief of "te goed" maar zo ben ik nu eenmaal)

ah ok, bedankt hiervoor!

Het pand is verkocht in het najaar van 2010 en de indexatie is toegepast zomer 2011.

Ik hoop het ook...

Vandebos

#12 , 20 jul 2012 21:46

sinds juli 2004
Het maximum bedrag dat de nieuwe verhuurders mogen vragen rekening houdend met de wetgeving is:
Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (juli 2012) = Basishuurprijs (juli 2004) * GI [1996] juni 2012 / GI [1996] juni 2004

Dit geeft in cijfers:
571,82 EUR = 480,00 EUR * 135,39 / 113,65 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juli 2012
Dit alles onder voorbehoud dat de contractueel afgesproken huur in 2004 € 480 was en de verhuurders deze index niet hebben opgevraagd met meer dan drie maand terugwerkende kracht of de datum van het verlijden van de definitieve akte van het pand.(indien deze laatste minder dan drie maand voor het vragen van de indexaanpassing gebeurde)

EASTEND
Topic Starter

#13 , 21 jul 2012 06:34

sinds juli 2004
Het maximum bedrag dat de nieuwe verhuurders mogen vragen rekening houdend met de wetgeving is:
Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (juli 2012) = Basishuurprijs (juli 2004) * GI [1996] juni 2012 / GI [1996] juni 2004

Dit geeft in cijfers:
571,82 EUR = 480,00 EUR * 135,39 / 113,65 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juli 2012
Dit alles onder voorbehoud dat de contractueel afgesproken huur in 2004 € 480 was en de verhuurders deze index niet hebben opgevraagd met meer dan drie maand terugwerkende kracht of de datum van het verlijden van de definitieve akte van het pand.(indien deze laatste minder dan drie maand voor het vragen van de indexaanpassing gebeurde)

dan lijkt het me te kloppen

alvast hartelijk dank!

Terug naar “Huren”