vervolg wettelijke handgift ??!!!

collinimport
Topic Starter

vervolg wettelijke handgift ??!!!

#1 , 04 aug 2007 18:58

Hallo Iedereen ,

In vervolg op mijn berichtje van een aantal dagen terug ...

Ik heb dus via de officiele weg een gift gekregen van mijn ouders .Dat is gebeurd met een aangetekend schrijven en overgemaakt in de bank .

Tot daar ,ik bedoel de aangetekende brief stond alleen op mijn naam en in de brief van mijn ouders aan mij gericht is dat ook enkele aan mij gericht.

Maar nu beweerd de tegenpartij het volgende :

Het geld dat ik dus gekregen heb is op een gemeenschappelijke rekening gekomen ..waar daarna het geld is doorgestort aan de notaris voor de aankoop van onze woning.

Zij beweren omdat het geld van die gift op een gemeenschappelijke rekening is terecht op dat moment waardeloos wordt onder het wettelijk stelsel ;

Op dat moment wordt het geld gemeenschappelijk .

De gift had dus op een aparte rekening op mijn naam moeten gestort worden

Dus gift WAARDELOOS ...althans dat beweren zij ..

wat moet ik hiervan denken ????
Groetjes en bedankt vor eventuele reaties .
Guy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 aug 2007 13:21

?Zelfs in een huwelijksstelsel waar de schenkingen aan een echtgenoot hem eigen blijven, zouden ook de gelden door de ouders gegeven als gemeenschapsgoederen KUNNEN beschouwd worden als de schenking kan worden beschouwd als zijnde gedaan aan beide echtgenoten gezamenlijk. Dit is bijvoorbeeld het geval als de schenking werd gedaan met het oog op de verkrijging van een gemeenschappelijk onroerend goed?(Rb .Luik 21 oktober 1977,Rev.dr.fam. 1982,101).

Om uit te maken of het geld ENKEL aan u werd geschonken zal echter de rechter moeten rekening houden met [b]ALLE[/b] omstandigheden van de zaak.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wolf2

#3 , 08 aug 2007 21:19

Volgens mij is dat fout.
Het is niet omdat iets terechtkomt in het gemeenschappelijk vermogen dat het daarom gemeenschappelijk wordt.
Het omgekeerde geldt ook: het is niet omdat iets betaald wordt met gemeenschappelijk geld, dat het een gemeenschappelijke schuld was.

(mocht het anders zijn, dan zouden er nooit vergoedingsrekeningen gemaakt moeten worden bij de vereffening van een gemeenschap)

Alles wordt geacht gemeenschappelijk te zijn tenzij kan bewezen worden dat het eigen is. Dat kan U h??l gemakkelijk doen.

(heb wel uw eerder bericht niet geraadpleegd)

U spreekt maar van ??n brief. Hoe heeft U de schenking aanvaard? Meestal schrijft men 'heen en weer'.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”