Douane vraagje

thetruthhurts
Topic Starter

Douane vraagje

#1 , 18 jul 2012 18:41

Beste forumleden

Een vriend van mij heeft onlangs een trui besteld uit China. Het was een merkeloze trui en plotseling kreeg hij een brief van de douane dat zijn pakketje is tegengehouden wegens namaak.
Ik zou graag ook iets bestellen op internet maar niet van een merk van dezelfde site waarvan mijn vriend zijn trui heeft besteld maar vrees nu een beetje sinds ik dit heb gehoord. Kan hij dit aanvechten? Hoe weet de douane of de trui namaak is of niet als het niet van een merk is? Mogen ze dit zomaar?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 18 jul 2012 21:12

ik koop ook wel eens dingen vanuit china, meestal kleine onderdelen. ik denk zolang je van de textiel // parfum enzo.. wegblijft, je redelijk safe zit
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

j.demoor

#3 , 20 jul 2012 10:49

De wetgeving ter zake vindt u in :

Verordening EG 1383/2003 van de Raad van 22 juli 2003 inzake het optreden van de douaneautoriteiten ten aanzien van goederen waarvan wordt vermoed dat zij inbreuk maken op bepaalde intellectuele eigendomsrechten en inzake de maatregelen ten aanzien van goederen waarvan is vastgesteld dat zij inbreuk maken op dergelijke rechten(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 83:NL:HTML" onclick="window.open(this.href);return false;).

15 MEI 2007. - Wet betreffende de bestraffing van namaak en piraterij van intellectuele eigendomsrechten.

20 OKTOBER 2011. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 15 mei 2007 betreffende de bestraffing van namaak en piraterij van intellectuele eigendomsrechten
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”