één bankrekening bij stelsel scheiding van goederen

mosti
Topic Starter

één bankrekening bij stelsel scheiding van goederen

#1 , 10 jul 2012 18:11

Wij hebben zopas samen een hypotheek aangegaan voor de nieuwbouw van een huis.
We zijn echter wel getrouwd met scheiding van goederen.

Door de lening hebben we nu één gemeenschappelijke bankrekening. De andere rekeningen hebben we nog wel over.

Ik vraag me nu af hoe andere koppels dat doen want ik veronderstel dat ern og wel mensen in ons geval zijn die toch samen iets kopen. Onze lonen moeten sowieso op die ene rekening gedomicilieerd worden.
Moeten wij dan constant gelden overzetten van de ene op de andere rekening om toch nog wat eigen middelen over te hebben elk nadien?

Mosti

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jul 2012 18:16

Jullie kunnen inderdaad geld van de gemeenschappelijke rekening naar de persoonlijke rekeningen overschrijven.
Het is niet omdat jullie gehuwd zijn met scheiding van goederen dat jullie geen gezamenlijke rekeningen kunnen hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2012 18:37

Versta ik niet .... wij zijn gehuwd met scheiding van goederen en aanwinsten hebben geen enkele gemeenschappelijke rekening.
Indertijd werd van beide rekeningen een % betaald voor de aflossing. (Samen was dat 100% :lol:)

Reclame

duma

#4 , 11 jul 2012 12:08

Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen en hebben 4 gemeenschappelijke rekeningen (zicht, spraak, 2 spaar voor mijn man zijn kindjes die op onze naam staan), elke een apart zichtrekening waar niets opstaat, 1 spaar op mijn naam. Binnenkort gaan we wel ons huwelijksstelsel laten aanpassen naar getrouwd met gemeenschap van goederen.

basejumper

#5 , 11 jul 2012 20:02

Hier is toch geen probleem? Er moet enkel een rekening zijn die jullie beiden via bvb doorlopende opdracht spijzen waar het leenbedrag af kan gaan. Verder houden jullie beiden een persoonlijke rekening bij dezelfde bank waar jullie loon op komt. Die rekening is dan een rekening in onverdeeldheid, wat dezelfde toestand is als de woning die jullie samen aankopen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor

#6 , 27 mar 2014 12:59

Jullie kunnen periodiek het loonVERSCHIL overschrijven naar de eigen rekening van de meest verdienende. Verder kunnen jullie GELIJKE bedragen overschrijven naar de eigen rekeningen van beide partners.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jajutho

#7 , 27 mar 2014 13:30

Uw loon hoeft niet op die ene rekening gedomicilieerd te worden (toch niet bij fortis).

Wij hebben één gemeenschappelijke rekening waar de gemeenschappelijke kosten voor het gezin van betaald worden. Ieder heeft een privé rekening waar zijn/ haar loon op gestort wordt. Elke maand wordt er van die rekeningen automatisch een bedrag naar de gemeenschappelijke rekening gestort. Daarnaast hebben we beiden nog een spaarrekening.
Succes, J

Terug naar “Bank & Beurs”