Erkenning

Rosa
Topic Starter

Erkenning

#1 , 30 jul 2007 22:44

Mijn dochter van bijna 32 heeft al een aantal jaar geen relatie toch wil zij graag een kind ook al is dat dan misschien zonder vader. Een goeie vriend van haar zou bereid zijn om als 'donor' te helpen.
Nu vraagt zij zich af wat de juridische en waarschijnlijk ook daaruit voortkomende financi?le gevolgen zijn als zij instemt dat hij het kind erkent. Betekent dit automatisch dat hij dan dezelfde rechten en plichten heeft als een vader wiens kind geboren wordt in een doorsnee (klassiek) huwelijk ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 aug 2007 12:15

De erkenning overeenkomstig art.327-330 Burgerlijk Wetboek verleent de erkenner het volwaardig ouderlijk gezag (art.371-387ter Burgerlijk Wetboek) over het erkende kind.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 02 aug 2007 01:39

Beste rosa,

Zelf treed ik de visie van J.demoor bij

In principe kan bij conflict met de donor zelfs de hoofdverblijfplaats van het kind omgedraaid worden (kind moet bij vader gaan wonen, moeder betaald onderhoudsbijdrage) maar voorbeelden ken ik daar niet van.

Waar op internationaal vlak wel heel wat voorbeelden van te vinden zijn is dat de spermadoner "plots" voor een enorme rekening komt te staan voor zijn bijdrage van de opvoeding (alimentatie als u wil), ook al komt die donor van de spermabank --> bij ons anoniem maar dat moet van Europa veranderen.

http://www.f4j.be/doc/doc07/070721_Sper ... _baby.html

Enkele huizen hier vandaan wenste L een kind. De portomonee werd opengetrokken en L werd zwanger. Helaas een miskraam. Enkele weken later leerde L een man kennen met wie ze nog samen is.

RR

Reclame

Terug naar “Andere”