werkloosheid en vzw besturen

Myr
Topic Starter

werkloosheid en vzw besturen

#1 , 09 jul 2012 14:03

Ik wil een vzw opzetten om verwaarloosde honden te helpen door verzorging, therapie en herplaatsing. Er zouden omhalingen gebeuren om de dierenartskosten, voeding e.d. te betalen. Ik ben een vrouw, 62 jaar, langdurig werkloos. Kan ik voorzitster zijn zonder mijn werkloosheidsuitkering te verliezen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2012 19:03

U moet om te beginnen een vzw zijn met goedgekeurde statuten.
Zomaar geld gaan ophalen zal er ook niet inzitten gezien u al enkele jaren ik dacht moet bestaan.
U moet tevens voldoen aan ik dacht KB inzake liefdadigheid van 22.9.1823 en tevens toelating hebben om op de openbare weg te collecteren van de bevoegde bestuurlijke overheid: gemeente, provincie en staat (vlaamse regering).
Uw vzw zal een transparante uitgebreide boekhouding moeten voeren....
Wat vrijwilligerswerk betreft .... ik vermoed dat u tevens toelating moet hebben om tijdens de normale werkuren andere activiteiten te doen. RVA kan volgens mij deze toelating verstrekken...

Myr
Topic Starter

#3 , 10 jul 2012 05:38

Ik heb een vrijstelling en ben niet meer beschikbaar op de arbeidsmarkt. Ik belde naar RVA. Ik moet hen een brief zenden en uitleggen wat het zal inhouden. Naargelang mijn tekst word het toegelaten of niet. Ik had graag geweten hoe ik het moet formuleren om de toelating te kunnen krijgen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2012 10:16

Beginnen met statuten op te stellen, deze te laten goedkeuren en neerleggen.
Hoor een rond bij soortgelijke organisaties...
Wel steeds goed opletten want ook VZW zij onderhevig aan regels en overheid ( ook parket) doet controles.

Myr
Topic Starter

#5 , 11 jul 2012 04:36

goed idee, ik zal rondhoren bij soortgelijke organisaties

Terug naar “Werkloosheid”