schenking voor scheiding met huwelijkse voorwaarden

irene
Topic Starter

schenking voor scheiding met huwelijkse voorwaarden

#1 , 30 jul 2007 22:39

Beste heer/mevrouw,

Ik heb een vriend die aan het scheiden is van zijn vrouw. Ze zijn nu bezig met het vermogen te verdelen. Plots kwam zijn vrouw ineens met verschillende schenkingen van haar ouders die in het huis zijn ge?nvesteerd wat ze nu bezitten, omgerekend een bedrag van 25.000,- euro. Die vriend heeft getekend in de huwelijkse voorwaarden dat hij geen aanspraak zou maken op schenkingen van haar ouders die voor haar bestemd zijn en op het muziekbedrijf van haar ouders. De schenking is gestort op haar rekeningnummer, maar aangezien ze verder in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is dat rekeningnummer ook van hem. Op het afschrift van de bank staat alleen 'schenking', haar naam staat daar niet specifiek bij vernoemd. Verder kwam ik onderstaan artikel tegen op het internet;

Heeft men echter eigen geld, bijvoorbeeld uit een erfenis, dan kan dat ge?rfd geld besteed worden; wederbelegd worden, in bijvoorbeeld een schilderij.
In dat geval en in de veronderstelling dat kan aangetoond worden dat bedoeld schilderij gekocht werd met die eigen - ge?rfde - gelden zal het schilderij een eigen goed zijn van die echtgenoot. Het is in wederbelegging van eigen geld gekocht.

Wenst men een grond, een huis of ander onroerend goed in wederbelegging als eigen goed aan te kopen dan is het absoluut noodzakelijk dat zulks in de notari?le aankoopakte vermeld wordt.
Is dat niet gebeurd dan kan dat onroerend goed niet als een eigen goed beschouwd worden.
Breng de notaris tijdig op de hoogte van Uw bedoeling.

Hierin wordt aangegeven dat notarieel moet worden vastgesteld dat het geld uit een schenking dat in een gezamenlijk huis wordt ge?nvesteerd van 1 partner is. Zijn vrouw dus en dat die vriend er geen aanspraak op maakt. De schenking is bovendien wel op het rekeningnummer gestort dat op haar naam staat, maar niet specifiek op haar naam overgemaakt.

Mijn vraag is, moet hij die schenking nu terug betalen aan zijn bijna ex-vrouw of had zij dat voor het investeren in het huis vast moeten leggen bij een notaris?

Met vriendelijke groet,

Irene

Overigens kom ik op de site http://just.fgov.be waar j.demoor het over heeft ('juridische aard' dan driehoekje) niet veel verder. Ik kan het kopje juridische aard nergens vinden en het driehoekje zie ik ook niet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 aug 2007 12:14

INDIEN partijen huwden onder het wettelijk stelsel dan geldt:?Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door SCHENKING, erfenis of testament...Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.?(Burgerlijk Wetboek).

Uit ?Op het afschrift van de bank staat alleen 'schenking'? kan niet afgeleid worden dat de schenking gedaan werd aan de dochter alleen of aan beide echtgenoten.Samenlezing met ?dat hij geen aanspraak zou maken op schenkingen van haar ouders? wettigt m.i. het vermoeden dat de schenking gedaan werd aan de dochter alleen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Arowana

#3 , 01 aug 2007 22:25

Waarom zou uw vriend aanspraak willen maken op die schenking? Het lijkt me - moreel gezien - logisch dat die ouderlijke schenking zijn vrouw toekomt.

Reclame

irene
Topic Starter

#4 , 02 aug 2007 10:30

De schenking is aan hen beide gedaan door de ouders en als investering in het huis gegaan. Maar vanwege de scheiding zeggen ze nu dat het toch alleen voor de dochter was. Maar dat is verder prive. Ik hoopte alleen op hulp op de vraag hoe het zit. Bij deze bedankt j.demoor

Terug naar “Echtscheiding”