voordelen stille vennoot gewone commanditaire vennootschap

patjebrussel
Topic Starter

voordelen stille vennoot gewone commanditaire vennootschap

#1 , 07 jul 2012 22:31

Wat zijn de voordelen van een stille vennoot in een gewone commanditaire vennootschap ?
Met andere woorden, hoe kan ik iemand over de streep trekken om in deze vorm te stappen als stille vennoot ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2012 09:45

Het allerbelangrijkste voordeel is dat men niet verantwoordelijk is bij een faling, maar mag dan ook geen enkele activiteit gedaan hebben in de vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patjebrussel
Topic Starter

#3 , 08 jul 2012 16:46

Moet een stille vennoot ook SZ en dergelijke betalen ? Kan dit gelijk wie zijn ? Een werkloze, gepensioneerde, rechtspersoon, werknemer ?
Ik veronderstel dat een stille vennoot ook iets, deelname in de winst ? Kan/moet dit contractueel worden vastgelegd ?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2012 18:34

Een stille vennoot kan om het even wie zijn, mag zelfs een vennootschap zijn, en is niet noodzakelijk een zelfstandige, in een gewone commanditaire vennootschap is de stillevennoot de geldschieter en bij faling is hij enkel zijn inbreng kwijt.
Ook is een gewone commanditaire vennootschap veel goedkoper voor den boekhouder daar zij geen jaarrekeningen moeten neerleggen en ook de oprichting is simpel en men geeft geen notaris nodig
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

patjebrussel
Topic Starter

#5 , 08 jul 2012 18:58

Daarom dat ik deze vennootschapsvorm zou verkiezen. Een EVBA is te duur. Maar ik zou geen geld vragen, heb wel iemand nodig om ze op te richten.
Bedankt voor de info.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”