huurwaarborg weigeren

ikke82
Topic Starter

huurwaarborg weigeren

#1 , 04 jul 2012 10:28

Geachte,

Graag had ik advies gekregen in verband met een huurwaarborg.

Ik ben van plan om binnenkort mijn opzeg te doen in het huurappartement waar ik nu woon. Nu vrees ik ervoor dat mijn huisbaas moeilijk gaat doen over het huurwaarborg omdat er in het verleden reeds enkele conflicten/ betwistingen zijn geweest over wie welke kosten/reparaties zou betalen. Omdat ik in mijn recht stond heb ik die kosten uiteindelijk maar van mijn maandelijkse huur afgetrokken, tot grote ongenoegen van mijn huisbaas.
ik vermoed dat hij die kosten dan zal willen recuperen via mijn huurwaarborg.

Nu is mijn vraag: ten eerste, heeft hij het recht om dat te doen ? en op welke manier kan ik me hiertegen beschermen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 jul 2012 11:32

Zonder de kosten in kwestie te kennen, en de wijze waarop de werken werden uitgevoerd (wie was opdrachtgever voor de werken in kwestie?) is het onmogelijk hierop te antwoorden.

Indien dit inderdaad kosten zijn die ten laste van de verhuurder vallen dan mag hij dit niet op deze wijze trachten te regelen. In een dergelijk geval dient u deze onmiddellijk aangetekend te betwisten en in het schrijven de verhuurder ten eerste verzoeken deze onterechte aanrekeningen te laten vallen binnen de zeven kalenderdagen na kennisname van uw schrijven en ten tweede hem vriendelijk melden dat bij gebrek aan het inwilligen van dit verzoek dit schrijven geldt als een definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn het lokale vredegerecht op zijn kosten in te schakelen om de correcte vrijgave van de waarborg, inclusief geaccumuleerde interesten, bij vonnis en tegen dwangsom te bekomen.

U sluit uw schrijven af met "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard...

ikke82
Topic Starter

#3 , 05 jul 2012 09:43

Beste,

de eerste keer moest de printplaat van de boiler vervangen worden en nog geen paar weken later een driewegklep ( er was geen warm water meer).

dit lijkt mij te wijten aan gewone slijtage, hoewel de huisbaas dit op ons heeft proberen te verhalen.

De tweede keer moesten we de slot van ons voordeur vervangen, nadat er bij ons was ingebroken en we ons appartement niet konden betreden, dus waren we wel genoodzaakt om een nieuwe slot erin te zetten. Dit lijkt me dan ook een geval van overmacht.

In beide gevallen vermoed ik dat wij als huurder niet zouden moeten opdraaien voor de kosten.

mvg,

Reclame

billie3

#4 , 05 jul 2012 13:20

Heeft U die kosten op eigen initiatief van uw huur afgetrokken ? Niemand heeft het recht zichzelf te "rechten", enkel het vredegerecht kan in geval van discussie hierover een uitspraak doen.

ikke82
Topic Starter

#5 , 05 jul 2012 16:26

Beste,

ik zie niet in waarom ik die kosten zou moeten voorschieten en/of betalen, aangezien dit kosten zijn voor de huisbaas .Het meest logisch leek me dan om die te recupereren via mijn maandelijkse huur.

mvg,

duma

#6 , 05 jul 2012 16:42

De huurder mag nooit zomaar beslissen om een deel huur in te houden voor eender welke reden. Rechters kunnen er niet mee lachen als mensen het recht in eigen handen nemen. Daarvoor zijn er namelijk rechtbanken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jul 2012 18:54

Slot appartement ...hangt er een beetje van af. Hoe is men in gebouw geraakt?
Is deur appartement ook verzekerd via blokpolis?
is deur verzekerd via uw polis .... los van probleem toch ook eens nazien.

ikke82
Topic Starter

#8 , 06 jul 2012 09:58

Via de deur van het appartementsgebouw dat geforceerd was zijn ze in he gebouw gekomen.

blijkbaar is dit al meerdere malen gebeurd en was de huisbaas hiervan op de hoogte en heeft ons toch niet verwittigd.

De huisbaas heeft geprobeerd om het op de syndicus te verhalen , maar ook hier heeft hij bot gevangen omdat het bedrag lager was dan het forfait.

De slotenmaker heeft de factuur naar hem toegestuurd, iets waar de huisbaas niet mee kon lachen.

Wat de boiler betreft, De firma had een schriftelijke goedkeuring nodig van de huisbaas zodat ze zouden komen. En hoewel mijn huisbaas had beloofd dat hij die goedkeuring zou sturen naar de firma in kwestie heeft hij dat niet gedaan.

Op de dag dat ik een technicus verwachtte, hebben ze me meegedeeld dat ze die schriftelijke goedkeuring nog steeds niet hadden ontvangen.

Ik had hiervoor een dag verlof moeten nemen voor mijn werk, dus het is dan ook begrijpelijk dat ik die firma beloof dat ik de kosten wel zal betalen want we zaten immers al bijna een maand met koud water en ik had niet veel zin om opnieuw 3 weken te wachten voor een nieuwe afspraak.

Als reactie hierop heeft mijn huisbaas besloten om te indexeren en met terugwerkende kracht ( op die manier heeft hij natuurlijk de kosten kunnen recupereren)

Misschien had ik dat inderdaad niet zomaar mogen aftrekken van de maandelijkse huur., maar ik ben het dan ook beu dat hij zijn verantwoordelijkheid als huisbaas niet opneemt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jul 2012 11:41

Als reactie hierop heeft mijn huisbaas besloten om te indexeren en met terugwerkende kracht ( op die manier heeft hij natuurlijk de kosten kunnen recupereren)

.
En hoever ging die terugwerkende kracht dan wel?
Wanneer was uw laatste indexatie? (voor die huidige dan)

ikke82
Topic Starter

#10 , 06 jul 2012 13:04

3 maanden, dus juridisch gezien stond hij wel in zijn recht en heb dan ook die indexering gewoon betaald. Hiervoor had hij nog nooit geïndexeerd, wat er duidelijk op wijst dat hij de kosten van de boiler wou recupereren op die manier.

Ok ik had dan wel de kosten niet mogen aftrekken van de huur, maar ik denk dat elke mens met logisch verstand wel kan inzien dat mijn huisbaas ook niet de meest correcte persoon is, terwijl wij elke maand braaf en op tijd onze huur betalen.

Vandebos

#11 , 06 jul 2012 13:58

Het feit dat de huurbaas niet correct werkt zou er in feite juist de aanleiding toe dienen te zijn om zelf minutieus correct te werken. Kwestie van mocht het tot een geding komen onweerlegbaar te kunnen aantonen dat u wel de regels hebt gevolgd en u na herhaaldelijke schriftelijke verzoeken niet anders kon dan zelf ingrijpen.

Geen kritiek in dit geval maar wel een advies voor iedere bezoeker die deze thread leest. Het voorkomt vele hoofdbrekens en maakt aan de verhuurder in kwestie duidelijk dat u wel weet wat kan en wat niet...

ikke82
Topic Starter

#12 , 06 jul 2012 14:23

Moest het tot een geding komen dan heb ik genoeg schriftelijk bewijs dat aantoont dat wij steeds heel bereidwillig waren om op een gepaste moment en een gepaste manier hierover te praten en dat als aangetoond kon worden dat de reparaties te wijten waren aan slecht gebruik door ons , wij zeker bereid waren om voor de kosten op te draaien, wat maar logisch is ook.

Het feit dat mijn huisbaas enkel reageert wanneer hij iets moeten betalen of toen hij had opgemerkt dat de kosten van de reparatie waren afgetrokken van de huur, toont duidelijk dat het hem niet interesseert waardoor ik genoodzaakt was om zelf in te grijpen.

Terug naar “Huren”