Hoe verloopt bieden bij immo?

*M*
Topic Starter

Hoe verloopt bieden bij immo?

#1 , 31 jul 2007 08:45

Wij hebben een woning op het oog die bij een vastgoedmakelaar te koop staat. De vraagprijs is te hoog - de woning heeft voor korte tijd bij de notaris te koop gestaan voor 13 500 euro minder, tot het immokantoor de eigenaars ervan overtuigde naar hen over te stappen.

De vastgoedmakelaar deed alsof hij niks wist van die lagere vraagprijs toen we hem hiermee confronteerden (alsof wij zo na?ef zijn dat te geloven!!). Hij wil ons ook niet de kans geven te onderhandelen met de eigenaar over de verkoopprijs. Het bod dat we doen moet sowieso het hoogste zijn dat we kunnen bieden, anders heeft het volgens hem geen zin het te gaan verdedigen.

We hebben gisteren een aanvaardbaar bod gedaan (de vraagprijs bij de notaris), maar niet het hoogste bod dat we kunnen uitbrengen, omdat we ons niet willen laten opjagen, en omdat elk hoger bod erop neer zou komen dat wij (en niet de eigenaar) de commissie van de makelaar betalen.
De makelaar "ging zijn uiterste best doen". Eerst beloofde hij ons gisteravond nog iets te laten weten, maar gaandeweg veranderde die "gisteravond" in "donderdag of vrijdag".
Wij zijn bang dat hij ons (zeer redelijk) bod gaat uitspelen tegenover andere ge?nteresseerden zonder het ooit aan de eigenaar door te geven. Mag hij ons bod gebruiken om te onderhandelen, terwijl hij ons niet de mogelijkheid laat met de eigenaar te onderhandelen?

Wat ik vooral wil weten: moet de makelaar elk vast bod verplicht doorgeven aan de eigenaar?
Mag hij weigeren onderhandelingen met bod en tegenbod te openen, ook al vraagt de koper hierom?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 31 jul 2007 12:01

Mijn ma had ongeveer hetzelfde aan de hand met een huis ... Ze wou het huis maar vroeg de makelaar om aan de eigenaar te vragen of er nog iets van de prijs afkon. De makelaar zou het voorleggen, zei ze. Toen mijn ma echter enkele dagen later nog eens informeerde, had de makelaar het huis zonder boe of ba verkocht aan iemand anders, zonder te verwittigen. Ze durfde ook haar gezicht niet meer tonen.

Makelaars zijn grotendeels een maffia. Wilt u dit huis echt zo erg dat u met zo iemand in zee wilt gaan?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 jul 2007 12:37

Hoewel het eigenlijk verre van kosjer is, zeg ik het toch: zoek gewoon rechtstreeks contact met de eigenaar (vraag desnoods naam, telefoon aan de buur).

Leg hem uit dat je wil kopen tegen de prijs die je aanvankelijk voor ogen had en dat zijn voordeel bestaat uit het feit dat hij geen commissie zal moeten betalen aan die makelaar.

Zorg er wel voor dat die verkoper op een geldige manier zijn contract met zijn makelaar opzegt (opzegtermijn respecteren).

We zitten vandaag in een "kopers-markt", daarmee bedoel ik dat de vastgoedgekte stilaan over zijn hoogtepunt heen is en dat het stilaan weer de kopers zijn die de "onderhandelingsmacht" in handen krijgen.

Reclame

*M*
Topic Starter

#4 , 01 aug 2007 09:14

Bedankt iedereen voor de reacties!
De makelaar is zowaar nog de meest schappelijke persoon gebleken in heel dit verhaal, en dat wil wat zeggen! Hij heeft ons bod verdedigd, maar de eigenaar wil geen cent afwijken van de vraagprijs!
Wat mij betreft mag hij gerust nog wat langer verkeren in de illusie dat huizen aan de vraagprijs verkocht worden, tot er (wie weet) eens een zot passeert die dat bedrag er werkelijk wil leggen!

Ander en beter voor ons :D

Terug naar “Kopen”