Huurwaarborg Korfina

Paul Huurder
Topic Starter

Huurwaarborg Korfina

#1 , 29 jun 2012 07:30

Hallo,

Kan een immo-kantoor verplichten om een huurwaarborg vast te zetten bij Korfina?
Ik werk niet graag met hen omdat ze een veel te kleine interest geven, en hun levensverzekering moet ik ook al niet hebben.
Ik wil mijn waarborg vastzetten op een geblokeerde rekening bij een bank.

Wat ik ook raar vind is dat het immo-kantoor vraagt om alles (huurwaarborg + 1ste maand huur als commisie + kosten plaatsbeschrijving) op hun rekening te storten. Zij zouden de waarborg dan doorstorten naar Korfina.

Is trouwens de verhuurder niet verplicht om de helft van de plaatsbeschrijving te betalen? Ik moet 180 euro betalen voor een plaatsbeschrijving van een gemeubelde studio +/- 40 m². Dit vind ik ontsettend veel geld voor wat het is.

Hopend op een antwoord.
Laatst gewijzigd door Paul Huurder op 29 jun 2012 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 jun 2012 07:54

Neen, maar het kantoor is ook niet verplicht aan u te verhuren. De meeste makelaars kiezen voor korfina omdat dit hen een aanbrengpremie oplevert.
Het is tegenwoordig terug een gangbare praktijk dat de intredende pb volledig aan de huurder wordt aangerekend. Legaal is het niet, bewijsbaar zeer moeilijk.

Paul Huurder
Topic Starter

#3 , 29 jun 2012 08:18

Ok, maar is het legaal dat ik de huurwaarborg naar de rekening van het immo-kantoor moet storten?
Ik vind dit nogal raar.
Vriendelijke groeten,

Reclame

Vandebos

#4 , 29 jun 2012 09:10

Het is het kantoor dat het contract met Korfina aangaat namens u en de verhuurder. Uiteindelijk zijn zij door de verhuurder gemandateerd om de verhuur van zijn pand te regelen, het tot stand brengen van de waarborg behoort tot dat takenpakket.

j.demoor

#5 , 30 jun 2012 09:21

“Art.10.Waarborg. § 1. Indien...de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg. De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling. Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder...De Koning legt het formulier vast waarmee de financiële instellingen ten aanzien van de verhuurders zullen bevestigen dat de huurwaarborg toegekend is, ongeacht de manier waarop deze waarborg wordt gevormd... § 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt. Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van DWINGEND recht.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Een Korfina-overeenkomst als huurVOORWAARDE is in strijd met ‘naar keuze van de huurder’ en dus nietig.

Onderzoek ook verder zorgvuldig die Korfina-overeenkomst.

“Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

Zodra de huurovereenkomst tot stand gekomen is kan u de correcte toepassing van voornoemd DWINGEND art.10 Woninghuurwet alsmede van art.1730 B.W. vorderen bij de vrederechter,door ontbinding van wat ermee in strijd is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Turaki

#6 , 30 jun 2012 10:54

Een Korfina-overeenkomst als huurVOORWAARDE is in strijd met ‘naar keuze van de huurder’ en dus nietig.
Dus u kan gerust tekenen, en achteraf naar de wet verwijzen om een huurwaarborg van uw keuze vast te laten leggen.

ch1984

#7 , 30 jun 2012 16:45

Laat me raden.. 'makelaar' J...... Uit antwerpen?

Zoja, zsm uit je hoofd zetten.. Echte criminelen

Paul Huurder
Topic Starter

#8 , 30 jun 2012 18:33

“Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)
Dus als ik het goed begrijp dient de helft van de plaatsbeschrijving betaald te worden door de verhuurder?
Vriendelijke groeten,

Paul Huurder
Topic Starter

#9 , 30 jun 2012 18:34

Laat me raden.. 'makelaar' J...... Uit antwerpen?

Zoja, zsm uit je hoofd zetten.. Echte criminelen
Neen hoor, het is een makelaar uit Knokke.
Vriendelijke groeten,

Turaki

#10 , 30 jun 2012 23:08

Dus als ik het goed begrijp dient de helft van de plaatsbeschrijving betaald te worden door de verhuurder?
Inderdaad.

sloeberken

#11 , 02 jul 2012 12:26

Woon je reeds in het gehuurde gebouw, dit zijn uiteraard malifide zaken van immo kantoren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Paul Huurder
Topic Starter

#12 , 02 jul 2012 12:38

Ik woon er niet. Dit is een studio als 2de verblijf.
Maar het contract in ingegaan op 1 juli 2012 en ik heb zelfs de sleutel al gekregen op 26 juni 2012.
Dus het contract nietig laten verklaren is geen optie.
Vriendelijke groeten,

bosprocureur

#13 , 02 jul 2012 13:32

Ik woon er niet. Dit is een studio als 2de verblijf.
Maar het contract in ingegaan op 1 juli 2012 en ik heb zelfs de sleutel al gekregen op 26 juni 2012.
Dus het contract nietig laten verklaren is geen optie.

Hmm. Tweede verblijf...

Woninghuurwet ?

Ben je zeker dat uw contract dezelfde bescherming geniet alsof het om uw hoofdverblijfplaats zou gaan?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jul 2012 18:48

Algemene huurwet van toepassing
(staat wel handelshuur maar men kan alle typen/regels bekijken :D )
http://handelshuur.be/index.php?option= ... 3&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;

lila

#15 , 04 jul 2012 15:35

Wat zijn je rechten als blijkt dat de huurwaarborg niet gestort werd op een rekening en de verhuurder die niet gekregen heeft? Er werd vorig jaar al klacht tegen het kantoor ingediend door de verhuurder en door ons daar we teveel betaald hadden.
We hebben per aangetekend schrijven opgezegd. En hebben onze huurwaarborg teruggevraagd. We hebben nog een opzeg tot 30 september + 1 maand die we moeten betalen aan de eigenaar omdat wij vroeger het huis opzeggen dan na 3 jaar.
De verhuurder laat ons nu weten dat hij akkoord is met onze opzeg mits die extra maand die we betalen. Maar hij weigert om de waarborg terug te betalen. Zijn reden daarvoor is dat hij de waarborg niet gekregen heeft. Wij hebben wel die waarborg gestort naar het kantoor van zijn keuze. Wij zijn niet verantwoordelijk voor zijn keuze van kantoor.
Juli hebben wij nog betaald, maar wij zijn van plan om verder niets meer te betalen om zo een stok achter de deur te hebben en onze huurwaarborg zo terug in ons bezit te krijgen.
Volgens ons is de eigenaar verantwoordelijk en niet wij.
Is er verder nog iets wat wij kunnen doen?

Terug naar “Huren”