vraag ivm huurwaarborg

so_Deb
Topic Starter

vraag ivm huurwaarborg

#1 , 26 jun 2012 14:19

Ik woon sinds mei 2006 op mijn adres, mijn huurcontract betreft een 3 - 6 - 9 contract. we zijn stilaan aan het kijken naar een ander huis. Nu werd mij verteld, als je ergens 3j of langer woont, met een 3 6 9 huurcontract, dat je zowiezo je huurwaarborg terugkrijgt (als er geen buitengewone schade is natuurlijk). Omdat wat je hebt van kleine schade gezien word als 'normale slijtage'. Klopt dit? Ik heb het dan over bv kleine tegeltjes in de tuin die gebarsten zijn, of tegel fiances die gebroken zijn e.d.

En mijn tweede vraag: stel dat ik vandaag een huis vind die ik wil huren. Hoe zit dat met de opzeg. Welke datum moet op de opzegbrief? Hoe lang loopt de opzeg? En moet ik schadevergoeding ivm de opzeg betalen (ik denk dat dit wel moet de eerste 3j maar ben niet zeker daarna?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2012 14:23

De duur van een huurovereenkomst heeft niets te maken met het al of niet terugkrijgen van de HWB.
Gebarsten faiancetegeltjes kunnen wel aanzien worden als huurschade, als ze door u werden beschadigd (bvb door het vasthecjten van iets) Indien ze gebarsten zijn ingevolge van een zetting van het gebouw, is het voor de verhuurder.

so_Deb
Topic Starter

#3 , 26 jun 2012 14:44

en hoe kan je dat bewijzen dat het door een zetting van het gebouw is. ik heb er enkele die op de hoek zaten die gebarsten zijn en van de muur vielen eterwijl we aan de tafel zaten (dus niemand die in de buurt was van die hoek). ik heb bv ook toen ik het behangpapier van de muren haalde, hele grote gaten moeten vermaken, want de gipsplaten die achter het papier zaten verkruimelden gewoon op bepaalde plaatsen. onder het raam van de tuin hingen die gewoon tegen de buitenbaksteen aan en waren helemaal vochtig. ik heb dit zelf vermaakt, maar vraag mij nu af of de huisbaas daarvoor schadevergoeding ofzo kan eisen of dit inhouden van mijn waarborg als ik het pand verlaat

Reclame

Terug naar “Huren”