'Seks op je 14de is niet per se slecht'

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

'Seks op je 14de is niet per se slecht'

#1 , 25 jun 2012 11:45

Op vroege leeftijd seks hebben, is niet noodzakelijk negatief. Dat is de conclusie van een onderzoek bij jongeren die geslachtsgemeenschap hadden op hun veertiende of jonger. Sensoa, het Vlaamse expertisecentrum voor seksuele gezondheid, pleit voor seksuele opvoeding in de lagere school.

lees meer...
bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 4_00198098" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit een juridisch grijze zone waar wij als burgers weinig over weten en via de rechtbank ook niet of nauwelijks kunnen te weten komen?

RR

JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jun 2012 11:49

wat zou een juridisch grijze zone zijn dat je niet via de rechtbank te weken kan komen? Dat kinderen sex hebben op hun veertiende of jonger?

Ik zie niet in waarom rechtbank eventueel daar statistieken ofzo moet over bijhouden...

roderidder
Topic Starter

#3 , 25 jun 2012 13:45

In de eerste plaats moet je maar eens als gewone burger een zitting bijwonen die over deze thematiek handelt.
Welke controle kunnen burgers uitoefenen over een "eerlijk proces" als 2 minderjarigen welke geslachtsgemeenschap (gehad)hebben en daarvoor moeten verschijnen bij de jeugdrechter?

Een goed beleid is ook een transparant beleid.
Een wanbeleid is beleid dat niet eens eigen uitspraken of beslissingen opvolgt of nog erger kan of in staat is op te volgen.

Al eens geprobeert als gewone burger aan de uitspraak te komen?
De zitting gebeurt als het ware in een geheim kamertje, de identiteit wordt angsvallig... ja geheim gehouden en de uitspraak van al dat geheim gedoe?
Bent U partij in het geding meneer/mevrouw? Wij mogen namelijk de inhoud van beschikkingen/vonnissen/arresten niet aan derden medelen

Op zich vind ik het een goede zaak dat men gaat onderzoeken naar de (positieve/negatieve) gevolgen van seks op jeugdige leeftijd.
De vraag die ik mij stel als men niet eens statistieken bijhoud inzake gevolgen waarop baseren de motivatie van de uitspraken zich dan?
De al dan niet onwetende rechter?

RR

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2012 15:32

Gelet minderjarigen en gelet zedenfeiten zo wie zo gesloten deuren.
In geen enkel geding kan u als derden info bekomen.
Dat is ter bescherming van de minderjarigen.

En wat geeft de statistiek dan ... enkel de zaken die voor een JRB zijn gekomen ... dus niet representatief .

roderidder
Topic Starter

#5 , 25 jun 2012 15:57

Dat zegt U (en de rechtbank) dat dit ter beschrming van de minderjarigen is, maar ... zijn geheime zittingen en gesloten deuren rechtspraak wel ter bescherming van personen?

Dit ruist in tegen een hele reeks grondgedachten (van recht nota bene)

Representatief heeft m.i. met het aantal te maken en ja men zou een welomlijnde en specifieke groep kunnen duiden.

Interpretatie van statistieken mag misschien een vak appart zijn maar bij politie slaagt men er toch ook in voor elk misdrijf een overzicht te maken hoeveel klachten er zijn binnenkomen... die week/ dat jaar / ... Waarom zou men van justitie geen duidelijk mogen eisen over rechtzaken, hun beloop en hun gevolg en hoeveel geld er naar de advocaat is gegaan?

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 25 jun 2012 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#6 , 25 jun 2012 16:03

Geen computers?
http://jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=310" onclick="window.open(this.href);return false;

roderidder
Topic Starter

#7 , 25 jun 2012 16:15

Op zich heeft het m.i. te maken met het jammerlijke feit dat er weinig of geen managment boven de rechter staat.
Ieder doet daar zijn eigen zin wat voor een burger maakt dat het een enorme onoverzichtelijke puinhoop is dat veel diversiteit met zich meebrengt.

Hoe kunnen wij nu een lijn trekken over wat de boodschap van de verschillende uitspraken van de rechters zijn in dergelijke zaken?

Met een link geef je een voorbeeld aan dat Jonas, Bart en Innes geplaatst zijn... juist ze zijn geplaatst na een zitting achter gesloten deuren alles moeilijk of niet toegangkelijk ... je kan dat moeilijk menen dat dit maatschappelijk gezien "ter bescherming" is. dit is een ideaal dat juristen zelf in het leven hebben geroepen om nog minder controle van buitenaf te hebben en zelf meer (al)macht ten koste van ten dienst te zijn voor de maatschappij.

RR

Franciscus

#8 , 25 jun 2012 17:50

Neen dat is om de minderjarigen te beschermen.
Trouwens er is wel verdediging nl het openbaar ministerie.
Ook hebben de minderjarigen een advocaat toegewezen gekregen.

Dat er zaken fout lopen RR dat weet ik ook maar nu niet overdrijven.
En het is de wetgever die die bescherming in het leven heeft geroepen en terecht.
Of moeten de rechtszaken inzake minderjarigen ook elke avond op het nieuw en in de boekskes staan.

roderidder
Topic Starter

#9 , 25 jun 2012 19:21

[blabla over echtscheidingen]
Laatst gewijzigd door roderidder op 25 jun 2012 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#10 , 25 jun 2012 19:29

Wel als in de jaren na scheiding de jongeren 20,7% elk contact met hun vader verliezen en 8% 1x per maand of minder contact heeft dan zijn die cijfers halicunant te noemen.

RR
Wat seks op je 14e met scheiding te maken heeft, geen idee. Gelieve de topic niet tot een echtscheidingstopic te laten geworden, berichten daarover moet je in de juiste topics maken.

roderidder
Topic Starter

#11 , 25 jun 2012 19:31

De zittingen zijn geheim, wat de rechter beslist al bijna nog geheimer en of de maatregelen die worden uitgesproken ook gevolgd worden weet haast niemand. Het doet me denken aan een verhaal dat mij vorige week ter oren kwam bij zo een gesloten zitting. "ik hoop dat deze maal het vonnis gevolgd wordt". Als je dan weet dat de rechter en het OM weten dat de vorige 5 keer dit niet het geval was dan weet je het hé

RR

roharro

#12 , 25 jun 2012 21:19

Dus als een vrouw problemen heeft om zwanger te geraken dan moet ze maar aan haar ouders vragen of die willen scheiden?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roderidder
Topic Starter

#13 , 25 jun 2012 23:20

Er kunnen verschillen zijn tussen een vrouwen en tienermeisjes maar de gelijkenis is inderdaad dat ze zwanger kunnen geraken
zowel op 14 als op 34

RR

Moraelin

#14 , 12 jul 2012 11:59

Op vroege leeftijd seks hebben, is niet noodzakelijk negatief.
Ok maar het is zeker ook niet positief, in merendeel van de gevallen wel (zelfs zeer) negatief. Ik ben van mening dat 14j te vroeg is.
Ik weet dat vroeger en in andere culturen dit geen probleem is maar als je zelf een kind van 14 hebt dan besef je wel dat die
daar eigenlijk niet klaar voor zijn. Een relatie, affectie, liefkozen, kussen,... allemaal ok maar seks, 100% natuurlijk en normaal natuurlijk, is toch nog een psychologisch stapje verder, en dan al zeker voor meisjes.
Ben hier dus zeker geen voorstander van, trouwens, vanwaar de haast ?
Dus ook juridisch vind ik niet dat er iets moet veranderen. Natuurlijk komt het wel voor en de manier waarop men daarmee omgaat kan mss wel beter, maar men moet het nu ook niet gaan aanmoedigen. Het extra aspect van volwassenen die seks hebben met minderjarigen ligt dichtbij en daar bestaat toch geen twijfel over veronderstel ik.

roderidder
Topic Starter

#15 , 12 jul 2012 13:10

Voor zover ik weet is de gemiddelde leeftijd waarbij onze jeugd voor het eerst geslachtsgemeenschap heeft is al decenia lang stabiel.
Wat wel nieuw is, is het gemak van toegang van naakte beelden of seksscene's dit omwille van het internet
Sensoa, het Vlaamse expertisecentrum voor seksuele gezondheid, pleit voor seksuele opvoeding in de lagere school.
t'ja...
In ieder geval daald het aantal tienermoeders
http://www.hln.be/hln/nl/38/Kinderen/ar ... 2011.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De daling situeert zich net als vorig jaar voornamelijk onder de meerderjarige moeders (18 of 19 jaar), wat doet vermoeden dat met betrekking tot de zeer jonge moeders een ondergrens is bereikt, aldus Marjolijn De Wilde,
Wel als in de jaren na scheiding de jongeren 20,7% elk contact met hun vader verliezen en 8% 1x per maand of minder contact heeft dan zijn die cijfers halicunant te noemen.
RR
Wat seks op je 14e met scheiding te maken heeft, geen idee. Gelieve de topic niet tot een echtscheidingstopic te laten geworden, berichten daarover moet je in de juiste topics maken.
Hier zie je een link waar het verband wordt verduidelijkt JPV
http://kinderspul.blog.nl/papas-en-mama ... er-puberen" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed... het zal weer wel gewist worden door onbekenden en in de plaats daarvan zou wel eens "bla bla bla over echtscheiding" te staan komen zekers :-(

RR

Terug naar “Praat café”