Te hoge factuur, werken nog niet voltooid

VFG
Topic Starter

Te hoge factuur, werken nog niet voltooid

#1 , 22 jun 2012 09:08

Ik had van een aannemer offerte gekregen voor afbraak van 2 muren, vast bedrag. Na lang uitstel is hij aan de werken begonnen en heeft hij één muur afgebroken.

Nu krijg ik al een factuur voor het volledige bedrag, met als vermelding "uitbreken muur". Hiermee ga ik dus niet akkoord, omdat hij het volledige bedrag vraagt voor de helft van het werk.

Los van het te hoge bedrag: kan de aannemer zomaar halfweg de werken een factuur sturen? Ook al zijn het 2 afzonderlijke muren, ik heb toch wel getekend voor het totaal "afbraak 2 muren".

Wat doe ik best, de helft betalen en via AS de factuur betwisten? Een termijn stellen wanneer de andere muur ook afgebroken moet zijn, en pas dan de eindfactuur (die dan ook dubbel zo hoog zal zijn) betwisten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 22 jun 2012 09:15

Mogelijk is dit al de eindfactuur voor beide muren. Vriendelijk blijven, de helft betalen en de man laten weten dat het saldo wordt overgeschreven als ook de tweede muur is afgebroken. Ik zou dat niet via AS doen - want dat komt altijd wat vijandig over - maar gewoon via e-mail. Het heeft met aannemers weinig zin je op te jagen. Het is een feit dat sommigen gewoon teveel werk aanvaarden, sommige taken tussendoor uitvoeren en geen kaas hebben gegeten van planning (alhoewel dat bij verbouwingen soms wel erg moeilijk is).

Turaki

#3 , 22 jun 2012 09:20

Als u via AS betwist heeft u wel bewijs, bij mail slechts een begin van bewijs, hoewel een rechter (mocht het zover komen) dit meestal wel aanvaard.

Reclame

VFG
Topic Starter

#4 , 22 jun 2012 09:21

Bedankt voor je antwoord. Ik vrees echter dat hij dit bewust heeft gedaan. Hij plande beide muren af te breken op 1 dag, en omdat hij hier niet in geslaagd is wil hij zijn werkuren betaald zien (wat volgens mij niet klopt, want we hebben een vaste prijs afgesproken). Als ik nu maar de helft betaal, vermoed ik dat hij de andere ook niet meer zal komen afbreken. En dan zit ik nog altijd met 1 muur die in de weg staat, waardoor mijn andere werken nog steeds niet uitgevoerd kunnen worden.

Los van dat het bedrag te hoog is, vraag ik me af of hij dit zomaar mag opsplitsen als 2 losse werken, terwijl ik voor 1 totaal heb getekend.

Turaki

#5 , 22 jun 2012 09:52

Dat hij dit in verschillende dagen uitvoert, wil niet zeggen dat hij dit opsplitst (toch niet als u dat niet toelaat). Net zo goed kan u al een deel van het werk betalen, zonder dat er plots sprake is van 2 werken.

Als u schrik heeft dat hij niet meer komt, betaal hem dan de helft van het overeengekomen bedrag, min 10% (of indien er een ander bedrag of percentage voor contractbreuk in het contract staat, neemt u dat getal), dewelke u achter de hand houdt om als schadevergoeding wegens contractbreuk te kunnen eisen. U meldt hem dan ook via AS dat u niet akkoord gaat met de factuur (dus dat u ze betwist), dat de werken nog maar ten dele uitgevoerd zijn, dat u het deel waar u mee akkoord gaat reeds betaald heeft, en dat u het saldo zal betalen indien de werken volledig uitgevoerd zijn. Verwijs ook naar de offerte waarin er enkel sprake is van een totaalbedrag voor de werken.

Indien er sprake is van een uitvoeringstermijn, verwijs ook hier naar in uw AS, dat u verwacht dat de werken tegen dan zijn uitgevoerd tenzij hij u tijdig en vergezeld van de nodige bewijsstukken van enig uitstel op de hoogte brengt. Dat u in elk ander geval bij het verlopen van de contractuele termijn ervan uit gaat dat hij het contract verbreekt, en dat u dan 10% (of het eerder aangehaalde contractuele getal) schadevergoeding zal eisen. Dat u dit bedrag als borg reeds van uw vorige betaling heeft afgehouden.

Indien geen termijn in contract, vraag dan de uitvoering binnen een redelijke termijn (pakweg 2 maanden), en voor de rest hetzelfde als hierboven.

VFG
Topic Starter

#6 , 22 jun 2012 12:03

Hartelijk bedankt voor de volledige uitleg!

Terug naar “Aanneming”