Vraag m.b.t. meeneembaarheid registratierechten

libra
Topic Starter

Vraag m.b.t. meeneembaarheid registratierechten

#1 , 19 jun 2012 11:39

Onlangs kocht ik een woning (hierna woning A) en betaalde daar 5% registratierechten op. Ik heb daar tot op heden mijn hoofdverblijfplaats niet gevestigd.

Ondertussen heb ik een beter geschikte woning gevonden (hierna woning B) en ben bijgevolg van plan woning A terug te verkopen.

Gezien ik niet langer voldoe aan de voorwaarde gedurende 3 jaar mijn hoofdverblijfplaats gevestigd te hebben in woning A, zal ik aan de ontvanger een verzoekschrift richten waarbij ik verzoek alsnog 10% te betalen.

Nu lees ik dat aanvullende rechten niet meeneembaar zijn. Mijn vraag is of deze extra 5% die ik zal dienen te betalen aanvullende rechten uitmaken (en bijgevolg niet meeneembaar zijn voor de aankoop van woning B)? Of betreffen aanvullende rechten enkel deze dewelke door de ontvanger zelf bijgevorderd worden?

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 19 jun 2012 19:11

Ik ben zelf een tijdje deels eigenaar geweest van een woning waar ik nooit in gewond heb. 't Is te zeggen: we hadden grond gekocht en zijn een woning beginnen bouwen maar hebben deze na relatiebreuk verkocht zonder dat de woning af was en zonder dat we er dus in gewoond hebben. Toen ik meeneembaarheid van registratierechten vroeg, reageerde de notaris dat ik dat niet kon omdat ik er nooit gewoond had. Het is natuurlijk een lichtjes andere situatie (bouwgrond i.p.v. een complete woning), maar het lijkt me plausibel dat u niets kunt meenemen.

Bovendien riskeert u bovenop de extra 5% een boete, tenzij dat veranderd is. U hebt namelijk niet voldaan aan de "afgesproken" voorwaarde van daar 3 jaar te wonen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Terug naar “Kopen”