Lening optimaliseren -> vervroegd afbetalen

d8v1nc1
Topic Starter

Lening optimaliseren -> vervroegd afbetalen

#1 , 12 jun 2012 20:10

Ik ga in dit voorbeeld "afgeronde" bedragen gebruiken:

Wij hebben in 2008 een appartement gekocht dat een waarde heeft van € 220.000, elk (ongehuwd, feitelijk samenwonend, 1 kind) voor de helft.

Ik heb hier toen € 75.000 voor geleend, mijn vriendin € 60.000. 2 aparte leningen, wel in 1 dossier (20 jaar vast aan 5,18%)

Inmiddels heb ik wat spaargeld en zou ik mijn openstaand bedrag (€ 65.000) van de lening volledig kunnen afbetalen en dan nog een klein beetje spaargeld over hebben.

Mij lijkt, fiscaal gezien, dat het niet optimaal is om de lening volledig af te korten, maar slechts een deel zodat ik mijn volledige fiscale aftrek kan blijven benutten.

Waarschijnlijk blijven wij hier niet voor altijd wonen en bestaat de kans dat we in de toekomst een huis kopen.

Vraag:

- Wat is optimaal? Volledig of deels afbetalen? Hoeveel afbetalen? (ik denk aan € 35.000)
- Kan deze lening later nog gebruikt worden om een huis aan te kopen mits bij te lenen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 14 jun 2012 19:35

Je kan best zorgen dat je fiscale aftrek blijft bestaan en volledig opgevuld is, niet alleen vandaag maar ook binnen pakweg 7 jaar. Daarmee bedoel ik dat het fiscaal aftrekbare bedrag jaarlijks geindexeerd wordt en dat je bvb best enige reserve neemt door te zorgen dat je aftrekpost bvb 3800 € in kap en intrest bedraagt. Vandaag kan je grofweg 2800 eur vrijstellen maar met een inflatie van 2 % zit je binnen een paar jaar al vlug 1000 euro hoger.
Of je lening nog kan hergebruikt worden moet blijken uit jouw individueel contract. Doorgaans zijn dat kredietopeningen die herbruikbaar zijn. Een aantal kleinere banken en Argenta gebruiken nog hypotheekleningen die niet wederopneembaar zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2012 20:37

Toch even erbij zeggen dat het advies van Basejumper over de fiscaliteit correct is binnen de huidige wetgeving ... waarvan Di Rupo al heeft laten weten dit te willen veranderen.

Reclame

redak

#4 , 16 jun 2012 11:50

Ook eens nagaan of het vroeger afkorten van een deel van de lening geen extra kosten met zich meebrengt, want anders kan je voordeel omslaan in een nadeel.

Ik ken iemand die zo zijn lening aangepast heeft : bedrag voor een stuk afgekort en de looptijd ingekort, hij moest hiervoor langs de notaris passeren en dat heeft uiteindelijk meer gekost dan in het geval hij gewoon zijn afkorting had blijven doen.

Fore

#5 , 16 jun 2012 12:23

ik weet dat mensen die vlak voor de crisis een lening hadden afgesloten met vaste rentevoet, deze ineens afbetaalden met een nieuwe lening met een veel lagere rentevoet en daar (tien)duizenden euro's winst op maakten
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Bank & Beurs”