Verhuurder dreigt met niet te laten vertrekken

mireille1977
Topic Starter

Verhuurder dreigt met niet te laten vertrekken

#1 , 12 jun 2012 18:07

Hallo
Ik heb een groot probleem met mijn verhuurder.
Ik huur al 7 jaar een huis van me verhuurder. Ik heb eind mei de huur opgezegd en dat wij per 31 augustus de afrekening maken.
Er staat nog een bedrag open van een on officiële afrekening. Volgens de berekeningen van me verhuurder moeten wij een schuld betalen van 2000 euro. Volgens onze berekeningen klopt daar geen bal van. Dat hebben wij natuurlijk aan me verhuurder proberen uit te leggen maar me verhuurder dreigt alleen toen met uitzetten. Dat laste valt nu dus weg wij verhuizen dus nu zelf. En sinds de aangetekende brief met de opzegging is de verhuurder zeer agressief.Onze verhuurder wil dat wij die 2000 euro voor zondag hebben over gemaakt anders zouden wij een persoonlijk probleem hebben met hem. Ik heb me verhuurder dom weg een voorstel gedaan dat ik het bedrag maandelijks wil aflossen met 100 euro per maand en dat vast laten leggen via een overeenkomst maar me verhuurder wil daar niks van weten.

Ook als wij beginnen met verhuis dozen over te brengen dreigt de verhuurder de weg te versperren net zolang hij die 2000 euro heeft gekregen. Mijn kinderen zijn bang voor de verhuurder omdat hij dreigt waar de kinderen bij zijn.

Wat kan ik doen zodat ik met me kinderen zonder problemen kan verhuizen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 12 jun 2012 18:19

Als de verhuurder geen bewijzen (facturen e.d.) kan voorleggen voor die 2000 euro, bent u NIETS verschuldigd. U had al beter niet aangeboden af te betalen ... tenzij er natuurlijk toch waarheid zit in het verhaal van de verhuurder.

Afgezien daarvan mag de verhuurder u niet bedreigen. Als de brief dreigtaal bevat, stap daar alvast mee naar de politie ... vermeld ook de mondelingen bedreigingen.

Vervolgens, bij het effectief "overbrengen van de dozen": als verhuurder opdaagt en zich dreigend opstelt, bel politie. Doe de verhuis niet alleen. Vraag enkele vrienden die dan ook kunnen getuigen.

Betaal voor de rest alles wat u wettelijk nog verschuldigd bent en doe dat steeds per overschrijving.

De verhuurder kan altijd de vrederechter inschakelen als hij denkt nog geld van u te mogen krijgen ... indien hij dat niet kan bewijzen, zal hij bot vangen.
Omgekeerd kan het ook zijn dat u miserie hebt om uw waarborg terug te krijgen. Ook dan is vrederechter bevoegd.

Sluit u desnoods aan bij de huurdersbond als u meer concreet advies wilt.

Groeten,

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2012 18:24

Als zoals is gesteld de verhuurder bewijzen heeft heeft hij een punt.
Hij kan nooit beletten om weg te gaan .... dat is strafbaar nl gijzelneming ..... indien hij de doorgang belemmert ...woont hij daar ook?
Ga terug naar binnen bel politie 101-112 en zorg dat u terug in de gang staat als de politie daar is.... zeg niet dat u gaat bellen ( of laat door iemand anders bellen).
Voor de rest zie hierboven.

Reclame

mireille1977
Topic Starter

#4 , 12 jun 2012 19:11

NEE er zijn geen officiële facturen en of brieven.Alleen een zelf geschreven kladblaadje met bedragen van me verhuurder. Maar er is geen factuur. Nee er is ook niks van waar. Ik heb alle bank afschriften waaruit blijkt dat het bedrag van 2000 euro niets klopt. We liepen vorig jaar 1 maand huur achter dat was wel waar. Maar dat bedrag is al lang betaald aan me verhuurder het bewijs van bankafschrift heb ik toen me verhuurder gegeven. Maar nog steeds blijft hij volhouden dat hij nog steeds 3 maanden huur krijgt plus kosten van stroomverbruik.
Laatst gewijzigd door mireille1977 op 12 jun 2012 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

mireille1977
Topic Starter

#5 , 12 jun 2012 19:17

Als zoals is gesteld de verhuurder bewijzen heeft heeft hij een punt.
Hij kan nooit beletten om weg te gaan .... dat is strafbaar nl gijzelneming ..... indien hij de doorgang belemmert ...woont hij daar ook?
Ga terug naar binnen bel politie 101-112 en zorg dat u terug in de gang staat als de politie daar is.... zeg niet dat u gaat bellen ( of laat door iemand anders bellen).
Voor de rest zie hierboven.
Ja me verhuurder woont naast mij en er is 1 weg die naar de openbare weg gaat waar we beide overheen moeten.

Franciscus

#6 , 12 jun 2012 22:45

Dan goed voorbereiden en zorgen dat politie daar op het 'juiste' moment is.
U kan op voorhand met de teammanager gaan praten en zeggen dat u problemen verwacht van de eigenaar .... kan veel 'zever' voorkomen.
Persoon kan ineens op zijn rechten en op zijn plichten worden gewezen.

mireille1977
Topic Starter

#7 , 13 jun 2012 00:19

Dan goed voorbereiden en zorgen dat politie daar op het 'juiste' moment is.
U kan op voorhand met de teammanager gaan praten en zeggen dat u problemen verwacht van de eigenaar .... kan veel 'zever' voorkomen.
Persoon kan ineens op zijn rechten en op zijn plichten worden gewezen.
Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt bij onze lokale politie dienst voor een gesprek met de hoofd agent.

Maar wat kan ik zelf nog meer doen tegen me verhuurder aangezien de afrekening waar me verhuurder over heeft niet klopt?. Of is het aan me verhuurder om te proberen om z'n recht te krijgen via de vrederechter?

VDG2

#8 , 13 jun 2012 00:26

Als de verhuurder meent iets te kunnen eisen van u dient hij daartoe de nodige stappen te zetten (via het vredegerecht).

mireille1977
Topic Starter

#9 , 13 jun 2012 11:32

Ik vanmorgen bij de Politie geweest en heb alles uitgelegd en alle papieren laten zien. Me verhuurder mag vandaag nog op het bureau komen voor een gesprek en hem wijzen op z''n plichten en onze rechten.
Tevens heb ik ook een advocaat gebeld (die niet staakt) en ik moet met alle papieren en huur contract voor bij komen.
Ik heb van de agent z'n GSM nr gekregen mocht er iets gebeuren zodat ik meteen kan bellen.

Franciscus

#10 , 13 jun 2012 12:52

Hoofdagent .... is Nederland??
Zal vermoedelijk teamleider - hoofdinspecteur zijn :D

mireille1977
Topic Starter

#11 , 18 jun 2012 09:08

Me verhuurder heeft een gesprek gehad met de politie en is door de agent op z'n plichten gewezen worden. Eind al goed zou je denken.

Zaterdag morgen kwam me verhuurder met een zelf hand schreven briefje dan wij de schuld in termijnen mogen betalen maar wel met 2% rente. Maar er is geen schuld heb ik hem gezegd me verhuurder zei dat ik het voor Maandag avond zijn briefje onderschreven moet hebben. Me verhuurder wil ook geen rond gang door de woning van de laste dag en wil hij niet gezamenlijk de stroom standen opschrijven.

Maar dat handgeschreven briefje staat vol taal fouten en ik wil het niet onderschrijven omdat a het bedrag klopt niet en b me verhuurder kan na het onderschrijven wat tussen zetten. Mag me verhuurder dit eigenlijk wel?,

Turaki

#12 , 18 jun 2012 10:25

Alle kosten die uw verhuurder aanrekent, moet hij kunnen bewijzen. Dus gewoon een handgeschreven briefje is niet voldoende. Zeker niet tekenen dus.

Vandebos

#13 , 18 jun 2012 12:51

Het meest eenvoudige dat u dan kan doen is de rondgang met ofwel een advocaat, notaris of deurwaarder, de schades en meterstanden noteren.

De verhuurder aangetekend hiervan op de hoogte brengen en hem tevens melden dat indien hij niet wenst mee te werken aan de overdracht van de nutsvoorzieningen er u, uit bescherming van uw belangen, geen andere keuze rest dan deze te laten afsluiten door de maatschappijen in kwestie. Dat hij hij er dan ook rekening mee dient te houden dat de heraansluitingskosten door zijn gebrek aan medewerking volledig voor zijn rekening zullen zijn.

Wat betreft de geclaimde achterstallen, deze betwist u formeel in het AS. U verzoekt hem vriendelijk u binnen de 6 werkdagen na kennisname van uw schrijven u schriftelijk een overzicht van de geclaimde achterstallen te bezorgen met de nodige bewijzen per post. Dat u bij gebrek aan deze geen gehoor kan geven aan zijn eisen en hij zich tot de lokale vrederechter zal dienen te wenden.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

eylis

#14 , 18 jun 2012 14:14

Voor zover ik het weet is het met de meterstanden van energie zelfs nog eenvoudiger mogelijk:
je noteert de meterstanden zelf op de dag van vertrek en stuurt ze zelf door naar de nutsbedrijven met de melding dat de eigenaar niet bereid was samen de afsluitingsformulieren in te vullen met overgang naar leegstandcontract. Bijgevolg wordt de stroom op die datum afgesloten en moet de eigenaar maar terug alles zelf aanvragen (en betalen)
Wij hebben het zelf ook zo gedaan en dat gaf geen probleem voor ons, maar dus wel voor de eigenaar.

Franciscus

#15 , 18 jun 2012 16:00

Verwittig hem ook via dat aangetekend schrijven dat u hem op datum en uur verwacht voor de overhandiging van de sleutels en voor het opstellen van de uitgaande plaatsbeschrijving.
In het geval er een ingaande plaatsbeschrijving was.
PS is het contract geregistreerd?
lees deze brochure eens ( is de laatste versie)
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”