Meerderjarig kind fiscaal ten laste niet mogelijk?

PurpleFlower
Topic Starter

Meerderjarig kind fiscaal ten laste niet mogelijk?

#1 , 12 jun 2012 17:22

Goeiemiddag allemaal,

ik heb mijn vraag reeds uren opgezocht via Google, maar kon tot mijn grote verbazing geen concreet antwoord vinden. Vandaar probeer ik het hier een keer.

Graag zou ik van U te horen krijgen tot welke leeftijd een kind als "kind ten laste" kan blijven staan?

Ik kon enkel dit terugvinden:
Om als kind ten laste te worden beschouwd is enkel vereist dat de persoon vóór de meerderjarigheid ‘deel uitmaakt’ van het gezin. Hij behoudt de kwalificatie ‘kind ten laste’ ook na de meerderjarigheid.
Ik vraag dit omdat de bank mij vandaag telefoneerde met de melding dat mijn dochter - door haar leeftijd - niet langer fiscaal als kind ten laste kan blijven staan. Verdere info kreeg ik echter niet. Mijn dochter heeft geen inkomen.

Kan iemand helpen, aub? Dank U.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 12 jun 2012 17:33

citaat is correct voor de inkomstenbelastingen. Waarom heeft de bank deze gegevens nodig?
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

PurpleFlower
Topic Starter

#3 , 12 jun 2012 17:36

citaat is correct voor de inkomstenbelastingen. Waarom heeft de bank deze gegevens nodig?
Excuseer, ik was het vergeten vermelden. Dit is een gratis dienst die de bank aanbiedt. Zij vullen elk jaar de belastingsaangiften in voor hun klanten. Nu ook dus dit jaar voor ons, vandaar dat zij vandaag met deze mededeling kwamen, maar ik vind dit raar en begrijp niet waarom ze mijn dochter niet langer als kind ten laste willen aangeven.

Reclame

KristofKDB

#4 , 12 jun 2012 17:38

Als ze dergelijke diensten willen aanbieden aan hun klanten dat ze het dan goed doen, want hun stelling is fout...
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

PurpleFlower
Topic Starter

#5 , 12 jun 2012 17:40

Als ze dergelijke diensten willen aanbieden aan hun klanten dat ze het dan goed doen, want hun stelling is fout...
Dank voor uw antwoord. Weet U per toeval ook tot welke leeftijd een kind fiscaal ten laste kan blijven?
Zij willen haar nu namelijk als "andere" ten laste ingeven.

KristofKDB

#6 , 12 jun 2012 17:49

geen max. leeftijd.

Maar als ze uw dochter inbrengen als "andere" te laste maakt dit geen verschil. Ook dan kan je genieten van de verhoging van de belastingsvrij som.

PurpleFlower
Topic Starter

#7 , 12 jun 2012 17:52

geen max. leeftijd.

Maar als ze uw dochter inbrengen als "andere" te laste maakt dit geen verschil. Ook dan kan je genieten van de verhoging van de belastingsvrij som.
Nogmaals dank, Kristof. Men had mij gezegd dat dat inderdaad nog steeds recht gaf op een verhoging van de belastingsvrije som, maar in een veel beperktere mate dan als "kind" ten laste.

KristofKDB

#8 , 12 jun 2012 17:55

niet als dit je enige kind is... (verhoging belastingsvrij som voor 1400€ in beide gevallen)

PurpleFlower
Topic Starter

#9 , 12 jun 2012 17:58

niet als dit je enige kind is... (verhoging belastingsvrij som voor 1400€ in beide gevallen)
Nogmaals mijn dank voor de duidelijkheid. Zij is inderdaad enig kind.

KristofKDB

#10 , 12 jun 2012 18:05

Aangezien u spreekt over "ons" neem ik aan dat dit een gemeenschappelijk aangifte is met u vrouw. Als je als alleenstaande belast wordt loopt je wel de bijkomende verhoging voor alleenstaande met een kind ten laste mis.

PurpleFlower
Topic Starter

#11 , 12 jun 2012 18:34

Aangezien u spreekt over "ons" neem ik aan dat dit een gemeenschappelijk aangifte is met u vrouw. Als je als alleenstaande belast wordt loopt je wel de bijkomende verhoging voor alleenstaande met een kind ten laste mis.
Goeiedag Kristof, hierbij een schets van onze situatie:

Mijn echtgenoot werkt, ik werk niet. Wij hebben een dochter en een gehandicapt kleinkind ten laste, die beide woonachtig zijn bij ons. Als ik het goed begrijp, heeft de bank het zo gedaan: dochter is aangegeven als "andere ten laste", kleinkind is aangegeven als "kind ten laste".

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 12 jun 2012 18:49

Goeiedag Kristof, hierbij een schets van onze situatie:

Mijn echtgenoot werkt, ik werk niet. Wij hebben een dochter en een gehandicapt kleinkind ten laste, die beide woonachtig zijn bij ons. Als ik het goed begrijp, heeft de bank het zo gedaan: dochter is aangegeven als "andere ten laste", kleinkind is aangegeven als "kind ten laste".
Dus net het omgekeerde van hoe het moest....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KristofKDB

#13 , 12 jun 2012 18:59

Dan maakt het wel een (groot) verschil. Indien je beiden aangeeft als kind ten laste geeft dit een verhoging van de belastingsvrije som t.b.v. 8050€ i.t.t. 4990€ als je 1 (gehandicapt) kind ten laste en 1 "andere ten laste" aangeeft.

Groot verschil m.a.w. in deze fiscale situatie. Mijn aangifte zouden ze in ieder geval niet meer moeten verwerken...

PurpleFlower
Topic Starter

#14 , 12 jun 2012 19:06

Dan maakt het wel een (groot) verschil. Indien je beiden aangeeft als kind ten laste geeft dit een verhoging van de belastingsvrije som t.b.v. 8050€ i.t.t. 4990€ als je 1 (gehandicapt) kind ten laste en 1 "andere ten laste" aangeeft.

Groot verschil m.a.w. in deze fiscale situatie. Mijn aangifte zouden ze in ieder geval niet meer moeten verwerken...
Dat is inderdaad een gigantisch verschil. Ik neem morgenvroeg onmiddellijk contact op met de bank. Hopelijk kunnen zij hun blunder nog recht zetten... Daarom moet ik het hen vandaag nog meerdere malen vragen om mijn dochter toch als kind ten laste aan te geven...
Dus net het omgekeerde van hoe het moest....
Blijkbaar werkt heel deze bank omgekeerd :(

KristofKDB

#15 , 12 jun 2012 19:09

Indien de bank dit reeds heeft verzonden is dit geen erg. Neem dan gewoon contact met uw locaal controlekantoor deze kunnen dit tot enkele weken na de aangifte nog manueel aanpassen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”