KI aangegeven in Belgische frank!

VDG2
Topic Starter

KI aangegeven in Belgische frank!

#1 , 10 jun 2012 13:12

Ik ben er per toeval op uitgekomen dat mijn grootvader al ettelijke jaren het KI van zijn onroerende goederen nog steeds aangeeft in Belgische frank! (ik was zijn uitgaven m.b.t. energiebesparende beglazing aan het invullen op zijn belastingsbrief en zag bij KI een getal van 5 cijfers staan, wat mij bijzonder hoog leek).

We zijn intussen met man en macht aan het uitzoeken, aan de hand van zijn vorige aanslagbiljetten, of de belastingen dit zelf rechtgezet hebben of niet (ik vermoed dat zo een hoog KI toch enige spreekwoordelijke belletjes laat rinkelen).

In tussentijd had ik graag vernomen of, indien de belastingen dit niet opgemerkt hebben (en er dus vanuit zijn gegaan dat hij geheel Gent als onroerend goed betrekt :? ), we dit kunnen laten rechtzetten? Zo ja, hoe dienen we dit aan te pakken?

Ter info, mijn grootvader is nog bij zijn volle verstand, maar hij is er ten onrechte van uitgegaan dat dit cijfer enkel een numerieke aanduiding betrof en geen waarde in BEF of EURO.

Alvast bedankt voor uw hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jun 2012 13:38

Het bedrag dat hij aan belastingen moest betalen is al een aanduiding....was het 40 keer het te verwachten bedrag?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

VDG2
Topic Starter

#3 , 10 jun 2012 14:01

Probleem is dat we niet echt een indicatie/idee hebben van wat een 'te verwachten bedrag' is in hun geval. Het zijn nogal kapitaalkrachtige mensen vandaar dat de hoogte van hun belastingen niet echt vergelijkbaar is met bv. de mijne.

Heeft u enig idee of de belastingen controle doen op het KI en dit vergelijken met de gegevens uit het kadaster, en zo nodig corrigeren?

Reclame

KristofKDB

#4 , 10 jun 2012 16:17

Eigen woning?
Het K.I. van de eigen woning is vrijgesteld in de personenbelasting.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

VDG2
Topic Starter

#5 , 10 jun 2012 17:56

Dat heb ik hen ook meegedeeld! Want dat wisten ze dus ook niet! Maar het gaan niet enkel om de eigen woning, ze verhuren ook nog een aantal woningen.

wanton

#6 , 10 jun 2012 18:19

Probeer zo iets eens te controleren op eeen belastingafrekening van de vorige jaren. Ik vermoeed dat de belastingdienst wel de correcte bedragen heeft gebruikt. Zoals gezegd , het KI van de eigen woning is niet nodig. Het KI van verhuurde woningen ( code 1106) wordt eerst geïndexeerd en dan nog eens verhoogd met 40 %. Dus het resultaat is ongeveer ( vorig jaar) 210 % van het basis KI.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”