loon uitkeren

patjebrussel
Topic Starter

Re: loon uitkeren

#16 , 08 jun 2012 23:38

Helemaal niet de fout van de boekhouder, kan zij niets aan doen, fout van de overheid.
Lees dit : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 33&t=35314" onclick="window.open(this.href);return false;

Aanvullend 'ik denk erover na van te stoppen' schreef ik toen, wat ik intussen ook gedaan heb. Zal in 2013 opnieuw starten, de staat kan me nu sponseren met dopgeld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#17 , 08 jun 2012 23:45

fout is idd een groot woord, dit kon worden beperkt... (wet is voor iedereen gelijk)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

patjebrussel
Topic Starter

#18 , 09 jun 2012 14:51

waarom (s)bvba? een vof of gcv kan je ook oprichten zonder opstartkapitaal en heeft geen notariële kosten en veel minder boekhoudkundige verplichtingen. Indien alles goed gaat is een vof/gcv met 1 (notariële) akte naar een bvba te brengen.

Ook bij een sbvba blijven de oprichters hoofdelijk aansprakelijk in geval van faillissement binnen de drie jaar na de oprichting.
En deze kan je niet oprichten met één persoon, dus ook weeral naast de kwestie.

Reclame

KristofKDB

#19 , 09 jun 2012 20:52

Heb ik toch nergens beweerd? Er is trouwens maar 1 vennootschapsvorm waarbij je bij de oprichting niet met minstens 2 personen moet zijn en dit is de EBVBA. Minimum volstort kapitaal dient 12.400 EUR te bedragen ipv 6.200 EUR voor de gewone BVBA.

Voor een starters-BVBA is het minimumkapitaal 1 euro. (idem VOF/GCV)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 jun 2012 10:19

Toch even bij de les blijven !!

Voor een BVBA moet het kapitaal volledig worden volgestort op het moment van de oprichting van de vennootschap, en dit voor een bedrag van 18 550 euro. Dat betekent dat de vennoten zich schriftelijk verbinden om 18 550 euro ter beschikking te stellen van de vennootschap in wording.

Elk aandeel waarop in geld is ingeschreven moet tenminste voor één vijfde zijn volgestort. De aandelen die inbrengen in natura vertegenwoordigen, moeten volledig zijn volgestort op het moment van de oprichting. Van het kapitaal in zijn geheel moet ten minste 6 200 EUR werkelijk gestort zijn op de rekening van de bvba.
Dus bij de oprichting moet er maar 6200€ volstort te zijn !

Voor de S-BVBA is er inderdaad maar 1€ nodig, MAAR eens dat de vennootschap 5 jaar bestaat of van zodra de vennootschap 5 voltijdse werknemers heeft, moet zij haar kapitaal verhogen tot minimum 18.550 EUR volstort.

De E-BVBA is een BVBA maar met de specificiteit dat alle aandelen in één hand verenigd zijn. Dit kan het geval zijn van bij de oprichting, maar het kan ook gebeuren op een later tijdstip. Voorwaarde hiertoe is wel dat die enige vennoot een natuurlijk persoon is en dat hij slechts vennoot is van één EBVB, voor de rest is dus alles is idem aan de gewone BVBA.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#21 , 10 jun 2012 12:41

Er bestaat een "commissie vrijstellingen", onderdeel van de FOD Sociale Zekerheid, ik weet niet of je daarvoor in aanmerking komt...

KristofKDB

#22 , 10 jun 2012 14:53

@ denlowie: het verplicht kapitaal is idd 18550 € (basisinfo), min. voor 6200€ te volstorten voor een gewone BVBA, min. 12400€ voor een eenmans BVBA. (kwestie van bij de les te blijven)

Een starters BVBA moet idd na 5 jaar (of +5fte's) het kapitaal volstorten maar dit kan ook door incorporatie van reserves.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#23 , 10 jun 2012 16:47

@ denlowie: het verplicht kapitaal is idd 18550 € (basisinfo), min. voor 6200€ te volstorten voor een gewone BVBA, min. 12400€ voor een eenmans BVBA. (kwestie van bij de les te blijven)

.
Sorry je heeft gelijk ik ben gebuisd(loopt wat achter), inderdaad het is 12400€ dat moet volstort zijn, en dit sinds 2 /08/2004 en de bestaande EBVBA hadden de tijd om zich in regel te stellen tot uiterlijk 2/08/2005
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”