Ik zit met het volgende probleem :
We hebben twee zoons (19jr en 18jr).
Vorig jaar is een conflict onstaan tussen mijn ex en ik omdat ik hem vroeg om aanpassing van het onderhoudsgeld. Hij betaalt €242/maand voor beide jongens samen. Dat bedrag werd vastgesteld in de EOT bij onze echtscheiding in 1994 (toen de kinderen 6 en 5jr oud waren).
Aangezien hij een zelfstandig ondernemer is en over een ruim inkomen beschikt had dat geen probleem kunnen zijn, maar mijn ex heeft geweigerd het onderhoudsgeld aan te passen.
Mijn oudste zoon kon niet anders dan een studietoelage aanvragen en die is hem toegekend, omdat mijn inkomen + alimentatie niet volstaat voor een hogere opleiding.
Mijn ex heeft het zelf het contact met zijn kinderen afgebroken. Hij heeft nog een mail gestuurd naar onze oudste zoon waarin hij de jongen verweet een geldwolf te zijn en het niet waard was zijn naam te dragen (mijn ex is nogal trots op zijn familienaam). Sindsdien is alle contact verbroken. Hij heeft nooit enige interesse getoond in de studies, noch van de oudste, noch van de jongste. Hij gaf geen teken van leven bij hun verjaardagen, feestdagen, etc...Hij heeft op de koop toe de spaarrekening van beide jongens, waar hij volmacht op had, vlak voor hun meerderjarig worden leeggehaald en weigert het spaargeld terug te geven.
Hij heeft er in het begin van dit jaar nog mee gedreigd om de alimentatie stop te zetten indien hij zou te weten komen dat de jongens "niet voldoende studie-ijver aan de dag legden". Blijkbaar heeft hij ergens een wetsartikel gevonden waarbij het betalen van onderhoudsgeld kan worden stopgezet in zo'n geval.
Nu eist hij de schoolresultaten van de jongens op via een mail aan mij. Ik vrees dat ik zijn tactiek door heb. Hij geeft namelijk de jongens de schuld van het verbroken contact. Hij beweert dat zij het zijn die hun vader niet meer willen kennen. Mijn oudste zoon heeft een tweede zittijd en vreest zijn jaar te zullen moeten overdoen. Ook de jongste moet een jaar overdoen dit jaar. Mijn ex doet al j?ren moeilijk over het betalen van onderhoudsgeld. Hij probeert er met alle mogelijke middelen aan onderuit te komen. Ik heb vorig jaar een gerechtsdeurwaarder moeten inschakelen om achterstallig onderhoudsgeld in te vorderen. Ik w??t dus heel zeker, dat hij ?nkel die schoolresultaten opeist om die t?gen de kinderen te gebruiken en als argument te gebruiken om "gebrek aan studie-ernst" te bewijzen en dus te stoppen met betalen.
Hij heeft zijn zoons niet meer rechtstreeks gesproken, noch gezien sinds september vorig jaar. Ook de vraag naar hun schoolresultaten is aan mij gericht, niet aan zijn zoons. Die weigeren dan ook om hun rapporten naar hem op te sturen.
Wat staat mij nu te doen ?