kind weigert co ouderschap, alimentatie ???

jackie
Topic Starter

kind weigert co ouderschap, alimentatie ???

#1 , 07 jun 2012 14:13

Ik heb 3 kinderen in co-ouderschap, 12 en 15 en 16 jaar. Ik betaal geen alimentatie, maar alle rekeningen worden door 2 gedeeld.
Dit is zo vastgelegd in de EOT.

De jongen van 15 weigert nu nog te komen en ook zijn broer van 12 wil hem waarschijnlijk hierin volgen.

Mogen zij zomaar wegblijven ? Vanaf welke leeftijd mogen zij hierover beslissen ? Ik eis voorlopig dat ze blijven komen, want ik wil mijn kinderen blijven zien.

Kan mijn ex eisen dat ik voor hem/hen alimentatie betaal als ze wegblijven, ook als ik niet akkoord ga met het feit dat ze niet meer zouden komen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 jun 2012 15:22

kinderen mogen niet weigeren noch zelf beslissen inzake verblijfsco-ouderschap; dit is een beslissing van de ouders en/of de rechtbank.
Je ex moet in eerste plaats samen met jou aan de kinderen uitleggen dat het verblijfsco-ouderschap niet zomaar een kwestie is van "papa te bezoeken of te zien", maar een heel belangrijk onderdeel is in hun opvoeding. Papa voedt hen ook op. En dat is een beslissing waar beide ouders samen achter staan.
Moedig de kinderen wel aan om aan jullie vertellen welke de dingen zijn die ze niet leuk vinden en wat jullie er samen aan kunnen doen.

duma

#3 , 07 jun 2012 15:26

Neen, zij mogen niet zomaar wegblijven.

Zelf beslissen: vanaf 18.

Neen, uw ex kan dat niet eisen. (Lees: Zij kan eisen wat ze wil, maar u hoeft daar niet op in te gaan) De EOT regeling blijft geldig tot er eventueel een ander vonnis komt. Als uw ex dus iets wil wijzigen aan de verblijfsregeling of de alimentatie wenst aan te passen, zal dit via de rechtbank moeten gaan, aangezien u hier duidelijk niet mee akkoord gaat.

Best is misschien om eens samen te zitten met uw en te bespreken waarom de jongens al dan niet meer zouden willen komen. Beide ouders moeten er namelijk voor zorgen dat de verblijfsregeling uitgevoerd wordt en het is dus ook aan uw ex om hen te stimuleren om te komen. Gelet op hun leeftijd, kan het misschien wel zijn dat hun puberhormonen er voor iets tussenzitten en dan is een gezamenlijk (re)actie van beide ouders altijd beter dan die van één.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2012 18:13

Zoals gezegd eerst met ex zaak bespreken .... is er een vertrouwenspersoon of een bemiddelaar die kan helpen de discussie op het rechte pad te houden?
Dan met kinderen erbij.
Gezien vonnis dient u elke maal dat kinderen niet komen aangifte te doen bij de politie dit om in de toekomst te vermijden dat uw ex gaat vertellen dat u ze niet meer wil zien.
Niets weerhoudt u nu al aangifte te doen met de vraag uw ex op dit ogenblik nog niet te laten verhoren gezien u met een bemiddelaar gaat trachten de zaak recht te trekken.
In nogal wat gevallen zet parket de zaak dan eventjes 'on hold'.

j.demoor

#5 , 09 jun 2012 09:44

“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid...“(Burgerlijk Wetboek).

‘De jongen van 15 weigert nu nog te komen en ook zijn broer van 12 wil hem waarschijnlijk hierin volgen.’

Dit houdt in dat die minderjarige kinderen zich onrechtmatig verzetten tegen het ouderlijk gezag waarvoor de jeugdrechtbank desnoods de maatregelen kan nemen vermeld in art.37 van de Jeugdbeschermingswet 8 april 1965.

‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].

“Art.1385bis. De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Gerechtelijk Wetboek).
Zie inzake omgangsrecht : Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”