Inboedel vorige huurder

pieterteugels
Topic Starter

Inboedel vorige huurder

#1 , 07 jun 2012 09:00

Sinds november 2011 huur ik een appartement. De vorige huurder was nog een aantal laatste spullen aan het verhuizen op het moment dat ik de sleutels kreeg, en vroeg of hij zijn wasmachine, een koelkast en een kast nog enkele weken mocht laten staan, wat voor mij geen probleem was. Ondertussen zijn we toch al meer dan 6 maanden verder en kan ik de vorige huurder niet bereiken. Ik belde hem een aantal keer (en liet een voicemail-bericht achter met de vraag om mij terug te bellen) en stuurde ook een bericht naar hem via Facebook. Van mijn buurvrouw weet ik dat hij regelmatig online is, en dus blijkbaar niet wenst te antwoorden.

Vandaag vertelde mijn buurvrouw mij ook dat bij haar ouders (die hier ook wonen) ook nog een TV van hem staat. Zij proberen hem ook al geruime tijd te bereiken, en slagen hier ook niet in.

Wat zijn nu precies mijn rechten (mag ik deze toestellen wegdoen)? Kan ik mezelf beschouwen als eigenaar van deze toestellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 jun 2012 09:06

die spullen zijn van u! U mag ze wegkieperen, weggeven, verkopen of gewoon houden;
U heeft verschillende keren contact op te nemen met hem (u was zelfs niet eens verplicht dat te doen) De kerel heeft de kans gekregen ze op te halen of nieuwe afspraken met u te maken. Hij heeft dat niet gedaan.
als hij nu nog of later opduikt, meldt u kort dat u niets meer heeft. U moet zelfs niet vertellen wwat u er mee heeft gedaan.

Turaki

#3 , 07 jun 2012 09:19

Tenzij er ander bewijs bestaat, is bezit gelijk aan eigendom. Ze zijn dus nu in uw bezit om mee te doen wat u wil.

Reclame

eylis

#4 , 07 jun 2012 09:33

@turaki, nog een paar details: maar zelfs al kan de vorige huurder door middel van een aankoopfactuur bewijzen dat "de wasmachine" van hem is; Dan heeft hij zijn bezit ook verbeurd verklaard door het achter te laten. Hij heeft het niet meer als een goed huisvader beheerd.
Bovendien: zelfs als hij zwaait met een factuur: als de wasmachine weg is, kan hij onmogelijk bewijzen dat hij ze daar achtergelaten heeft.
De nieuwe huurdzer heeft géén document ondertekend dat die machine in zijn bewaring is gegeven.
Dus zelfs met een "bewijs" staat de vorige huurder nog nergens.
niemand is verplicht achtergelaten goederen te bewaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2012 12:39

Om toch iets op "SCHRIFT" te hebben, zou ik hem een aangetekende brief sturen, waarin u hem nog 14 dagen de tijd geeft zijn eigendommen te komen ophalen, en dat u na die datum alles zal wegdoen.
Faceboek en voicemail zijn nu ook niet onmliddelijk de gepaste kanalen om iets dergelijks juridisch af te handelen.

eylis

#6 , 07 jun 2012 14:01

mava, zelfs dàt moet de poster niet eens doen... meer nog, dat aangetekend schrijven is tegelijk een bewijs dat je wel degelijk de goederen onder je hoede hebt en dat je dat ook erkent en aanvaard intusdsentijd. Ik zou dat pertinent niet doen, want als in tussentijd zijn huis afbrand, of bestolen wordt, is die brief een bewijs dat hij het hoedeschap over die goederen aanvaard heeft én dus alle bijhorende conseqeunties. (terugbetalen van de waarde der goederen)
in eerste instantie is en blijft de eigenaar van de spullen in gebreke. Je stelt jezelf niet veilig door die brief te sturen...

Terug naar “Huren”