Huurovereenkomst na einde vruchtgebruik

VDG2
Topic Starter

Huurovereenkomst na einde vruchtgebruik

#1 , 05 jun 2012 20:28

Ik heb een theoretische vraag in kader van mijn studies waar ik even een deskundig antwoord op wens.

De theorie: (cf. mijn cursus zakenrecht)
De vruchtgebruiker kan een huurcontract afsluiten (art. 595 BW).
Indien het een contract van max. 9 jaar betreft is het bindend voor de blote eigenaar die het onroerend goed verwerft na overlijden van de vruchtgebruiker.

Stel de vruchtgebruiker heeft een huurcontract afgesloten voor 9 jaar (cf. Woninghuurwet) en komt te overlijden tijdens het tweede jaar van de huurovereenkomst. In welke zin dien ik de term 'bindend' te begrijpen?

Is dit: De blote eigenaar die het onroerend goed verwerft in volle eigendom kan de huurovereenkomst:

- niet verbreken voor het einde van de periode overeengekomen door de vruchtgebruiker en de huurder (dus in casu nog 7 jaar te gaan)

of

- niet eenzijdig verbreken naar eigen goeddunken, maar is gebonden aan de regels opgenomen in het huurcontract (voor zover niet strijdig met de woninghuurwet)

Ik kom er even niet uit...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 jun 2012 21:44

De blote eigenaar die volledig eigenaar wordt zal het contract enkel regulier overeenkomstig de huurwetgeving kunnen verbreken (meer bepaald de regels bepaald in art 3). Hij zal deze naast het contract dienen te leggen om verifiëren welke opzegmogelijkheden van niet dwingend recht beide partijen hebben uitgesloten en welke niet.

Er kan bijvoorbeeld worden afgezien van het recht tot opzeg voor eigen bewoning, het opzeggen op het einde van een driejarige periode voor grote werken of zonder reden. Beide partijen kunnen tevens hebben besloten bij het aangaan van de overeenkomst deze te beperken.

VDG2
Topic Starter

#3 , 05 jun 2012 22:11

Mijn vermoeden is daarmee bevestigd. De cursus gaf eerder de indruk dat de volle eigenaar pas kon opzeggen na de bedongen termijn van het huurcontract met een max. van 9 jaar, en aldus geen rekening diende te houden met de Woninghuurwet. Maar dat leek mij niet echt fair t.a.v. 'reguliere' verhuurders die wel aan de Woninghuurwet onderworpen zijn.

Hartelijk dank!

Reclame

Fore

#4 , 05 jun 2012 22:38

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

VDG2
Topic Starter

#5 , 05 jun 2012 22:44

Dank u Fore, maar de huurwet op zich ken ik goed genoeg. De specifieke vraag i.v.m. het vruchtgebruik wordt daarin echter niet besproken. ;)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2012 23:18

Cass., 3 mei 2012, rolnummer C.11.0379.N , http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik begrijp:

1) Degene die door het einde van het vruchtgebruik eigenaar is geworden kan eisen dat de huurovereenkomst beperkt blijft tot de termijn die nog moet lopen om de negen jaar vol te maken en dat daarna de huurovereenkomst beëindigd is, zonder dat nog opzegvoorwaarden moeten worden nageleefd.

De verhuurder zou dus zelfs niet gebonden zijn door de termijn van zes maanden om op te zeggen voor het einde van de negen jaar. Ik zou wel de raad geven op te zeggen maar dit kan zijn belang hebben als de vruchtgebruiker sterft minder dan zes maanden voor het einde van de negen jaar.

2) Deze verhuurder kan uiteraard voor het einde van deze termijn opzeggen als de Woninghuurwet en de huurovereenkomst dit toelaten.

VDG2
Topic Starter

#7 , 06 jun 2012 00:07

Dank u! Komt zeer goed van pas

Roadrunner99

#8 , 27 okt 2014 12:20

Wat als ik als eigenaar (voormalig blote eigenaar die na het vervallen van het vruchtgebruik volledige eigenaar word) het huurcontract ongewijzigd wil verderzetten?
Moet ik een nieuw contract maken, of kan het bestaande contract eenvoudig worden overgenomen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 27 okt 2014 14:06

Wat als ik als eigenaar (voormalig blote eigenaar die na het vervallen van het vruchtgebruik volledige eigenaar word) het huurcontract ongewijzigd wil verderzetten?
Moet ik een nieuw contract maken, of kan het bestaande contract eenvoudig worden overgenomen?
Het loopt gewoon verder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Roadrunner99

#10 , 27 okt 2014 15:28

Hoe bedoelt u ?
De verhuurder wijzigt toch ?

duma

#11 , 27 okt 2014 15:58

Het is voldoende om aan de huurder te laten weten (en indien gevraagd: te bewijzen) dat u de nieuwe verhuurder bent en dat de ongewijzigde huur vanaf xx/xx/xxxx gestort moet worden op rekeningnummer BE12 3456 7891 2345. Indien gewenst kan een addendum met deze informatie bijgevoegd worden aan het contract (en geregistreerd worden)

Voor de rest stapt de nieuwe verhuurder volledig in de plaats van de oude verhuurder.

Roadrunner99

#12 , 27 okt 2014 16:08

Perfect, dankuwel !

Terug naar “Huren”