Aankoopovereenkomst met uitgestelde effectieve aankoop

Dieter84
Topic Starter

Aankoopovereenkomst met uitgestelde effectieve aankoop

#1 , 31 mei 2012 11:05

Hey iedereen,

Ik ben momenteel reeds eigenaar van een woning, doch zou graag het huis van mijn nog levende grootmoeder kopen.
Ik vroeg me echter het volgende af:

Is het mogelijk om met mijn grootmoeder in de nabij toekomst een waterdichte compromis te tekenen met een aankoopbedrag dewelke in de huidige markt aanvaardbaar te noemen is, doch de effectieve verkoop van de woning (bij notaris) X aantal jaar uit te stellen.
Bijkomend zou het dan de bedoeling zijn om de woning, terwijl het nog eigendom is van mijn grootmoeder te verbouwen.

Waarom deze constructie:
Ik zou dan zonder al te veel extra kosten (huur en/of overbruggingskrediet) kunnen verbouwen. (grootmoeder verhuist reeds naar nieuwe stek dewelke ik tijdelijk betaal in aflossing van reeds overeengekomen bedrag) en op het juiste moment mijn huidige woning kunnen verkopen en probleemloos kunnen verhuizen naar mijn nieuwe gerenoveerde woning.
(en laat ons dadelijk eerlijk zijn, mogelijk kan mijn grootmoeder als "verbouwer" nog enkele subsidies genieten dewelke ik op dit moment niet meer kan aanvragen)

mijn concrete bezorgdheden in deze constructie:
- kan het x aantal jaar uitstellen tussen compromis en effectieve verkoop, zelfs al is dit op papier duidelijk overeengekomen?
- wat met een mogelijk overlijden van mijn grootmoeder tussen het tekenen van compromis en effectieve verkoop? Blijft de compromis rechtsgeldig? (we zijn een grote familie, na een overlijden weet je nooit hoe iedereen zich zal gedragen!)
- kan ik problemen verwachten met het feit dat de woning op moment van effectieve verkoop ten gevolge de verbouwing wel degelijk meer waard gaat zijn dan de waarde in de compromis (vermits toen niet verbouwd?)

Mvg

Dieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dieter84
Topic Starter

#2 , 02 jun 2012 18:44

niemand een (deel)advies?

Kingfisher

#3 , 05 jun 2012 17:34

Ja: praat met een notaris.

Al een eerste mogelijkheid: u koopt de naakte eigendom, uw grootmoeder houdt het vruchtgebruik. Bij overlijden van de grootmoedr krijgt u de volle eigendom. Afhankelijk van alle mogelijke scenarios (wil u er in, vooor uw grootmoedr komt te overlijden bv) zal uw notaris u misschien een ander voorstel doen.

Reclame

Dieter84
Topic Starter

#4 , 05 jun 2012 18:29

Ja: praat met een notaris.
:D bedankt voor het antwoord. Na enkele dagen stilte hier op het forum lijkt mn vraag inderdaad een beetje te specifiek en mogelijk complex, volgende week afspraak met notaris voor informeel gesprek!

toch bedankt voor al één mogelijke piste!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2012 19:14

http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/koste ... Onderhands" onclick="window.open(this.href);return false;
niet vergeten

Terug naar “Kopen”