afhouding 4 percent extra op roerende inkomsten

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

afhouding 4 percent extra op roerende inkomsten

#1 , 03 jun 2012 23:45

De formulieren waarmee men de bijkomende heffing van 4 percent op roerende inkomsten kan vragen zijn beschikbaar.

Echter: hoe zit het met gehuwde paren indien slechts één van de echtgenoten dat document wil invullen?
Indien die gehuwd zijn onder wettelijk stelsel zijn immers alle roerende inkomsten gemeenschappelijk.....

Ook: het bedrag waarboven 4 percent extra dient te worden betaald geldt per echtgenoot. Hoe kunnen ze bij het centraal punt die uitsplitsing per echtgenoot op correcte wijze maken? Afgaan op de namen alleen zal immers tot fouten leiden, aangezien de werkelijke (eigendoms)situatie onder meer afhangt van het type huwelijkscontract en niet noodzakelijk voor 100 percent overeenstemt met de namen waaronder de rekeningen zijn geopend.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 04 jun 2012 21:17

De roerende inkomsten (interesten, dividenden) vallen onder het gemeenschappelijke vermogen, zelfs als die afkomstig zijn van een belegging die behoort tot het eigen vermogen van één van de partners (bv. belegging verkregen naar aanleiding van een schenking of een erfenis). Of die belegging nu op naam van één of van beide partners staat, speelt geen rol.
Meerwaarden gerealiseerd op een belegging uit het eigen vermogen van een partner die gehuwd is onder het wettelijke stelsel, blijven tot het eigen vermogen van die partner behoren.

Bij een rekening in onverdeeldheid wordt het roerende inkomen evenredig verdeeld over de verschillende deelgenoten, tenzij anders overeengekomen werd.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

roharro
Topic Starter

#3 , 04 jun 2012 22:26

De roerende inkomsten (interesten, dividenden) vallen onder het gemeenschappelijke vermogen, zelfs als die afkomstig zijn van een belegging die behoort tot het eigen vermogen van één van de partners (bv. belegging verkregen naar aanleiding van een schenking of een erfenis). Of die belegging nu op naam van één of van beide partners staat, speelt geen rol.
Meerwaarden gerealiseerd op een belegging uit het eigen vermogen van een partner die gehuwd is onder het wettelijke stelsel, blijven tot het eigen vermogen van die partner behoren.

Bij een rekening in onverdeeldheid wordt het roerende inkomen evenredig verdeeld over de verschillende deelgenoten, tenzij anders overeengekomen werd.
Klopt inderdaad maar dat wist ik al.
Mijn vraag is veel specifieker en betreft enkel de bijkomende heffing van 4 percent en/of het vermijden ervan (zie mijn vraag hierboven).

@KristofKDB: "Bij een rekening in onverdeeldheid wordt het roerende inkomen evenredig verdeeld over de verschillende deelgenoten, tenzij anders overeengekomen werd." : dit geldt voor wat betreft echtgenoten enkel voor degenen die gehuwd zijn met volledige scheiding van goederen; aangezien mijn bank me nooit heeft gevraagd naar mijn huwelijkskontrakt vraag ik me af hoe ze deze informatie correct kan doorgegeven aan het meldpunt en tevens hoe het meldpunt dit alles op correcte wijze gaat beheren...en ook: hoe gaat het meldpunt rekeningen op naam van één der echtgenoten correct toerekenen voor de bepaling van het bedrag van 20 020 EUR per persoon in dergelijke gevallen? In sommige gevallen zal voor echtgenoten alles moeten worden opgeteld en door twee gedeeld, in andere gevallen (zoals in beschreven geval) daarentegen niet.

Ze zullen daar nogal een legertje aan klerken moeten inzetten om dit alles correct te registreren. Ik verwacht dan ook zeer veel fouten....en werk voor fiscalisten en fiscale advocaten.
Ook zullen vele belastingsplichtigen zich vergissen in de verdeling van hun roerende inkomsten.
Veel werk, veel kosten, om een kleine minderheid aan "renteniers" te klissen....waar is de kosten/baten analyse?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

meesje

#4 , 04 jun 2012 23:06

@roharro: "...Veel werk, veel kosten, om een kleine minderheid aan "renteniers" te klissen....waar is de kosten/baten analyse?..."

En die renteniers nemen intussen de gepaste maatregelen om niet "geklist" te worden.
Mogelijkheden zat, zoals:

- kapitalisatiefonds met EU paspoort dat hoofdzakelijk belegt in aandelen
- kapitalisatiefonds naar Belgisch recht zonder EU paspoort
- alle TAK-ken van de bomen
- spaarboekjes (mogelijkheid om boze oude gewoontes verder te zetten werd (bewust?) opengelaten!)
- aankopen goudstaven
- enz.

+ de meer inventieve uitwegen "op maat" voor de echt grote fortuinen
Waar een weg is is een wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”