De roerende inkomsten (interesten, dividenden) vallen onder het gemeenschappelijke vermogen, zelfs als die afkomstig zijn van een belegging die behoort tot het eigen vermogen van één van de partners (bv. belegging verkregen naar aanleiding van een schenking of een erfenis). Of die belegging nu op naam van één of van beide partners staat, speelt geen rol.
Meerwaarden gerealiseerd op een belegging uit het eigen vermogen van een partner die gehuwd is onder het wettelijke stelsel, blijven tot het eigen vermogen van die partner behoren.
Bij een rekening in onverdeeldheid wordt het roerende inkomen evenredig verdeeld over de verschillende deelgenoten, tenzij anders overeengekomen werd.
Klopt inderdaad maar dat wist ik al.
Mijn vraag is veel specifieker en betreft enkel de bijkomende heffing van 4 percent en/of het vermijden ervan (zie mijn vraag hierboven).
@KristofKDB: "
Bij een rekening in onverdeeldheid wordt het roerende inkomen evenredig verdeeld over de verschillende deelgenoten, tenzij anders overeengekomen werd." : dit geldt voor wat betreft echtgenoten enkel voor degenen die gehuwd zijn met volledige scheiding van goederen; aangezien mijn bank me nooit heeft gevraagd naar mijn huwelijkskontrakt vraag ik me af hoe ze deze informatie correct kan doorgegeven aan het meldpunt en tevens hoe het meldpunt dit alles op correcte wijze gaat beheren...en ook: hoe gaat het meldpunt rekeningen op naam van één der echtgenoten correct toerekenen voor de bepaling van het bedrag van 20 020 EUR per persoon in dergelijke gevallen? In sommige gevallen zal voor echtgenoten alles moeten worden opgeteld en door twee gedeeld, in andere gevallen (zoals in beschreven geval) daarentegen niet.
Ze zullen daar nogal een legertje aan klerken moeten inzetten om dit alles correct te registreren. Ik verwacht dan ook zeer veel fouten....en werk voor fiscalisten en fiscale advocaten.
Ook zullen vele belastingsplichtigen zich vergissen in de verdeling van hun roerende inkomsten.
Veel werk, veel kosten, om een kleine minderheid aan "renteniers" te klissen....waar is de kosten/baten analyse?