#14 , 04 jun 2012 10:50
12 JANUARI 2007. - Koninklijk besluit betreffende het gebruik van bepaalde bedingen in de bemiddelingsovereenkomsten van vastgoedmakelaars.
Art. 2. De bemiddelingsopdracht maakt het voorwerp uit van een geschreven overeenkomst. De bedingen van deze bemiddelingsovereenkomst bepalen :
[...]
5° Wanneer de bemiddelingsovereenkomst bepaalt dat de opdracht is vervuld indien een wederpartij een geldig bod heeft uitgebracht, wordt bepaald dat dit bod is gedaan in een geschrift of op een andere manier die aan de klant een vast bewijs levert van het bod dat uitgaat van deze wederpartij.
De overeenkomst kan dus wel degelijk bepalen dat de commissie verschuldigd is vanaf het ogenblik dat een geldig bod is uitgebracht.
Ik schreef reeds: "De overeenkomst bepaalt wanneer het commissieloon verschuldigd is."
Kijk dus wat de overeenkomst zegt. Het verbaast me dat u het advies van een advocaat aanhaalt, zonder dat in dit advies verwezen wordt naar de inhoud van het contract.
Verder begrijp ik ook niet goed wat in dit advies bedoeld wordt met: "Men kan de makelaar vragen om de vraagprijs opnieuw te verhogen. De makelaar kan dit wel weigeren, maar aanvankelijk is het dus wèl mogelijk!"
Vragen staat vrij, krijgen is de kunst. Wat als, zoals u schrijft, de makelaar weigert akkoord te gaan met de nieuwe hogere vraagprijs?