Schatting huis

mosti
Topic Starter

Schatting huis

#1 , 03 apr 2012 22:38

Wij (mijn man en ik) en mijn schoonbroer in zijn vrouw wonen elk in een huis van de schoonouders dat wij huren. Het is enkele jaren terug volledig verbouwd geweest, de beide huizen.
Enkel het huis van de schoonbroer is geschikt om in te blijven wonen (nabijheid van zaak, nabijheid van straat, geen tuin, ... zijn nadelen voor ons die hij niet heeft).
Wij zijn op zoek naar een andere woonplaats en zullen dus verhuizen. De schoonbroer zal het huis kopen van zijn ouders. Nu verneem ik dat dat huis veel te laag geschat wordt. De meeste huizen in de streek hier (die niet onmiddellijk instapklaar zijn) gaan rond de 300 000 euro. of zelfs daarboven, van een zelfde grootte ongeveer. Ze moeten zelfs nog helemaal verbouwd worden.
Dit huis staat helemaal in orde. Enkel de indeling van het huis is een beetje eigenaardig maar ik kan me niet inbeelden dat dit een verschil van 100 000 euro kan uitmaken.
Mijn vraag is nu: waarom wordt dit gedaan op deze manier? Wordt hij op deze manier op één of andere manier bevoordeeld (minder registratierechten, ...)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 apr 2012 13:20

De registratierechten dienen steeds betaald te worden op de werkelijke waarde , niet een lagere verkoopprijs. Het nadeel voor jullie is dat aan uw schoonbroer een onrechtstreekse schenking wordt gedaan , nl. het lagere bedrag. Dat zal ooit moeten evrrekend worden ten gunste van uw man , als de ouders komen te overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mosti
Topic Starter

#3 , 04 apr 2012 13:42

ja, mijn man is nogal een brave en doet alles om de lieve vrede tov zijn familie en ik weet niet of hij er iets tegen zal doen. Ik wil mij ook niet te veel moeien want het is zijn en hun geld maar aan de andere kant hebben we ook twee kinderen samen hé.
Wat ik ook niet begrijp is dat die schatting door een bank werd gedaan. Moeten zij zich niet aan bepaalde regels houden dan of kunnen zij zomaar in samenspraak met de eigenaar de waarde verlagen of die schatting beinvloeden?

Reclame

Moraelin

#4 , 04 apr 2012 16:47

Ik denk nu niet dat een bank de beste of meest onpartijdige schatter is, mss is het zelfs dezelfde bank die het geld van uw schoonfamilie beheert. Enfin, de correcte weg is via notaris een onafhankelijke schatter laten aanstellen. Hangt natuurlijk zoals je zelf zegt af van je man en hoe assertief hij in deze is, maar da's het meest objectieve en eerlijke als je onderling niet overeenkomt.

wanton

#5 , 04 apr 2012 23:18

In deze zaak moet alleszins een notaris tussenkomen. Uw man is betrokken partij. Het is aan te raden dat hij eens met die notaris praat over die lage verkoopprijs , de onrechtstreekse schenking en de verrekening daarvan. Ben benieuwd wat die notaris daarvan maakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mosti
Topic Starter

#6 , 05 apr 2012 18:16

ja, idd, geld van schoonfamilie, zowel schoonouders als schoonbroer ook bij die bank

mosti
Topic Starter

#7 , 03 jun 2012 13:37

Klopt dus hé, huis verkocht zelfs nog lager dan de werkelijke waarde. Mjn man liegt daar zelfs over tegen mij want ik heb de documenten gezien.
Zijn die zaken ergens geregistreerd, aan wie en tegen welke prijs een huis verkocht wordt?

Moraelin

#8 , 05 jun 2012 14:44

Zowiezo wordt de akte geregistreerd, denk dat dit naar het kadaster ook gaat zeker ? Maar wat wil je bereiken ? Als uw man er niets tegen wil doen dan denk ik niet dat er veel kan gedaan worden. Aan de andere kant dacht ik dat je een huis niet onder zijn prijs kan/mag verkopen.

Leki

#9 , 07 jun 2012 11:06

De prijs van een woning wordt niet meegedeeld aan het kadaster. Het registratiekantoor is op de hoogte van de prijs, alsook het hypotheekkantoor, maar zij zullen deze informatie in principe niet mogen doorgeven denk ik...

Verkopen onder de prijs kan inderdaad niet. Eventueel kan het registratiekantoor reagereen door een meerwaardeschatting, maar hiertegen kan bezwaar ingediende worden en het enige wat dit als resultaat zal geven is dat er registratierechten door de koper zullen moeten bijbetaald worden. Dit heeft dus geen rechtstreeks gevolg op de verkoopprijs.

In principe kan een "derde" (iemand anders dan verkoper of koper) hier weinig tegen doen.

mosti
Topic Starter

#10 , 22 aug 2012 00:50

tja, idd, ze reageren hier als volgt: stel dat ze een boete moeten bijbetalen (registratierechten bij betalen) dan zal dan nog altijd minder zijn dan het verschil met de eigenlijke waarde van het huis.

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 22 aug 2012 19:52

tja, idd, ze reageren hier als volgt: stel dat ze een boete moeten bijbetalen (registratierechten bij betalen) dan zal dan nog altijd minder zijn dan het verschil met de eigenlijke waarde van het huis.
En waarom zou de boete niet gebaseerd zijn op het verschil tussen de werkelijke en de opgegeven waarde?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#12 , 22 aug 2012 19:57

De prijs van een woning wordt niet meegedeeld aan het kadaster. Het registratiekantoor is op de hoogte van de prijs, alsook het hypotheekkantoor, maar zij zullen deze informatie in principe niet mogen doorgeven denk ik...

Verkopen onder de prijs kan inderdaad niet. Eventueel kan het registratiekantoor reagereen door een meerwaardeschatting, maar hiertegen kan bezwaar ingediende worden en het enige wat dit als resultaat zal geven is dat er registratierechten door de koper zullen moeten bijbetaald worden. Dit heeft dus geen rechtstreeks gevolg op de verkoopprijs.

In principe kan een "derde" (iemand anders dan verkoper of koper) hier weinig tegen doen.
Elke verleden akte mbt. onroerend goed gedeponeerd op het lokale hypotheekkantoor is in zijn volledigheid door iedereen raadpleegbaar. Voor een kleine vergoeding (€25 - €50 afhankelijk van het aantal pagina's) kan men zelfs een afschrift ervan bekomen.

Terug naar “Kopen”