Bankkaart gevonden/uitgeprobeerd

matt37
Topic Starter

Bankkaart gevonden/uitgeprobeerd

#1 , 29 mei 2012 17:54

Beste forumleden,

Vandaag heb ik een uitnodiging van de politie ontvangen voor een 1e verhoor:

"U zal gehoord worden over feiten die U ten laste kunnen worden gelegd, meer bepaald:
- Diefstal, zonder geweld of bedreiging, met als verzwarende omstandigheden braak en/of inklimming en/of valse sleutel
- Poging tot verwerven van bedrieglijke vermogensvoordeel met een technologisch middel"

Het enigste dat ik mogelijk kan gedaan hebben is het volgende:
Het verhaaltje hieronder is maar een fictief voorbeeld, en dus geen schuldbekentenis:
"Een maand geleden heb ik een bankkaart van een collega gevonden, ik had een goed vermoeden van de code, en ben deze gaan uittesten. Na 2 pogingen heb ik de kaart teruggenomen, en weggesmeten. Ik heb er dus niets afgehaald. Ik heb de kaart niet gestolen uit de portefeuille van mijn collega, maar heb ze gevonden op een parking. Mijn collega denkt dat deze wel gestolen is en heeft hiervoor klacht ingediend bij de politie."
Nu is dus mijn vraag, wat kunnen de gevolgen hiervan zijn? Kan er werkelijk iets verder komen van dit? Zoja, onder welke rechtbank valt dit? En wat zijn de mogelijke straffen?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 29 mei 2012 17:56

Iemand moet u dan toch beschuldigd hebben? Ik zie niet in hoe de politie op uw naam/adres kan komen indien je gewoon toevallig een kaart vindt en deze tweemaal probeert te gebruiken? Tenzij men U gefilmd heeft, maar dan nog kan men niet bewijzen dat het niet over uw eigen kaart ging waar je mee ging pinnen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2012 18:00

Ik denk het wel ....
U mag zelfs een advocaat raadplegen VOOR u verhoord wordt.

Reclame

gdm2

#4 , 29 mei 2012 18:07

En als de code nu eens toevallig klopte.................?
Kaart van een "collega" weggesmeten ?
Aan de automaten wordt gefilmd !

Mariette

#5 , 29 mei 2012 18:10

En als de code nu eens toevallig klopte.................?
Kaart van een "collega" weggesmeten ?
Aan de automaten wordt gefilmd !
filmt men dan ook met welke kaart je geld probeert af te halen?

gdm2

#6 , 29 mei 2012 18:12

Ja, de tijd en het gebruikt rekening- en kaartnummer wordt bij de fim opgeslagen.
Zo zijn er al vele pishings, diefstallen en overvallen opgelost.

Mariette

#7 , 29 mei 2012 18:13

Ja, de tijd en het gebruikt rekening- en kaartnummer wordt bij de fim opgeslagen.
Zo zijn er al vele pishings, diefstallen en overvallen opgelost.
jamaar er werd niks afgehaald, dus werd er geen rekening gebruikt.

Franciscus

#8 , 29 mei 2012 18:19

betrokkene heeft een kaart in machientje gestoken en dan geprobeerd.......
Ps opletten dat men u niet op het werk komt ophalen.

matt37
Topic Starter

#9 , 29 mei 2012 18:27

En wat zouden hiervan dan de gevolgen kunnen zijn? Geldboete?
En onder welke rechtbank valt dit? Ik vermoed de politierechtbank?

Franciscus

#10 , 29 mei 2012 18:44

Diefstal .... is een correctioneel vervolgbaar feit dus rechtbank eerste aanleg.
Minimum gevangenisstraf is MEER dan 8 dagen hoor.
Politie zal uw foto en vingerafdrukken nemen, u wordt opgenomen in het ANG systeem van de politie.
Bij veroordeling door de rechtbank ( U kan natuurlijk in beroep gaan) komt het ook op uw strafblad (uittreksel strafregister) het vroegere bewijs van goed gedrag en zeden.

Art. 463. Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank.
In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid (gebruiksdiefstal) bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.

Maar mogelijk weerhoud men
Huisdiefstal of loondiefstal ART.464 S.W.

Het betreft hier een gewone diefstal, maar met een persoonlijke (subjectieve) verzwarende omstandigheid, nl. het dienstverband in hoofde van de dader.
nl : Diefstal gepleegd (op de werkplaats of werkuren) ten nadele van een collega
Een bankkaarten maakt een sleutel uit: Het leeghalen van een Bancontact of Mister Cash geldautomaat d.m.v. een gestolen of gevonden bankkaart betreft een diefstal d.m.v. valse sleutel: een bankkaart + code dient immers om toegang te krijgen tot het systeem.

In principe is dat voor de werkgever voldoende om u (dringend) te ontslaan.

matt37
Topic Starter

#11 , 29 mei 2012 19:12

maar in mijn fictief voorbeeld hierboven staat nu dat dit op de parking gebeurd is. Maar hier zijn geen camera's aanwezig, en dus ook geen bewijs. Kan ik dan ook nog steeds om dringende reden ontslagen worden?

Oude Belg

#12 , 29 mei 2012 19:46

"Kan ik dan ook nog steeds om dringende reden ontslagen worden?"
U wordt gefilmd terwijl u probeert een diefstal d.m.v valse sleutels te plegen, ten nadele van een collega. Wat denkt u zelf? Zou dat misschien een reden tot ontslag om dringende redenen kunnen zijn?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

matt37
Topic Starter

#13 , 29 mei 2012 19:47

Als mijn collega deze klacht intrekt, zijn de problemen dan opgelost?

mava105

#14 , 29 mei 2012 20:03

Jij bent blijkbaar erg ongerust, en dit voor een fiktief voorval. :mrgreen:

roharro
Juridisch actief: Ja

#15 , 29 mei 2012 20:11

Uiteraard niet! Het strafbare feit wordt daar niet mee uitgewist.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”