#7 , 26 mei 2012 21:19
Niet iedereen is welbespraakt , kan zich verwoorden of durft iets te zeggen, vele zijn goed gelovig. Vandaar dat de wetgeving nog strenger moet worden. Zoals het bodemattest, niet aanwezig bij verkoop is verkoop ongeldig, en dit met alle attesten moet verplicht zijn ook stedenbouwkundig attest. Gasinstallatie zou mede in de attesten moeten worden opgenomen en verplicht gekeurd worden bij verkoop of verhuur niet conform huis onbewoonbaar.
Bij ieder negatief rapport of overtreding zou verplicht een expert moeten aangeduid worden die de mogelijke gevolgen en kosten voor de kandidaat kopers, zodat ze een totaal overzicht krijgen, aankoop, bijkomende kosten en gevolgen voor hun veiligheid van hun gezin zeker wat betreft elektriciteit en gas (alleen al voor de brandverzekering en hun veiligheid).
- bij vervuiling zouden eerst een expert moeten komen om de kosten te bepalen,
- bij met een elektriciteit die niet conform is met de AREI. (dit is kappen boren, nieuwe leidingen trekken ect ... wat duur is en vele duizenden euro gelijk hierboven kan kosten en moet binnen de 18 maanden in orde zijn.)
- bij een slechte EPC boven de 400 zou men een kostenraming moeten opgemaakt worden door deze expert, van ramen, muur, vloer isolatie ect...
- maar ook gasinstallatie, mijn dochter koop een huis 'op te frissen' volgens het immo, mooie praatjes hebben ze gemaakt met haar (ik ben nog altijd kwaad op deze immo, ze hebben met haar leven en dat van mijn kleinkind gespeeld), deze woning was een bom, alle leidingen van gas en elektriciteit zijn moeten vervangen geworden. Zij is met haar kind één jaar bij ons moeten komen wonen. Gaslekken in de badkamer en in de living onder de valse vloer. Deze renovatie hebben wij op ons moeten nemen, zij had het geld er niet voor.
Voordat alleen al zou bij negatief rapport altijd een expert moeten komen, zodat men niet met mensenlevens speelt, en ze nog niet dieper in een financiële put duwt.
De regering heeft al een een goede stap vooruit gezet, met de elektriciteitskeuring, bodemattest, maar de meeste kopers weten niet echt goed wat ze hiermee moeten doen, de verkopers zeggen altijd zijn prulletjes, enkele euro's , meestal wordt de koper overdonderd door beroeps verkopers, die voor alles wel een uitleg hebben. Kopers zijn heel naïef geloven alles en zijn ook onwetend. Ik ben ook al in de val gelopen, ook mijn dochter is aan hun verkooptechniek niet ontsnapt "er nog genoeg geïnteresseerde" , " "deze middag komt er nog een kandidaat koper", 'dat wordt nog de verkopers in orde gebracht" ect... .