Verschil grond en bouwgrond op geschreven document is heel belangrijk.
Wij wensen een bouwgrond te kopen, met nadruk op bouw, en vinden er eentje bij een immo-kantoor
Eerst naar gemeentehuis gegaan ruimtelijke ordening, bleek woongebied en betreft een verkaveling van 1978. (We dachten dat we safe zaten, gemeente zegt niets over vervallen verkaveling)
(Vervallen verkavelingen : http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=13992" onclick="window.open(this.href);return false;
Vervallen verkaveling tussen 1970 en 1995 indien binnen 5 jaar na afgifte vergunning min. 1/3 van de percelen niet verkocht werden en vóór 1 mei 2005 min. 2/3 van de percelen niet geregistreerd zijn voor vekoop. En bouwvergunningen vervallen nog sneller.)
Wij brengen een bod uit en schrijven die max 2 weken geldig is en het compromis getekend moest zijn + onze bemerkingen alsook handgeschreven de omschrijving en bemerkingen van het goed als "bouwgrond - Terrain à bâtir en uit te voeren zaakjes (opruiming)"
bod met opmerkingen werd aanvaard door verkopers, en werd een afspraak gemaakt, voor het compromis
Wij contacteren de dag zelf onze notaris met dat hij voor ons een dossier mag openen.
- eerst week immo belt : verkopers in buitenland, nieuw afspraak.
We krijgen het compromis X pagina's die we laten lezen aan de notaris, alsook hetgeen wij van de gemeente ontvangen hebben sturen wij naar onze notaris. Er stond alleen "terrain" in en geen "terrain à bâtir" in het compromis, bleek dat het immo dit niet kon verkopen als bouwgrond, omdat hij niet de nodige gegevens stedenbouwkundig attesten heeft en noch vermeld in het compromis, en de verkaveling mogelijk vervallen was. Mijn notaris zei dat ik geen enkel waarborg heb of ik daar wel mag bouwen. Het immo kantoor werd hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht. Ik koop een bouwgrond zoals beschreven in mijn bod en geen grond.
- einde tweede week, immo-spreekt een boodschap in dat de koop terug wordt uitgesteld, omdat hij aan de notaris een bodemattest moet opvragen en dit niet heeft. En ging me terug bellen (ik vermoed niet meer)
Het bod voor aankoop "terrain à bâtir" is nu ook vervallen 2 weken zijn om en geen compromis.
Deze immo verkoopt dit nog altijd als bouwgrond. Is daar iets aan te doen? Wat met het volgend koppel, die dat niet bekijkt, noch weet?