verhoging huurprijs

Fanny W
Topic Starter

verhoging huurprijs

#1 , 25 mei 2012 23:05

Ik heb een huurovereenkomst van 3 jaar die afloopt op 1 september
ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de verhuurder om hem te laten weten dat ik graag nog in de woning zou blijven
hij zei dat dit geen probleem was maar dat de huurprijs dan zou verhogen met ongeveer 100 euro
hij wou ook nog een indexaanpassing met terugwerkende kracht vanaf 1 januari
Mag hij dit doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 25 mei 2012 23:18

De verhuurder mag niet zomaar het contract verhogen met 100 euro. Hij blijft gebonden aan het huurcontract.
De meest gerede partij mag indexeren, met een terugwerkende kracht van 3 maanden en hierbij moet steeds minimum een jaar tussen zitten.

Alle informatie (en zeker eens doornemen), vindt u in deze brochure:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 26 mei 2012 07:50

Indien de verhuurder u minstens drie maand voor het einde van het contract niet laat weten dat het niet verlegd wordt, wordt uw contract bij wet automatisch een negenjarig contract onder dezelfde voorwaarden als het huidige. Enen huurverhoging is dus uitgesloten. Aanpassing van de index vanaf het begin van het contract is wel mogelijk. Hij mag echter deze indexaanpassing niet met meer dan drie maand terugwerkende kracht opvragen.

Reclame

artemis

#4 , 26 mei 2012 11:26

Indien de verhuurder u minstens drie maand voor het einde van het contract laat weten dat het niet verlegd wordt, wordt uw contract bij wet automatisch een negenjarig contract onder dezelfde voorwaarden als het huidige.
VDB, had je nog geen koffie gedronken? :wink:

Ik stel me toch de vraag: Als verhuurder voor 1 juni laat weten dat het contract niet verlengd wordt, mag hij dan een nieuw contract (in dit geval van 9 jaar) opstellen voor dezelfde huurder met eventueel een andere huurprijs?

Vandebos

#5 , 26 mei 2012 11:59

Ipad heeft een "niet" ingeslikt....

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2012 12:23

Ipad heeft een "niet" ingeslikt....
Die toestelletjes zijn blijkbaar ook niet onfeilbaar, of toch minstens de gebruikers ervan :lol:

Vandebos

#7 , 26 mei 2012 13:37

Ik steek het altijd op de ipad... :mrgreen:

artemis

#8 , 26 mei 2012 15:12

Ik steek het altijd op de ipad... :mrgreen:
Mijn broer doet dat ook. Hij gaat een week op reis en zegt 'ik ben bereikbaar via mail'. Ik stuur hem een nogal belangrijke mail en krijg geen antwoord. Na zijn thuiskomst zegt hij 'ik heb gewacht tot ik een toetsenbord had'. :twisted:

Rest mijn vraag
Als verhuurder voor 1 juni laat weten dat het contract niet verlengd wordt, mag hij dan een nieuw contract (in dit geval van 9 jaar) opstellen voor dezelfde huurder met eventueel een andere huurprijs?
Of mag dat niet als het om dezelfde huurder gaat?

Terug naar “Huren”