huis particulier verkopen/attesten

tismoeilijk
Topic Starter

huis particulier verkopen/attesten

#1 , 24 mei 2012 15:37

het wordt verwarrend
we willen het ouderljik huis verkopen : een bel-etage rijwoning.

Is onderstaande van toepassing ? of moeten we overal nee invullen (begrijp het niet goed)

Is er een stedenbouwkundige vergunning?
Wat is de stedenbouwkundige bestemming?
Zijn er voorkooprechten?
Is er een verkavelingvergunning?
Is er een dagvaarding uitgebracht?

volgende is al gebeurd

EPC keuring
electriciteit

bodemattest wordt aangevraagd

graag raad aub.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2012 16:31

Zijn er voorkooprechten?

.
Zijn zaken die uw notaris in de verkoopsakte zet. Ze hoeven niet in de verkoopsannonce te staan, tenzij openbare verkoop..

tismoeilijk
Topic Starter

#3 , 25 mei 2012 10:37

Zijn er voorkooprechten?

.
Zijn zaken die uw notaris in de verkoopsakte zet. Ze hoeven niet in de verkoopsannonce te staan, tenzij openbare verkoop..

dankuwel

maar
wij , als kinderen, gaan het huis zelf te koop zetten op immoweb, kapaza etc. Dus nog zonder notaris. De uiteindelijke afhandeling gebeurt uiteraard met notaris.

bij deze dus nog maar de vraag : moeten wij in dit geval de attesten zelf wel opvragen?

dank

Reclame

mava105

#4 , 25 mei 2012 11:26

Neem best vooraf kontakt op met de notaris van uw keuze. Die zal u alle uitleg geven. Kost niets.

pablo1

#5 , 26 mei 2012 14:26

Woning zelf verkocht, ( ik begrijp zelf niet goed dat mensen liever 3 à 7% op de verkoopprijs willen geven aan immo, om dit op internet site te zetten, terwijl de notaris de attesten opvraagt en binnen de drie weken alles heeft)

Ik heb eerst mijn notaris geraadpleegd (Notairs die je neemt indien je het huis verkoopt) hij heeft het stedenbouwkundig attest gevraagd, alsook de KI gegevens, en zo mijn dossier al opgemaakt.
- EPC attest (een overaanbod aan EPC-keurders te vinden op het internet voor 150 euro)
- keuring elektriciteit zie op het internet een 100 euro vb BTv-keuring
- bodemattest 32 euro documenten via internet documenten opgevraagd en opgestuurd ze hebben een eigen site,
- Een beëdigde schatter laten komen (deze werkte ook voor de rechtbank), geen immo-schatter nemen, dat is voor eigen winkel.
- Het compromis van max één pagina laten lezen voor nazicht aan notaris, samen met het ter kennis geven van al de officiële documenten die je in een mapje hebt. (kopie) (notaris heeft het originele)
- gratis internet sites om je huis te koop te zetten en op één dag verkocht.

voordelen:
De mensen appreciëren dit wel, als heel het dossier in orde is en kunnen raadplegen bij het bezichtigen van de woonst, ze zijn zeker van geen overtredingen te hebben, en de verkoop verloop dan ook heel vlot.
Het dossier bij de notaris is al helemaal afgerond vóór de verkoop plaats vindt. Wat de periode na verkoop met de helft verminderd om de akte te ondertekenen.
Een groot voordeel is als EPC en elektrciteit conform is.
Heel de bovenstaande heeft mij maar 500 euro gekost.

Nadeel is indien het EPC slecht scoort en de elektriciteit niet conform is, weten de kopers dat ze zware kosten hebben met renovatie (nieuwe leidingen ect voor elektricteit, isolatie vloer, muur, ramen ect). Maar dit moeten de immo ook mede delen aan kandidaat kopers en laten lezen.

Nu wens ik terug te investeren en ik werk terug met mijn Notaris, deze gaat alles na of ik safe ben.

Lanox

#6 , 29 mei 2012 13:28

De meeste dingen die de TS aanhaalt in de openingspost moeten wel degelijk aanwezig zijn vanaf dat het vastgoed te koop aangeboden wordt.
In alle publiciteit voor verkopen moet worden vermeld:
of er een stedenbouwkundige vergunning is uitgereikt;
de meest recente stedenbouwkundige bestemming van het goed volgens het plannenregister;
of er een dagvaarding werd uitgebracht (overeenkomstig de artikelen van de Codex over de bouwmisdrijven) en iedere in de zaak gewezen beslissing;
of er een voorkooprecht in een ruimtelijk uitvoeringsplan bestaat;
of er een verkavelingsvergunning bestaat;
of het krachtens artikel 4.2.12, §2, 2°, voor de overdracht verplichte as-builtattest is uitgereikt en gevalideerd.

Voor een advertentie op internet gebruikt u geen afkortingen.
Dat laatste regeltje is iets waar pakweg negen van de tien immokantoren/notarissen gewoonweg lak hebben.

De regelregeving ivm EPC stipuleert dat een EPC moet kunnen worden voorgelegd als een kandidaat koper hierom vraagt. Dus niet koper, maar elke kandidaat koper. Hierdoor heeft U een EPC nodig vanaf dat het vastgoed te koop aangeboden wordt.

Elektrische keuring is minstens verplicht bij de akte. Koper en verkoper kunnen echter in overleg beslissen om geen keuring te laten doen bij afbraak of volledige heraanleg van de elektrische installatie. Bijgevolg lijkt het mij onlogisch dat zo een keuring eerder verplicht aanwezig moet zijn.

d8v1nc1

#7 , 12 jun 2012 20:28

In een ontvoogde gemeente moet volgende wel in de advertentie opgenomen zijn (afgekort):

Zijn er voorkooprechten?

Ook EPC-waarde dient verplicht opgenomen te worden in elke advertentie.

Terug naar “Kopen”