Gisteren de brief van de griffie ontvangen, om gehoord te worden omtrent het door mij ingediende verzoekschrift.
Er zat een bijlage bij waarin men mij ervan op de hoogte brengt dat ik steeds beroep kan doen op de tussenkomst van een bemiddelaar.
"Enkel wanneer beide partijen daartoe akkoord zijn, de rechter een bemiddeling zal bevelen."
"Waarom? Door naar beide partijen te luisteren en met hen een dialoog te voeren, zal de bemiddelaar proberen om tot een akkoord te komen over zaken die anders door de jeugdrechtbank moeten worden beslist, zijnde uitoefening ouderlijk gezag, onderhoudsgeld, verblijf kinderen,...)
Ik heb net gebeld met mijn advocaat om te vragen of dit in ons geval van toepassing is. Zijn antwoord was kort en bondig, NEE.
Het is jammer dat mijn advocaat me echt over alles in het ongewisse laat, het enige dat hij blijft herhalen is dat de jeugdrechter laten beslissen de enige optie is...
Kan de jeugdrechter bemiddeling bevelen als er reeds een getekende overeenkomst bestaat tussen mijn ex en mij? Tenslotte zijn we, zonder bemiddelaar, in maart onderling overeengekomen. Het feit dat mijn ex nadien zegt dat hij niet meer akkoord is, daarvoor zal hij toch moeten gegronde redenen voor moeten naar voor brengen?
Of kan de jeugdrechter op basis van het feit dat hij opeens toch niet akkoord is, toch bemiddeling bevelen?
Ik zou er het nut niet van inzien want we hebben een overeenkomst. Hij kan er zo blijven mee leuren!