Belastingsvoordeel

Prinsesje
Topic Starter

Belastingsvoordeel

#1 , 11 jul 2007 14:20

Hoi ,

Twee kinderen ten laste bij mij ( 12j.en 15j.)
1)Hoeveel bedraagt het belastingsvoordeel en hoeveel krijgt mijn ex als we beslissen dat ik dat belastingsvoordeel blijf splitsen?
Hoe reken ik dat uit of is dat een forfitair bedrag?
2)Ex vindt dat kinderen op zijn naam moeten staan. Zij hebben 2 kinderen erbij, ik heb ??n kind erbij.
Hij vindt dat niet eerlijk dat met ons derde kind op mijn naam erbij ik meer kindergeld trek voor mijn kleinste als hij voor zijn 2 jongste.
Hij eist de helft van het kindergeld van mijn jongste of onze twee oudste kinderen bij hem ten laste.Vraag: Is dat zo dat hij dat kan eisen , heeft hij daar recht op ( lijkt me sterk) en hoeveel zou het mij schelen als ik ze bij hem laat zetten.
Volgens hem zou hij met 4 kinderen ten laste m??r krijgen en als hij het dan nog eens verdeelt over de 5 kinderen samen ( van hem en mij ) zou ieder nog meer hebben dan ik alleen of als ik het belastingsvoordeel met hem deel.

Alsjeblief vlug een antwoord! Zonder cijfers kan ik niet oordelen!
Groetjes Prinsesje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 11 jul 2007 15:53

Met betrekking tot je vraag inzake het belastingsvoordeel kan ik je volgende informatie geven:

Bij apart wonende ouders zijn de kinderen in principe fiscaal ten laste van de ouder van wiens gezin de kinderen op 1 januari van het daaropvolgende jaar deel uitmaken. Deel uitmaken van het gezin is er feitelijk en / of officieel verblijven. Ouders die apart wonen kunnen vrij afspreken wie van beiden de kinderen fiscaal ten laste heeft. Als de ouders hierover geen conflict hebben, dan kunnen de belastingen aanvaarden dat het offici?le adres van de kinderen niet bij de ouder is die de kinderen fiscaal ten laste heeft.

Welke regels gebruiken de belastingen bij conflict tussen apart wonende ouders?
- Wat staat in de overeenkomst of het vonnis?
- Waar hebben de kinderen werkelijk hoofdverblijf (= waar verblijven de kinderen feitelijk het meest)?
- Bij verblijfsco-ouderschap: bij wie hebben de kinderen hun officieel adres?

Jullie kunnen afspreken wie de kinderen ten laste heeft
- jullie kunnen afspreken dat jullie elk afwisselend de kinderen fiscaal ten laste hebben
- jullie kunnen afspreken dat ??n ouder de kinderen ten laste heeft
- jullie kunnen afspreken dat elke ouder ??n kind ten laste heeft
- jullie kunnen onderzoeken welke regeling het meest belastingvoordeel oplevert
- de keuze voor wie de kinderen fiscaal ten laste heeft, bepaalt ook de keuze voor wie eventueel zijn bijdrage kan betalen in de vorm van onderhoudsgeld voor de kinderen

Kinderen fiscaal ten laste hebben betekent de hierna genoemde belastingbesparing (cijfers inkomstenbelasting van 2006, bron belastingsgids Test-Aankoop)

Kolom 1 Aantal kinderen
kolom 2 Bijkomende vrijstelling
Kolom 3 Belastingsbesparing voor een alleenstaande
Kolom 4 Belastingsbesparing voor getrouwden of wettelijk samenwonenden

1 1260 euro 689 euro 315 euro
2 3250 euro 1293 euro 908 euro
3 7280 euro 2905 euro 2401 euro
4 11.770 euro 4784 euro 4217 euro
5 16.260 euro 6805 euro 6238 euro

Apart wonende ouders met gezamenlijk ouderlijk gezag ?n verblijfsco-ouderschap kunnen de fiscus vragen om het belastingvoordeel voor kinderen ten laste onder hen te verdelen. Als ouders kiezen voor deze verdeling van belastingvoordeel, dan mag geen van beide ouders voor dat jaar onderhoudsgeld aftrekken. De kans bestaat dat het totale voordeel kleiner is dan als ??n ouder de kinderen ten laste heeft en de andere onderhoudsgeld betaald.

Een bemiddelaar in familiezaken kan jullie helpen bij het zoeken naar de voor beiden meest gepaste kostenregeling.

Met betrekking tot je vraag inzake de kinderbijslag

WIE OPENT HET RECHT OP KINDERBIJSLAG?
Bij gezamenlijk ouderlijk gezag
- vader opent het recht op kindergeld en moeder ontvangt de kinderbijslag
- als de kinderen hun officieel adres bij vader hebben, dan vraagt het kinderbijslagfonds aan vader of hij de kinderbijslag wil ontvangen

Ouder B oefent het gezag eenzijdig uit
- De ouder die de kinderen feitelijk opvoedt opent en ontvangt de kinderbijslag
- Als B het gezag eenzijdig uitoefent, veronderstelt het kinderbijslagfonds dat B de kinderen feitelijk opvoedt
- Bij conflict heeft de feitelijke verblijfsregeling voorrang op de gezagsregeling.

De ene ouder is werknemer en de andere ouder is zelfstandige
- de werknemer heeft voorrang op de zelfstandige -> werknemer opent het recht
- er zijn hierop echter uitzonderingen!

WAT KUNNEN JULLIE AFSPREKEN M.B.T. DE KINDERBIJSLAG?
Bij elke gezagsregeling
- als beide ouders werknemer zijn, dan kan de ene ouder afstand doen van zijn voorrangsrecht op opening van de kinderbijslag. Er is hiervoor een schriftelijke toestemming nodig.
- Als de ene ouder zelfstandige is en de ander werknemer en als door een bepaalde uitzonderingssituatie de zelfstandige voorrangsrecht heeft dan kan de zelfstandige hier geen afstand van doen!
- Jullie kunnen afspreken dat de ouder-werknemer die het recht opent, afstand zal doen van dit recht als de andere ouder-werknemer werkloos of invalide wordt en voldoet aan de voorwaarden voor verhoogd kindergeld.

Enkel indien ouder B het gezag eenzijdig uitoefent
- Jullie kunnen afspreken dat B de kinderbijslag op een gezamenlijke rekening doorstort.

Enkel bij gezamenlijk ouderlijk gezag
- jullie kunnen afspreken dat het kinderbijslagfonds de kinderbijslag op een door beide ouders beheerde kindrekening stort

Op de website www.rkw.be kan je berekenen wat eventuele wijzigingen concreet in cijfers tot gevolg hebben (voor werknemers) en op de website www.rsvz-inasti.fgov.be voor zelfstandigen.

Prinsesje
Topic Starter

#3 , 11 jul 2007 21:10

Hoi,

Bedankt! Dan kan ik volgende keer ook mee praten als we bij de bemiddelaar zitten! :wink:

Groetjes,
Prinsesje

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”