opzeg huur oude dame

lala
Topic Starter

opzeg huur oude dame

#1 , 14 mei 2012 14:20

beste,

graag had ik geweten of de opzeg voor een oude dame die op het derde verdieping van een herenhuis woont en dit niet maar
aankan om gezondheidsredenen maar 1 maand bedraagt?

ze moet geregeld het huis verlaten voor haar ziekenhuisbezoeken en elke keer zijn die trappen een ramp voor haar...

nog een vraag, ze heeft een contract van 18 maanden afgesloten die eindigt op 31/05/2012.
Zij wilt haar op zeg morgen doen, kan dat dan vanaf 15/05 of moet ze wachten op 01/06?

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2012 14:25

zie
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook de schema's vanaf pag 61 denk ik.

Turaki

#3 , 14 mei 2012 14:31

Contract van lange termijn heeft dezelfde bepalingen als het contract van 9 jaar. Opzeg is dus 3 maanden, tenzij niet-geregistreerd, dan mag de huurder zelf een termijn kiezen.

Indien geregistreerd begint opzeg 1 van de maand na geven opzeg. De opzeg moet dus (om alle discussie te vermijden) ten laatste 31/5 bij de verhuurder aankomen. Niet wachten dus. Je kan daarnaast ook nog altijd trachten met de verhuurder een overeenkomst te bereiken om de opzeg te beperken in tijd (eventueel tegen een vergoeding).

Indien niet geregistreerd mag je zelf de duur en begindatum van opzeg kiezen. Extreem voorbeeld: opzeg van 1 dag, te beginnen morgen, tegen ontvangstbewijs bij de verhuurder thuis afgeven vandaag, en je bent ervan af op 1 dag.

Reclame

mava105

#4 , 14 mei 2012 16:09

Zal er vanaf afhangen hoe menselijk je wil zijn. Je kan die dame de maximale opzeg laten uitdoen, of je kan minnelijk verbreken, zodat ze kan vertrekken van zodra het haar past.
Heb recent zelf een oude dame van 92 jaar laten vertrekken met een opzeg van 14 dagen (voor een huurovereenkomst van 9 jaar), geen huurschade aangerekend (die was er wel, maar minimaal), ze moest zelfs niet meer opkuisen, want ik ging toch alles schilderen, en de volledige HWB terugbetaald.
Had ik op mijn strepen gestaan was ze minstens de helft van de HWB kwijt geweest. Ben voor haar zelfs nog een paar maal naar het containerpark gereden.
Een zeer goede huurder moet je in de watte leggen, ook als hij vertrekt. :D

Franciscus

#5 , 14 mei 2012 19:03

Ik lees dat ze een contract van 18 MAANDEN had is toch contract korte duur en dus NIET opzegbaar tenzij ....
Zie ook pag 26 van de brochure

Turaki

#6 , 14 mei 2012 20:14

Ah, excuus, verkeerd gelezen. Is echter te laat om op te zeggen (3 maand op voorhand), dus zal overgaan in contract 9 jaar. Bijkomend dan nog vergoeding van 2 maanden huur te betalen, voor opzeg in 2e jaar. Voor de rest blijft mijn post wel ongewijzigd.

Terug naar “Huren”