onderhoud patrimonium

sneeuwklokje
Topic Starter

onderhoud patrimonium

#1 , 12 mei 2012 14:06

Na het overlijden van mijn moeder zijn er rekeningen zoals gas, electriciteit , water , KI enz te betalen.
Is de notaris verplicht om die te betalen (bank weigert zolang niet alle erfgenamen getekend hebben) of niet??
Notaris stuurt ons naar de bank en de bank zegt :njet!
Nu riskeert dus dat alles afgesloten wordt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2012 16:27

Bank moet die fakturen betalen. Zij kunnen dat niet weigeren.

Franciscus

#3 , 12 mei 2012 18:04

misschien deze info eens lezen
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Justiceseeker

#4 , 13 mei 2012 10:11

Na het overlijden van mijn moeder zijn er rekeningen zoals gas, electriciteit , water , KI enz te betalen.
Is de notaris verplicht om die te betalen (bank weigert zolang niet alle erfgenamen getekend hebben) of niet??
Notaris stuurt ons naar de bank en de bank zegt :njet!
Nu riskeert dus dat alles afgesloten wordt.
De wetgever heeft voorzien dat een bedrag tot 5000€ (?) kan vrijgemaakt worden om in die situatie facturen/kosten te betalen.
Zou het moeten opzoeken.

Justiceseeker

j.demoor

#5 , 14 mei 2012 09:00

De bank kan de schulden van de nalatenschap,dit zijn de schulden ONTSTAAN vóór het overlijden van de erflater met nalatenschapsgelden betalen.

“Art.1939.In geval van overlijden van de bewaargever kan de in bewaring gegeven zaak SLECHTS aan zijn ERFGENAAM worden teruggegeven. Indien er verscheidene erfgenamen zijn, moet de zaak teruggegeven worden aan ieder van hen voor zijn aandeel.”(Burgerlijk Wetboek).

‘716.Deze bepaling(=art.1240bis,§1 B.W.) voorziet niet in een gefractioneerde betaling aan iedere erfgenaam ten belope van zijn aandeel(257 Deze aandelen moeten zelfs niet worden vermeld in de akte of het attest van erfopvolging).De schuldenaar betaalt ingevolge een opdracht die van allen uitgaat...718...Dit artikel(=art.1220 B.W.) laat gedeeltelijke betalingen tijdens de onverdeeldheid toe...’(DEKKERS-CASMAN,Handboek Burgerlijk Recht,IV, Antwerpen Intersentia 2010,p.482-483).

De erfgenamen kunnen daartoe volmacht verlenen aan mekaar of bvb aan een notaris met het oog op de betaling van de latere schulden van de onverdeeldheid.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sneeuwklokje
Topic Starter

#6 , 23 jun 2012 11:48

Bedankt voor jullie reacties, maar het hele gedoe is blijkbaar wel ingewikkelder dan in de meeste situaties: één van mijn zussen (en erfgenaam dus) woont in het buitenland en dat geeft de eerste problemen. Ten tweede is er een jarenlang geschil tussen mijn overleden moeder en mijn 2 zussen enerzijds en mijn broer anderzijds (we hebben de laatste 15 jaar geen contact gehad met hem).
Hij heeft ook een andere notaris dan wij. Ondertussen hebben we een eerste vegadering bij onze notaris (samen met hem en zijn notaris)gehad. Nu moet er dus een rekening in onverdeeldheid geopend worden waarop ik een volmacht krijg om de rekeningen te kunnen betalen. Van de zichtrekening van mijn overleden moeder moet dan het geld overgestort worden op die nieuwe rekening zodat ik niet voor elk factuur bij de drie anderen om een handtekening moet gaan vragen. Simpel toch!!

sneeuwklokje
Topic Starter

#7 , 10 aug 2013 00:49

We zijn ondertussen méér dan een jaar verder en weer heb ik een vraag ivm hetzelfde onderwerp. Alle eigendom zou ondertussen kunnen verkocht zijn (voor alles is een aannemelijk bod) moest het niet zo zijn dat mijn broer weer eens wil dwarsliggen en opeens alles openbaar wil verkopen. Dit gaat dus weer enkele maanden in beslag nemen en met de winter voor de deur vind ik het normaal om tijdens die periode het huis toch een beetje te verwarmen om de vochtigheid te lijf te gaan. De bedoeling is niet het te verwarmen tot 20° natuurlijk, maar omdat het huis toch 400jaar oud is en daarbij vrij groot (herenhuis) lopen die kosten toch al wel op tot een 800€ per jaar als ik dat tijdens de koudste wintermaanden wil verwarmen tot een graad of 14. Nu wil één van mijn zussen dat ik de verwarmingsabonnementen volledig opzeg want zij vindt dat weggesmeten geld, een leegstaand huis verwarmen?! De voorschotten en andere rekeningen die verband houden met de nalatenschap worden betaald van een gemeenschappelijke rekening, waarvoor zij dus ook moet tekenen. Mijn vraag is nu: kan zij dat eisen? Iedereen zegt mij dat het huis toch een minimum verwarming moet krijgen tijdens de koudste en natste maanden van het jaar. Zij vindt dat dus niet. Kan ik die eis naast mij neerleggen of als zij werkelijk bij haar standpunt blijft kan zij dan haar volmacht intrekken en zo alle betalingen blokkeren. Kan de notaris hierin een advies uitbrengen of moeit die zich daar niet in? Graag jullie mening.

mava105

#8 , 10 aug 2013 11:24

Blijven verwarmen is de boodschap.
Een huis, waar 1 (één) koude winter is overgegaan ziet er niet uit. Losgekomen behang, mogelijks bevroren en gebarsten waterleidingen en/of radiatoren, koud, kil en vol schimmel. Laat daarin de verschillende kandidaat kopers maar eens rondlopen tijdens de bezoekdagen. Geeft een zeer slechte indruk, en de waardevermindering zal een veelvoud zijn van de stookkosten.

sneeuwklokje
Topic Starter

#9 , 10 aug 2013 12:47

Ja ben IK en één van mijn zussen het volledig mee eens maar mijn andere zus blijkbaar niet. Mijn vraag was eigenlijk : heeft mijn zus een voet om op te staan en kan zij dus weigeren om de stookkosten te betalen van de gemeenschappelijke rekening (waar zij dus regelmatig een volmacht moet voor geven) , blaast zij hoog van de toren of moet ik hiervoor de notaris of advocaat raadplegen ?

Vandebos

#10 , 10 aug 2013 15:50

Als zus niet wil plooien zeg haar dan met jullie twee schriftelijk dat vanuit het oogpunt van instandhouding van de verkoopsprijs van het pand het verhinderen van het bevriezen van leidingen en verwarming het verplicht is een miniUmverwarming in het pand tevoorzien. Dat indien ze blijft tegenspartelen jullie geen andere oplossing zien dan naar het vredegerecht te trekkenen de kosten hiervan op haar te verhalen.

Zal wel wat stomen en blazen maar op het einde zal ze dat risico niet willen lopen...

Vandebos

#11 , 10 aug 2013 15:51

Hebzucht doet gekke dingen met mensen.

Terug naar “Archief”