Garantie

Fore
Topic Starter

Garantie

#1 , 12 mei 2012 12:59

In begin april heb ik een nieuwe GSM gekocht. Deze heb ik na 10 dagen al terug binnengebracht wegens software prob. Na 3 weken reparatie heb ik hem sinds gisteren terug en zie nu dat er weer software prob zijn. (beide aan de camera functie, maar wel van een andere soort).
Dus ga ik hem vandaag opnieuw binnendoen.

Kan ik een nieuwe eisen?
of een vervang GSM sinds mijn oude GSM het gisteren het ook volledig opgegeven heeft.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Topic Starter

#2 , 12 mei 2012 13:34

ik neem aan dat:
Art. 1649quinquies: § 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
hier van toepassing is?

daboytommy

#3 , 12 mei 2012 13:38

helaas niet, bovenstaande is correct maar de verkoper lijkt me nog niet onredelijke termijnen te hebben gebruikt en wilt in de eerste plaats herstellen. Wel zou ik toch een vevangtoestel vragen indien mogelijk

Reclame

Fore
Topic Starter

#4 , 12 mei 2012 13:39

6 weken zonder gsm vindt ik toch al erover gaan

Turaki

#5 , 12 mei 2012 13:40

3 weken voor een softwareprobleem, waarna er een ander probleem in de plaats is gekomen, lijkt mij wel onredelijk. Ook een maand zonder goedwerkende GSM lijkt mij ernstige overlast.

U kan echter niet een nieuwe eisen. Verkoper mag oplossing kiezen, en deze binnen een redelijke termijn uitvoeren.

Fore
Topic Starter

#6 , 12 mei 2012 13:42

Maar ik mag de koop ontbinden?

Turaki

#7 , 12 mei 2012 13:47

U mag dit eisen, maar als de verkoper niet wil zal u dit voor de rechtbank moeten trekken.

daboytommy

#8 , 12 mei 2012 13:50

natuurlijk niet opnieuw:

Art. 1649quinquies: § 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
U maakt aanspraak op herstelling

- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
De kans dat een 2de herstelpoging na 3 weken als onredelijke termijn word uitgesproken is zo goed als nihil.

Fore
Topic Starter

#9 , 12 mei 2012 13:54

2de herstelpoging zorgt wel voor een termijn van 6 weken

Fore
Topic Starter

#10 , 12 mei 2012 13:55

Nu, als ik al een vervangings gsm heb, ben ik blij

daboytommy

#11 , 12 mei 2012 13:56

dat klopt maar dit zal nog steeds niet als een onredelijke termijn beschouwd worden. Er zijn immers gevallen waar zelfs het goed 2-3 maanden weg was die niet in aanmerking kwam ter ontbinding

Turaki

#12 , 12 mei 2012 14:02

Onredelijke termijn zal door de rechter bepaald worden. Ik heb echter geen zicht op de uitspraken hierover.

En daarnaast is er nog ernstige overlast. Een pasgekochte GSM al meer dan een maand in herstelling? Dit kan natuurlijk opgelost worden door een vervangtoestel.

daboytommy

#13 , 12 mei 2012 14:05

vandaar dat ik dat toch tenminste zou vragen

Fore
Topic Starter

#14 , 12 mei 2012 15:12

Ze wisten in de winkel zelf het ook niet, er is een mail gestuurd naar de verantwoordelijke en die laat mij iets weten hoe verder
Laatst gewijzigd door Fore op 01 jun 2012 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

daboytommy

#15 , 12 mei 2012 15:41

Beste, gsmwinkels sturen de toestellen altijd door naar de erkende repaircentra die voor dat merk instaan. Vandaar dat er meestal wel enkele weken over gaan. Ik begrijp dat u uiteraard niet kan over en weer pendelen, maar ik denk dat u pas na enkele herstelpogingen sterker staat als het gaat om het niet kunne herstellen van het toestel als argument ter ontbinding, zeker niet na de eerste of zelfs 2de.

Terug naar “Consumenten Koop”