personenbelasting versus eenmanszaak

FZ1rijder
Topic Starter

personenbelasting versus eenmanszaak

#1 , 11 mei 2012 12:17

Ik heb een kleine eenmanszaak in bijberoep sinds 2009, en zit onder het omzetcijfer plafond van 5580€.
Evenwel bij aangifte van mijn inkomsten/uitgaven (zonder btw) in deel2 van mijn personenbelasting, stel ik vast dat ik nog meer dien bij te betalen dan als ik de simulatie doe zonder aangifte van mijn eenmanszaak kosten.
Daar ik amper een netto overhoud (balans met alle inkomsten-uitgaven-afschrijfposten) van ongeveer 1000€, dien ik extra een kleine 400€ nog bij te dragen aan de staat...maw ik verdien amper 600€ door mijn bijberoep....
Is er een legale manier om(zonder over te stappen naar een venootschap) mijn inkomsten van de eenmanszaak lost te koppelen van onze personenbelasting gezin?
Is dit nog wel de moeite om voor die luttele 600€ mijn tijd in deze activiteit te steken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2012 17:47

Er is EEN vermogen ....

wanton

#3 , 11 mei 2012 20:37

U moet het zo zien : hetgeen u in bijberoep verdient , wordt compleet belast aan het hoogste tarief ( waarschijnlijk 50 % en meer) , terwijl er de minste beroepskosten ( 3 %) worden afgetrokken. Uw winst moet er eigenlijk uit bestaan dat u meer persoonlijke kosten verrekent via bijberoep , zoals energie , gsm , ...
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

platwaterken

#4 , 22 mei 2012 11:34

FZ1 rijder,

Ik stel me een aantal vragen bij uw uiteenzetting.

Je schrijft dat uw omzet onder het plafond blijft van € 5.580, m.a.w. vrijgesteld van btw... Waarom geef je je uw uitgaven in de PB aan zonder btw? De vrijstelling betekent dat je niet btw plichtig bent, dus geen btw hoeft te factureren, maar ook niet kan aftrekken.

Wat ik ook niet begrijp is dat als je geen uitgaven ingeeft, je minder belastigen moet betalen? Dan zijn je 'werkelijke' onkosten lager dan het forfait? Opteer dan voor het forfait.

Wanton heeft groot gelijk... De bedoeling van bijberoep is om je persoonlijke kosten zo veel mogelijk door te schuiven naar je bijberoep, zodoende je officieel geen boekhoudkundinge winst maakt (soms eens verlies). Uw winst is dat uw bijberoep de energie, gsm, pc,... betaalt in plaats van 'jezelf in persoon'.

_____
:idea: Sla mij niet dood als ik iets schrijf wat niet 100% correct is, ik ben ook maar een mens en tracht te helpen
Sla mij niet dood als ik iets schrijf dat geen 100% correct is. Ik ben ook maar een mens die tracht te helpen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”