Uitbetaling verzekering na vluchtmisdrijf

Olivier86
Topic Starter

Uitbetaling verzekering na vluchtmisdrijf

#1 , 11 mei 2012 09:29

Ik zit in de volgende situatie:

Eind november is er een huurauto tegen de mijn gereden (ik stond wettelijk geparkeerd en zat zelf niet in de auto gelukkig).
Mijn auto was BA verzekerd.
De inzittende van de huurauto is gaan lopen en men auto was total loss.

De huurauto was wel verzekerd. Maar omdat de inzittende is gaan lopen is dit een rare situatie denk ik.

We zijn ondertussen midden mei en ik heb nog niets van de schadevergoeding gezien.

Kan iemand mij info geven of mij helpen?????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 11 mei 2012 11:23

Is de politie langsgekomen? Is er een PV opgemaakt?

Indien dit het geval is, dan kan het dossier niet gesloten worden (en dus uitbetaald) tot
of de zaak wordt geseponeerd, en het PV wordt vrijgegeven
of er een uitspraak is van de politierechtbank.

Normaal beslissen ze seponeren/doorverwijzen binnen de 3 maand, waarna 3 maand erna de pv wordt vrijgegeven (yep, da's 6 maand)
Als het politierechter is, kan het nog wat langer duren.

Neem contact op met uw makelaar, hij is er voor u.

verkeersslachtoffers

#3 , 05 jul 2012 13:33

Wanneer de aanrijdende auto geldig in burgerlijke aansprakelijkheid (B.A.) verzekerd is, heeft het geen belang of de bestuurder ervan al dan niet kan worden geïdentificeerd. De B.A.-verzekeraar van de aanrijdende wagen moet alle veroorzaakte schade volledig vergoeden. U kan deze B.A.-verzekeraar desgevallend dagvaarden.

Soms kan men zelfs vergoeding bekomen voor schade die werd veroorzaakt door een voertuig dat niet kan worden geïdentificeerd (wat uiteraard een ander geval is dan niet-identificatie van de bestuurder). Bij de wet van 8 juni 2008 werd immers de volgende rechtsregel toegevoegd aan de wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen (kortweg “W.A.M.”) : elke benadeelde kan van het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds de vergoeding bekomen van de schade die werd veroorzaakt door een niet-geïdentificeerd motorrijtuig, indien bij dit schadegeval “aanzienlijk lichamelijk letsel door enige benadeelde werd opgelopen”. Indien dus het voertuig na een aanrijding niet kan worden geïdentificeerd (wegens vluchtmisdrijf), dan zal alle schade worden vergoed door het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds, indien niet enkel aan uw voertuig maar ook aan een persoon schade werd veroorzaakt ; de schade aan de persoon moet bovendien “aanzienlijk” zijn, maar bij het uitvoeringsbesluit wordt dit begrip zeer ruim geïnterpreteerd.

Wat uw eigenlijk ongeval betreft is er geen enkele discussie mogelijk : de B.A.-verzekeraar van het verhuurde voertuig moet alle schade betreffende uw geparkeerde auto volledig vergoeden. Welke schadevergoeding u in totaal kan vorderen van de B.A.-verzekeraar kan u terugvinden op :

http://users.skynet.be/vzw-verkeersslachtoffers/voertuig-expertise.html#herstelling

VZW VERKEERSSLACHTOFFERS

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”