Heb ik het recht als verhuurder om mijn app te bekijken?

Ciliegia
Topic Starter

Heb ik het recht als verhuurder om mijn app te bekijken?

#1 , 04 mei 2012 13:23

Kan iemand mij helpen met deze vraag...

Ik ben sinds kort eigenaar van een appartement.
Mijn vriend heeft dit nog niet gezien, aangezien de koop hiervan snel moest gaan.

Nu had ik graag het appartement eens gaan bekijken samen met hem, maar dit "past niet" voor de huurder.

De syndicus meldde mij dat ik dit recht wel heb en dit ergens in de wet staat. Na een tijdje zoeken, heb ik dit nog artikel nog niet gevonden...

De syndicus zei dat ik een aangetekende brief moest sturen met hierin de datum dat ik het appartement wil gaan bekijken, maar aangezien de huurder dit niet wil, zal ze volgens mij ook niet opendoen...

Weet iemand een oplossing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 mei 2012 13:37

U brengt de huurder aangetekend op de hoogte van het feit dat u zich op dd/mm/jjjj (3 weken in toekomst, bij voorkeur een zaterdag) om x uur ( namiddag of vooravond) bij hem zal melden om het pand na te kijken. Dat indien deze datum hem niet past u tevens kan langskomen op dd/mm/jjjj ( woensdag voor de eerste zaterdag bv) om 18.00 's avonds of op dd/mm/jjjj ( volgende zaterdag) om 16.00. Dat u bij problemen met de eerste gestelde datum van hem verwacht een antwoord te hebben binnen de drie kalenderdagen na kennisname van het schrijven via mail, fax of geposte brief zodat u zelf de nodige regelingen kan treffen om die datum vrij te maken.

U verwittigt de huurder dat bij gebrek aan hernieuwde weigering om u uw eigendom te laten controleren dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en er u niets anders rest dan uw jaarlijks recht op nazicht van het pand af te dwingen middels een geding op zijn kosten voor het lokale vredegerecht waarbij u dit recht tegen dwangsom bij vonnis zal bekomen. U wijst de huurder op de diverse kosten die een dergelijk geding, zoals rpv, gerechtskosten en betekeningskosten van een deurwaarder, voor hem kunnen betekenen.

Sluit af met: " enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend bezorgd."

Ciliegia
Topic Starter

#3 , 04 mei 2012 14:11

Bedankt voor de hulp.

Wat moet ik doen wanneer ze mij op de vastgestelde datum niet binnenlaat?

Alvast bedankt.

Reclame

Kingfisher

#4 , 04 mei 2012 15:23

" er u niets anders rest dan uw jaarlijks recht op nazicht van het pand af te dwingen middels een geding op zijn kosten voor het lokale vredegerecht waarbij u dit recht tegen dwangsom bij vonnis zal bekomen"

dus:naar het lokaal vredegercht gaan, en verzoeken om een vonnis met dwangsom.

Lightning

#5 , 04 mei 2012 15:39

Ik ben sinds kort eigenaar van een appartement.
Mijn vriend heeft dit nog niet gezien, aangezien de koop hiervan snel moest gaan.
Is uw vriend mede-eigenaar? Indien niet, moet de huurder hem niet binnen laten.
Uw jaarlijks bezoek heeft als doel uw appartement te inspecteren op tekortkomingen.

PS. U hebt het appartement waarschijnlijk recent nog bezocht voor U kocht. Rondleiding
van uw vrienden behoort niet tot bovenstaande inspectie.

Ciliegia
Topic Starter

#6 , 04 mei 2012 16:04

Nee hij is geen mede-eigenaar, maar ik zie het toch als recht dat hij het ook mag zien...

Het is dan ook geen rondleiding van "vrienden", maar een bezichtiging door mij en mijn vriend

Ciliegia
Topic Starter

#7 , 04 mei 2012 16:04

En tenslotte heeft de huurder er toch ook geen zaken bij als hij ook eigenaar is?

Oude Belg

#8 , 04 mei 2012 16:24

Nee hij is geen mede-eigenaar, maar ik zie het toch als recht dat hij het ook mag zien...

Het is dan ook geen rondleiding van "vrienden", maar een bezichtiging door mij en mijn vriend
Het is niet omdat u het als een recht ziet, dat het ook een recht is..... U kan de huurder verplichten tot een jaarlijkse inspectie, maar hij hoeft uw vrienden niet toe te laten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mei 2012 16:26

En mag de eigenaar geen "deskundige" meebrengen op zijn jaarlijks bezoek, als hij persoonlijk te weinig van gebouwproblemen afweet?

artemis

#10 , 04 mei 2012 16:29

Mag een eigenaar zich in dit geval niet door 'iemand' laten vergezellen als raadgever of deskundige?

Oude Belg

#11 , 04 mei 2012 16:33

En mag de eigenaar geen "deskundige" meebrengen op zijn jaarlijks bezoek, als hij persoonlijk te weinig van gebouwproblemen afweet?
Niet onnozel doen. Er zijn, voorzover bekend, geen problemen met het gebouw. Het gaat ook om een vriendje aan wie ze het appartement wil laten zien, geen onafhankelijk expert. Wat als ze de woning wil laten inspecteren door haar hele vriendenkring, 27 "deskundigen"? De huurder heeft recht op het ongestoord genot van zijn woning. Rondleidingen voor vriendjes of "aapjes kijken" hoort daar echt niet bij.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 mei 2012 16:37

Ik heb het over het algemeen, en niet over dit specifiek geval
Voorbeels: een oude dame van 92 jaar, en eigenares van een gebouw.
Is zij verplicht helemaal alleen haar eigendom te bezoeken, en alle technische problemen, die zelf de huurder niet kan of wil melden, vast te stellen? Of mag ze een deskunig iemand meebrengen? Ik meen van wel.

Ciliegia
Topic Starter

#13 , 04 mei 2012 16:50

Ik moet mij dan maar laten doen als eigenaar... Wat een oplossing is dat?

En ik stel ook maar een vraag, ik moet geen verwijten pikken van niemand

artemis

#14 , 04 mei 2012 16:54

Ben het eens met Mava.
Ik ben geen 92 jaar maar beschik qua bouw niet over het deskundig oog dat sommige mensen wel hebben. Los van het doel waarvoor de TS het appartement heeft gekocht zou zij zich dan in dit geval graag kunnen laten vergezellen door iemand die wel over een deskundiger oog beschikt en dat zou kunnen zijn een bevriende aannemer, architect of gewoonweg iemand met meer ervaring in de bouw en dat is dan iemand die de eigenaar vrij mag kiezen zou ik denken. Het gaat tenslotte maar om 1x per jaar en met 1 persoon erbij.

Oude Belg

#15 , 04 mei 2012 18:14

Ik moet mij dan maar laten doen als eigenaar... Wat een oplossing is dat?

En ik stel ook maar een vraag, ik moet geen verwijten pikken van niemand
"Je laten doen" wordt door niemand gevraagd. Als eigenaar/verhuurder hebt u rechten, maar ook plichten. Welke verwijten zijn er gemaakt? U stelde een vraag, we beantwoordden die zo goed mogelijk. U hebt de verhuurde woning kunnen inspecteren, eventueel samen met een deskundige, voor de verkoop. U hebt juridisch recht op een jaarlijkse inspectie. U vraagt of u het recht hebt om de woning opnieuw te bezoeken om die aan uw vriend te laten zien. Wat is het doel hiervan? Wie heeft hier voordeel bij? Uw vriend is, juridisch gezien, een buitenstaander. Als u kan aantonen dat een inspectie door uw vriend een duidelijke meerwaarde zal zijn voor de woning of voor de huurder, zal de rechtbank dit misschien wel toestaan. Ik zou er wel niet op rekenen.

Terug naar “Huren”