Co-ouderschap : rva weigert mij als gezinshoofd??

Akira
Topic Starter

Co-ouderschap : rva weigert mij als gezinshoofd??

#1 , 29 apr 2012 13:29

Hallo iedereen,

Kan de rva mij gezindshoofd weigeren als ik samen woon met mijn moeder als ik Co-ouderschap op mijn baby van 8 weeken heb?Mijn moeder heeft als inkomen een overlevings pensioen en dat is 780 euro per maand en zij werkt ook nog enkelen uurtjes per week voor een interim en daar krijgt ze maar 100 euro per week.

Ik heb 3 keer naar de rva gebeld en heb steeds een ander antwoord gehad.

1 ste keer zegen ze da ik recht heb als gezindshoofd...
2 de keer zegen ze dat ik bij mijn moeder woont : dus geen gezindshoofd ben.
3 de keer zegen ze dat ik geen gezinshoofd ben dat mijn moeder bijwerkt boven op haar overlevings pensioen...

Weet iemand op deze forum misschien als ik recht op gezinshoofd heb als ik Co-ouderschap op mijn kindje heb als ik samen woon met mijn moeder?

Ben ook al naar de Acv gegaan en daar krijg ik ook verschillenden antwoorden....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 apr 2012 11:50

Ik moest het ook eerst even opnieuw in de wetgeving opzoeken, is geen evidente vraag...

héél kort gezegd: nee, je hebt geen recht als gezinshoofd.

Reden:
- als moeder/vader met kinderen heb je in principe recht op werkloosheidsuitkeringen als gezinshoofd indien je in het onderhoud van het kind voorziet (alimentatie betaalt/effectief kind opvoedt)
- als moeder/vader met kinderen heb je echter géén recht als je met iemand samenwoont met een inkomen
- als moeder/vader met kinderen én een extra persoon heb je wél terug recht als die persoon familie is én minder verdient dan 736.20 euro uit arbeid.
- als moeder/vader met kinderen én een extra persoon heb je géén recht als die persoon familie is én minder verdient dan 736.20 euro uit arbeid, maar daarnaast nog een vervangingsinkomen heeft van meer dan 565.15 euro.

Er bestaat daarnaast nog een recht bij een pensioen van <1270,65 euro, maar daar is er geen recht op, gezien er ook een inkomen uit arbeid is...

(bron: MB 59-62, KB: 110)

Reclame

Terug naar “Andere”