"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
"89.Het aanbod is een door ??n der partijen voorgesteld ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in afwachting van een mogelijke aanvaarding..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).
Vereist is dus dat de makelaar ZAAK en PRIJS vermeldde opdat er een bindend aanbod zou zijn.
Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in
http://just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.
Goede avond,
dus, als een makelaar (in mijn geval Notaris) een onroerend goed op internet aanbiedt (in mijn geval immoweb), en ik breng een schriftelijk bod (de vraagprijs) uit, dan is de koop voltrokken? ik kan het eigendom voor de rechtbank afdwingen?
want, ik heb het volgende teruggevonden: bron
http://www.fransbaert.be/upload/RKN18def.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De verkoop uit de hand van onroerende goederen (overzicht van rechtspraak 2005-2010) Dr. Maarten DAMBRE
Praktijklector Universiteit Gent Advocaat (Frans Baert & vennoten)
p14 ....
25. Toestemming – aanbod tot verkopen - publiciteit
De publicatie op de website van een vastgoedmakelaar waarbij een onroerend goed tegen een bepaalde vraagprijs te koop wordt gesteld, kan niet worden beschouwd als een aanbod.56 Een dergelijke internetadvertentie betreft een oproep om koopaanbiedingen uit te lokken en is geen juridisch bindend aanbod, wat onder meer ook bleek uit de discussie over de inhoud van de onderhandse koopovereenkomst tussen partijen. Het is wel raadzaam expliciet te vermelden dat publiciteit op internet geen bindend aanbod om te verkopen inhoudt.57 Andere uitspraken passen dezelfde principes toe. De vermelding van een onroerend goed in een catalogus van een vastgoedmakelaar kan niet als een aanbod, maar gewoon als een voorstel om te contracteren worden beschouwd. Dit geldt a fortiori wanneer de makelaar geen vertegenwoordigingsbevoegdheid heeft.58 De publiciteit gevoerd op Immoweb kan niet worden beschouwd als een aanbod tot verkopen, temeer als het relatief vaag is opgesteld. Het leidt alleen tot een aanbod tot onderhandelen vanwege de verkoper ten opzichte van de kandidaat-kopers.59
56 Antwerpen 13 mei 2008, NjW 2008, 885, noot R. STEENNOT.
57 B. KOHL, “La vente d‟immeuble (de gré à gré)”, Chroniques notariales, afl. 51, Brussel, Larcier, 2010, 32.
58 Rb. Brugge 29 juni 2005, T.App. 2006, afl. 2, 26.
59 Rb. Brussel 21 maart 2008, T.Not. 2010, 217.
Dat is toch tegenstrijdig, of niet?
Alvast bedankt voor de opheldering,