bod

bod

gold100_be
Topic Starter

bod

#1 , 26 jan 2007 05:29

hey,

We hebben twee weken geleden een bod gedaan op een huis. Dit was een schriftelijk bod dat tegen getekend werd door de verkoper. Via een makelaar werd het bod aanvaard en er werd aangetekend bevestigd.
In hoeverrre is dit een verkoopsovereenkomst voordat er een compromis word gesloten?

Bedant reeds voor reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
subaru

#2 , 30 jan 2007 05:37

ik denk dat enkel compromie bindend is uiteindelijk. iemand info hierover ??

dieke

#3 , 30 jan 2007 08:39

Je bod is bindend. In hoeverre je er nog onderuit kan en welke schadevergoedingen daaraan vasthangen, geen idee.

Reclame

j.demoor

#4 , 31 jan 2007 13:32

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

"89.Het aanbod is een door ??n der partijen voorgesteld ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in afwachting van een mogelijke aanvaarding..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).

Vereist is dus dat de makelaar ZAAK en PRIJS vermeldde opdat er een bindend aanbod zou zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

dirk'ske

#5 , 25 apr 2012 21:28

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

"89.Het aanbod is een door ??n der partijen voorgesteld ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in afwachting van een mogelijke aanvaarding..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).

Vereist is dus dat de makelaar ZAAK en PRIJS vermeldde opdat er een bindend aanbod zou zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.
Goede avond,

dus, als een makelaar (in mijn geval Notaris) een onroerend goed op internet aanbiedt (in mijn geval immoweb), en ik breng een schriftelijk bod (de vraagprijs) uit, dan is de koop voltrokken? ik kan het eigendom voor de rechtbank afdwingen?

want, ik heb het volgende teruggevonden: bron http://www.fransbaert.be/upload/RKN18def.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De verkoop uit de hand van onroerende goederen (overzicht van rechtspraak 2005-2010) Dr. Maarten DAMBRE
Praktijklector Universiteit Gent Advocaat (Frans Baert & vennoten)

p14 ....
25. Toestemming – aanbod tot verkopen - publiciteit

De publicatie op de website van een vastgoedmakelaar waarbij een onroerend goed tegen een bepaalde vraagprijs te koop wordt gesteld, kan niet worden beschouwd als een aanbod.56 Een dergelijke internetadvertentie betreft een oproep om koopaanbiedingen uit te lokken en is geen juridisch bindend aanbod, wat onder meer ook bleek uit de discussie over de inhoud van de onderhandse koopovereenkomst tussen partijen. Het is wel raadzaam expliciet te vermelden dat publiciteit op internet geen bindend aanbod om te verkopen inhoudt.57 Andere uitspraken passen dezelfde principes toe. De vermelding van een onroerend goed in een catalogus van een vastgoedmakelaar kan niet als een aanbod, maar gewoon als een voorstel om te contracteren worden beschouwd. Dit geldt a fortiori wanneer de makelaar geen vertegenwoordigingsbevoegdheid heeft.58 De publiciteit gevoerd op Immoweb kan niet worden beschouwd als een aanbod tot verkopen, temeer als het relatief vaag is opgesteld. Het leidt alleen tot een aanbod tot onderhandelen vanwege de verkoper ten opzichte van de kandidaat-kopers.59
56 Antwerpen 13 mei 2008, NjW 2008, 885, noot R. STEENNOT.
57 B. KOHL, “La vente d‟immeuble (de gré à gré)”, Chroniques notariales, afl. 51, Brussel, Larcier, 2010, 32.
58 Rb. Brugge 29 juni 2005, T.App. 2006, afl. 2, 26.
59 Rb. Brussel 21 maart 2008, T.Not. 2010, 217.

Dat is toch tegenstrijdig, of niet?

Alvast bedankt voor de opheldering,

roharro

#6 , 25 apr 2012 21:47

dus, als een makelaar (in mijn geval Notaris) een onroerend goed op internet aanbiedt (in mijn geval immoweb), en ik breng een schriftelijk bod (de vraagprijs) uit, dan is de koop voltrokken? ik kan het eigendom voor de rechtbank afdwingen?

De verkoper moet nog wel eerst uw bod aanvaarden. Zelfs als het de vraagprijs is die wordt geboden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dirk'ske

#7 , 26 apr 2012 12:35

De verkoper moet nog wel eerst uw bod aanvaarden. Zelfs als het de vraagprijs is die wordt geboden.

Beste,
bedankt voor het antwoord.

Ik heb mijn mijn situatie eerder aan een (andere?) advocaat voorgelegd en kreeg het volgende als antwoord:

Een verkoop komt tot stand via het treffen van een aanbod, hetgeen ten deze is gebeurd en een aanvaarding.

Gelet op uw aanvaarding van het aanbod, zoals het geformuleerd werd aan de voorgestelde prijs is er tussen u en de verkopers een geldig koopcontract tot stand gekomen.

Concreet heeft u dan ook het recht op het verlijden van de akte en het verwerven van de igendom, recht dat u kan afdwingen voor de rechtbank.

.... Uw aanvaarding (voor zover u deze kan bewijzen, maakt samen met het aanbod, de comprimos uit)...

mvg,

roharro

#8 , 26 apr 2012 14:32

...en een aanvaarding.

Zoals ik al schreef moet het bod van de koper aanvaard worden door de verkoper. Anders is er geen overeenkomst.
Mijn antwoord is dus volledig compatibel met dat van de notaris.

dirk'ske

#9 , 26 apr 2012 23:22

...en een aanvaarding.

Zoals ik al schreef moet het bod van de koper aanvaard worden door de verkoper. Anders is er geen overeenkomst.
Mijn antwoord is dus volledig compatibel met dat van de notaris.

Goede avond,
nogmaals bedankt voor het antwoord, maar het is mij toch niet helemaal duidelijk. ik begrijp het net andersom?
nl. de verkoper biedt voor een bepaalde prijs een woning aan, en ik aanvaard dit aanbod voor die prijs?

Een verkoop komt tot stand via het treffen van een aanbod - van de woning, door de verkoper -, hetgeen ten deze is gebeurd en een aanvaarding - van de vraagprijs.

Gelet op uw (ik, de koper) aanvaarding van het aanbod - van de woning, door de verkoper -, zoals het geformuleerd werd aan de voorgestelde prijs is er tussen u en de verkopers een geldig koopcontract tot stand gekomen.

Concreet heeft u dan ook het recht op het verlijden van de akte en het verwerven van de igendom, recht dat u kan afdwingen voor de rechtbank.

.... Uw aanvaarding (voor zover u deze kan bewijzen, maakt samen met het aanbod (van de woning), de comprimos uit)...

in een vervolg mail werd het als volgt geconcludeerd

Uw bod samengelezen met het gepubliceerde bod, maakt aanvaarding uit en geeft u dus alle rechten.

mvg,

roharro

#10 , 27 apr 2012 00:12

Het hangt er van af hoe dat "aanbod" door de verkoper werd gedaan.
Bijv. verkoper richt zich schriftelijk tot bepaalde koper met een schrijven waarin hij zich bereid verklaart om onder voorwaarden x...y...z te verkopen aan potentiële koper X. Indien X hier aanvaardt (binnen de termijn waarbinnen het aanbod geldt) dan is verkoop/koop gesloten.
Idem als men de koper een schriftelijke optie tot aankoop verleent.
Maar in dat geval was er een duidelijke voorafgaandelijke "onderhandeling" over de verkoopsmodaliteiten tussen koper en verkoper.

Verkoopannonces, eender via welke informatiedrager, kunnen daar niet mee gelijk worden gesteld.
Ook praktisch: verkoper ontvangt op zelfde dag vijf aangetekende brieven van mensen die willen kopen als reactie op een annonce....quid???

Kingfisher

#11 , 27 apr 2012 16:09

De annonce van de makelaar moet aanzien worden als een uitnodiging voor kandidaat-kopers om een bod te doen.
De koop is pas gesloten als de verkoper het bod van de aankoper aanvaard heeft.

Dus de prijs bieden die op de annonce staat, is niet bindend.

Echter, als ik jouw verhaal lees, zie ik dat de verkoper jouw bod anvaard heeft? ("Dit was een schriftelijk bod dat tegen getekend werd door de verkoper") Of is het een verklaring van de verkoper dat hij het bod *ontvangen* heeft (bedankt voor uw bod, wij gaan dit overwegen, ik bel u nog wel)? Want in dat geval is de verkoop nog niet tot stand gekomen.

"Via een makelaar werd het bod aanvaard "
Mocht de makelaar optreden in mandaat voor de verkoper? Indien wel: dan is er een verkoop. Indien niet: dan heeft de makelaar een fout begaan en kan hij gehouden zijn een schadevergoeding te betalen.

Terug naar “Kopen”