afrekening verkoop huis

schanulleke01
Topic Starter

afrekening verkoop huis

#1 , 25 apr 2012 21:12

Hallo,

de eerste maanden stond ons huis te koop via een notaris, dit bracht echter niks op. We zijn overgeschakeld naar een makelaar. Nu is ons huis verkocht via de makelaar, maar heb nu een voorlopige afrekening van de notaris gekregen (we hebben nog openstaand krediet van onze lening). We hebben nog geen aktedatum, maar de notaris eist wel al een provisie, nl voor ereloon makelaar, handlichting bank, factuur opzoekingskosten makelaar (leveringsplicht), enz.
Nu is mijn vraag wat de werkelijke procedure is; hoe wordt dit allemaal geregeld? We hebben een tekort en moeten dit dus aan de notaris/makelaar. Wordt niet eerst de lening van de bank terugbetaald door verkoopsgeld? en nadien de makelaar en notaris? Is het echt zo dat ik de notaris al moet betalen terwijl nog niks geregeld is voor de akte?
En de makelaar rekent ook de opzoekingskosten (van bodemattest, EPC,...) aan, zit dat al niet bij zijn ereloon inbegrepen? En bedraagt dit echt honderden euros?
Mag de notaris ook geld eisen voor zijn luttele reclame voor die 3 maanden terwijl het niet verkocht is door hem?

Ik snap het allemaal niet zo goed, alvast bedankt om te helpen,

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2012 11:34

Fout antwoord gegeven :oops:
Laatst gewijzigd door mava105 op 27 apr 2012 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.

wanton

#3 , 26 apr 2012 21:21

en pas daarna de bank.

Dat is optimistisch. De vergoeding van de hypotheek aan de bank moet volledig zijn of al de rest gaat niet door!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Turaki

#4 , 26 apr 2012 21:25

en pas daarna de bank.

Dat is optimistisch. De vergoeding van de hypotheek aan de bank moet volledig zijn of al de rest gaat niet door!
Correct, de woning kan maar vrij en onbelast verkocht worden, dus zonder enige schuld of hypotheek.
De bank, de belastingen, en eventueel de RSZ krijgen eerst hun geld, dan de schuldeisers die een vordering tot beslag hebben genomen, en dan pas de rest.

schanulleke01
Topic Starter

#5 , 26 apr 2012 21:59

bedankt voor jullie reacties. dus als ik het goed begrijp is het toch ok dat ik ons tekort in vorm van een bankcheque meebreng tijdens de exacte datum van ondertekening akte.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 apr 2012 22:07

bedankt voor jullie reacties. dus als ik het goed begrijp is het toch ok dat ik ons tekort in vorm van een bankcheque meebreng tijdens de exacte datum van ondertekening akte.
Dat heeft niemand gezegd! Aangezien de verkoopprijs niet zal volstaan om de nog uitstaande bankschuld en een aantal kosten te betalen vraagt de notaris om een provisie te betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”