Volgende situatie: een Belgische particulier geeft een Nederlandse firma een opdracht om een bepaald stuk te gieten. Er wordt via e-mail afgesproken dat er één prototype gemaakt wordt dat op basis van foto's zal geëvalueerd worden, en indien dit bevredigend is voor de opdrachtgever, zullen er een aantal stukken aangekocht worden.
Nu stuurt de Nederlandse firma een factuur voor het gieten van dit éne stuk en zal de firma dit opsturen na het betalen van de factuur. De firma weigert op voorhand een foto van het resultaat te sturen (onder het mom "te veel werk"), zodat de particulier niet kan oordelen of dit éne stuk bevredigend is of niet.
Wegens slechte communicatie en het niet naleven van afspraken in het verleden door deze firma (met tientallen excuses voor vertragingen) en ook het weigeren van het sturen van foto's, zou de particulier de samenwerking liefst gewoon stopzetten en met een andere partner in zee gaan. Het vertrouwen is helemaal weg. De factuur gaat over een relatief klein bedrag ( < 100 €). Er is geen bestelbon opgesteld vooraf (enkel afspraken via mail gemaakt) en de factuur vermeld geen factuurnummer, BTW percentage of BTW bedrag, noch factuurvoorwaarden.
Wat staat de Belgische particulier op dit moment te doen?