Nederlands bedrijf stuurt factuur maar komt afspraak niet na

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Nederlands bedrijf stuurt factuur maar komt afspraak niet na

#1 , 25 apr 2012 10:52

Volgende situatie: een Belgische particulier geeft een Nederlandse firma een opdracht om een bepaald stuk te gieten. Er wordt via e-mail afgesproken dat er één prototype gemaakt wordt dat op basis van foto's zal geëvalueerd worden, en indien dit bevredigend is voor de opdrachtgever, zullen er een aantal stukken aangekocht worden.

Nu stuurt de Nederlandse firma een factuur voor het gieten van dit éne stuk en zal de firma dit opsturen na het betalen van de factuur. De firma weigert op voorhand een foto van het resultaat te sturen (onder het mom "te veel werk"), zodat de particulier niet kan oordelen of dit éne stuk bevredigend is of niet.

Wegens slechte communicatie en het niet naleven van afspraken in het verleden door deze firma (met tientallen excuses voor vertragingen) en ook het weigeren van het sturen van foto's, zou de particulier de samenwerking liefst gewoon stopzetten en met een andere partner in zee gaan. Het vertrouwen is helemaal weg. De factuur gaat over een relatief klein bedrag ( < 100 €). Er is geen bestelbon opgesteld vooraf (enkel afspraken via mail gemaakt) en de factuur vermeld geen factuurnummer, BTW percentage of BTW bedrag, noch factuurvoorwaarden.

Wat staat de Belgische particulier op dit moment te doen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 25 apr 2012 11:02

Is in de overeenkomst opgenomen dat er foto's gingen verstuurd worden? Heeft de firma op papier(of mail) bevestigd dat ze geen foto's willen doorsturen?
Aangezien er geen betalingsvoorwaarden zijn afgesproken, lijkt betaling na levering de correcte stap.

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 25 apr 2012 11:42

Er is inderdaad op mail afgesproken dat er ging beslist worden over de aankoop, NA foto's van het prototype. De firma heeft inderdaad op mail gezet geen foto's te willen maken en hebben in diezelfde mail inderdaad gezegd pas te leveren NA betaling.

Klein toelichting misschien nog: het ging oorspronkelijk over het vergulden van een aantal (5) stukken. Dit was de originele opdracht. De firma verzekerde dat dit binnen een redelijke termijn zou kunnen voor (ongeveer) een bepaald bedrag. De stukken werden opgestuurd, en plots bleek het niet meer zo simpel om deze te kunnen vergulden, waarop de firma voorstelde van één van de stukken een mal te maken en deze in volledig zilver te gieten om daarna te vergulden. Op dit voorstel werd geantwoord dat er pas beslist kon worden na foto's te zien van het eerste resultaat (= protoype) + een prijsopgave per stuk. Dit was voor de firma geen probleem. Maanden passeerden zonder reactie. Nu mailt de firma dat er een stuk klaar ligt + in bijlage de factuur. Op de opmerking dat er afgesproken was eerst foto's te zien voor er gekocht werd, werd ontwijkend geantwoord. Op de expliciete vraag om toch foto's door te sturen werd dan uiteindelijk negatief geantwoord met de opmerking: "U hebt een officiële bestelling geplaatst en dus afnameplicht."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki

#4 , 25 apr 2012 11:52

Vraag hen om bewijs van uw "officiële" bestelling. Als u zeker weet dat u in uw mails duidelijk hebt gemaakt dat u pas bestelt na goedkeuring, zou ik mij niet te veel zorgen maken.

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 25 apr 2012 12:03

Bedankt voor de reactie. Zal ook zo gebeuren, met daarbij de expliciete vraag geen contact meer op te nemen, zonder bewijs van bestelling... Verder reageert de firma op het feit van het ontbreken van BTW percentages en bedragen dat dit bij export naar het buitenland (België voor hen) niet nodig is. Ik dacht dat dit enkel niet nodig was indien het BTW-nummer van de klant vermeld werd op de factuur en dat dit helemaal niet mogelijk is bij levering aan een particulier. Of heb ik het zo fout? Is deze firma maw in het zwart bezig? (Geen factuurnummer, enz...)
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 25 apr 2012 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Boregard

#6 , 25 apr 2012 12:07

Misschien simpele vraag:
Kan je het stuk terplaatse niet gaan bekijken?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Gebruiker21
Topic Starter

#7 , 25 apr 2012 12:09

Misschien simpele vraag:
Kan je het stuk terplaatse niet gaan bekijken?
Neen, is niet meteen bij de deur. Verder is het vertrouwen volledig weg voor verdere samenwerking. Waarschijnlijk voldoet het stuk ook helemaal niet (waarom anders de weigering om foto's te maken?), dus is een reisje naar daar tijd en geldverlies.

bartvdv

#8 , 25 apr 2012 13:35

Waarom weigeren ze de foto's ? Omdat dat niet gebruikelijk is en buiten de normale gang van zaken valt, waarschijnlijk. Het blijft toch een heel gedoe voor 100 euro. Tegenwoordig krijg je de meest rare vragen van klanten en wordt een deel van de verantwoordelijkheid verschoven. Het bedrijf had natuurlijk beter de opdracht gewoonweg geweigerd. Ze zouden jou foto's kunnen bezorgen, maar of die duidelijk genoeg gaan zijn, resolutie, belichting, kortom kwaliteit, enz.

Vragen naar de officiële bestelling? Dat is onzin natuurlijk, die is er, gezien de talloze e-mails en waarschijnlijk zelfs het opsturen van een model? In België zou dat ook niet pakken.

Btw zou inderdaad moeten aangerekend worden als het om een particulier gaat, 19%.

Overigens kun je dit soort zaken - voorwerpen vergulden of in koper afgieten - ook via de schoenmaker laten doen, in België.

Gebruiker21
Topic Starter

#9 , 25 apr 2012 13:48

Wat "gebruikelijk" is, speelt weinig rol als er bepaalde zaken duidelijk afgesproken worden EN toegezegd worden door de firma in kwestie. "Officiële bestelling" was het vergulden van 5 stukken. Deze bestelling is nooit uitgevoerd, meer nog, de stukken zijn vernietigd door de firma (zonder toestemming van de klant). Enkel de mal was nog beschikbaar.

Tip van de schoenmaker is zeer bruikbaar. Dit gaan we verder onderzoeken.

Terug naar “Consumenten Koop”