schriftelijk akkoord verkoop, maar koper haakt af

radic
Topic Starter

schriftelijk akkoord verkoop, maar koper haakt af

#1 , 24 apr 2012 08:51

Wij zijn een licht en geluidsbedrijf en hebben een schriftelijk akkoord (emails)over prijs, wijze van betaling (zelfs bevestiging van voorshot) voor de 2dehandsverkoop van lichtmateriaal aan een ander bedrijf.
Nu na ons 3 weken aan het lijntje te houden stuurt de koper ons een mail dat hij de koop wenst te annuleren.

Ondertussen hebben wij an diverse andere geïnteresseerden zien afhaken en vraag ik mij af kunnen wij op de een of andere manier een soort van schadevergoeding eisen voor het eenzijdig verbreken van deze overeenkomst ?

Graag wat meningen.

mvg
Steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2012 11:24

Ik vermoed dat u het voorschot als schadevergoeding moet beschouwen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

radic
Topic Starter

#3 , 24 apr 2012 11:27

het voorschot is echter nooit betaald...

Reclame

Turaki

#4 , 24 apr 2012 11:29

Burgerlijk wetboek artikel 1590: Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Normaal is het voorschot dus uw schadevergoeding. Indien niet betaalt kan u deze opeisen.

radic
Topic Starter

#5 , 24 apr 2012 11:43

er is na akkoord trouwens ook een voorschotfaktuur verstuurd naar die firma. Dus zorgt dit dat we sterker staan ? of niet ? en hoe kunnen we dan die faktuur opeisen ?enkel via advocaat ? het gaat immers over een voorschot van 5000 EUR op een verkoop van 50 000 EUR

Turaki

#6 , 24 apr 2012 11:47

5000€? Rechtbank van 1e aanleg, dacht ik (of eventueel handelsrechtbank). Misschien toch eens een advocaat aanspreken.

Terug naar “Consumenten Koop”