vervelende thuis situatie

rotaminod
Topic Starter

vervelende thuis situatie

#1 , 23 apr 2012 01:24

Ik ben een vrouw van bijna 20 jaar en ik woon nog steeds thuis. De situatie thuis is niet echt leefbaar en dat zorgt ervoor dat ik graag zo snel mogelijk die plaats kan verlaten. Mijn ouders houden van pesterijen (vooral mijn moeder).
Mijn moeder probeert me altijd te laten doen wat zei wil en als ik dat niet doe gaat ze men vader halen omdat ze weet dat ik bang van hem heb ( meermaals heeft die voor blauwe plekken gezorgd).

Nu kan ik wel zeggen dat ik in mijn puber jaren niet echt een makkelijk meisje was, ik had een grote mond. Maar verder dan dat ging het ook niet. Waardoor mijn oudere zus (die niet zozeer zegt wat ze denkt) eigenlijk in mijn ogen het lievelingetje is. Vandaag de dag ben ik helemaal niet meer zo als toen ik ben veel rustiger en denk aan heel andere dingen als toen. Maar mijn ouders behandelen me wel nog steeds als dat zelfde meisje, de puber met de grote mond. Ik hou meestal mijn mond als ze op me schreeuwen of ik verlaat de kamer, maar natuurlijk barst ik soms ook terug los. Wanneer dat gebeurt gaan mijn vader (en laatst ook mijn moeder) te ver. Slaan kan ik niet zeggen, wel duwen vast pakken bij de keel of me ergens tegenop gooien.
Dit komt niet alledaags voor, enkel als ik dus stop met mijn mond te houden. Dus sinds ik wat ouder ben is dat niet meer zo vaak voor gekomen en kan ik dus niet zeggen dat ik mishandeld word ofzo.

Sinds september had ik een goede job en betaalde 300 euro aan mijn ouders elke maand als huur om er te mogen wonen. Ik werkte in posten voltijds, mijn moeder werkt part-time en ik was in haar ogen haar gratis poetsvrouw. Ik probeerde goed te sparen omdat ik natuurlijk zo snel mogelijk het huis uit wil. Helaas heb ik ongeveer een maand geleden mijn job verloren en dat heeft de dingen weer een stuk moeilijker gemaakt.

Ik zou graag terug de kans hebben om te kunnen verder studeren of eventueel een opleiding te volgen omdat het vinden van een nieuwe job met mijn diploma niet mee valt. Maar daar geven ze me thuis de kans niet voor. Zelfs een gratis opleiding van de VDAB kan ik niet volgen, deze duurt namelijk 6 maanden en omdat ik huur moet betalen ben ik op die 6 maanden 1800 euro kwijt aan mijn ouders, dan spreek ik nog niet over benzine voor de auto en andere kosten die ik ook wettelijk heb.

En eventuele hogere studies kan ik al helemaal niet betalen zonder mijn inkomen en met een weekend job geraak je er ook niet aan.

Dus daarom was mijn vraag of ik er iets aan zou kunnen doen waardoor ik geen huur aan hun moet betalen zodat ik bijvoorbeeld die opleiding kan volgen of verder studeren. En als zei verplicht zijn om mij financieel te steunen met verder studeren.

En nog een bijkomend vraagje wat ik had was of ze me zomaar kunnen buiten gooien ? (wat natuurlijk super moeilijk zou zijn aangezien ik nergens terecht zou kunnen en ik ook geen job meer heb)

Alvast bedankt.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 apr 2012 08:17

Ouders zijn maar onderhoudsplichtig tot u een diploma heeft dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt. Daar u ondertussen reeds gewerkt heeft, is daar aan voldaan, en bestaat die plicht niet meer. Uw ouders kunnen dus verwachten dat u zelf instaat voor uw onderhoud, en het betalen van een vergoeding voor kost en inwoon hoort daarbij.

Daarnaast kunnen uw ouders u niet zomaar buitengooien (toch niet van dag op dag), maar ze kunnen u wel vragen om ergens anders te gaan wonen. Indien u weigert, kunnen ze u wel via de vrederechter laten buitenzetten.

Eventueel kan u eens gaan horen bij het OCMW? Wegens geen inkomen en problemen met uw ouders komt u misschien in aanmerking voor een sociale woning.

Tope

#3 , 23 apr 2012 09:14

De wachtttijd voor een sociale woning bedraagt minimaal 4 jaar!
Ik denk dat je beter contact kan opnemen met de VDAB: http://vdab.be/" onclick="window.open(this.href);return false; om te infomeren naar de mogelijkheden om in het volwassenenonderwijs - met steun van de overheid - een opleiding te volgen: http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsa ... efault.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2012 10:43

Best beide pistes volgen en sociale dienst OCMW en VDAB.
Sociale dienst OCMW ook eens aanspreken over het gedrag van uw ouders.
Ook bij een CAW kan je terecht met je vragen
http://www.caw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

PS vastpakken bij de keel noem ik al geen toevalligheid meer ...dit gaat naar structureel geweld in een familierelatie.... misschien ook goed dat je eens met SLAZO bij uw lokale politie gaat praten.

Terug naar “Andere”