Rijbewijs ingetrokken

Charlise
Topic Starter

Rijbewijs ingetrokken

#1 , 15 apr 2012 19:13

Afgelopen week blies ik tijdens een alcoholcontrole positief, nl 0.69. Zelf weet ik niet precies wat dit betekent vermits dit de eerste keer was dat ik moest blazen. Betekent dit promilie of mg/l?

Tot 0.65 zou een onmiddelijke intrekking van het rijbewijs van 7 uur betekenen en vanaf dit percentage een onmiddelijke intrekking van 15 dagen wat bij mij het geval was. Héél erg dom allemaal en ik schaam me hier ook erg over, terecht alleszins!

Ik weet niet goed waar ik mij aan kan verwachten. Is er nog een kans op een minnelijke schikking of gaat dit meteen naar de rechtbank? In beide gevallen, aan welke boetes kan ik mij zoal verwachten?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2012 21:09

Al een afschrift van uw PV gekregen?
Is er een dokter geweest?
Bent u verhoord door de politie of bent u eerst enige tijd in een cel opgesloten geweest?
Is de vervolging voor intoxicatie of voor dronkenschap dit laatste wil zeggen dat dat de politie ook heeft vastgesteld dat u voldoet aan de kenmerken van (openbare) dronkenschap.
In elk geval de onderstaande link geeft u al de basistekst:
U moet nog rekening houden dat
de bedragen dienen te worden X met factor 6 opdeciemen.
er een bijdrage is aan het fonds slachtoffers tot vorig jaar €137,5
Verder afhangende van openstaande feiten, voorgaanden, herhaling en het gedrag dat tot het laten blazen heeft geleid ( blijkbaar standaard alcoholcontrole).
In een aantal arrondissementen is het bij een controle (Wodca) standaard dat bij intrekking de zaak zo wie zo naar rechtbank gaat dus dagvaarding
0,69 dat wil ook zeggen ongeveer de alcohol van 4 pintjes nog in uw bloedsomloop
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /460-t4hs5" onclick="window.open(this.href);return false;

Charlise
Topic Starter

#3 , 16 apr 2012 20:32

Ik heb nog geen afschrift van mijn PV ontvangen, er is ook geen dokter geweest en ik ben niet opgesloten geweest in de cel. Het ging over
een standaard alcoholcontrole.

Nergens kan ik terugvinden of dit voor intoxicatie of dronkenschap is geweest, ik heb enkel een administratief document ontvangen waarop vermeld staat op welke dag ik mijn rijbewijs mag gaan afhalen en de datum en het uur waarop ik vermoed word in overtreding te zijn met de wetgeving inzake alcoholopname; dit is ook de eerste keer dat ik in aanraking kom met politie/gerecht. Komt dit ook op mijn strafblad? Zoja, voor welke periode of hoe lang?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2012 22:58

Normaal wordt een afschrift binnen de 10 dagen verstuurd.
Geen dokter en geen aanhouding voor dronkenschap dan zal het enkel intoxicatie zijn vermoedelijk.
Staat in uw PV dat je dus nog moet krijgen.
Gezien intrekking (OIRB) zal de zaak (in de meeste arrondissementen) voor de rechtbank komen (zeker als het met een actie was. Dan worden er vb in Antwerpen themazittingen gehouden.
Het komt dus zeker op uw strafblad, ook een MS
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... olcontrole" onclick="window.open(this.href);return false;

Eddy009

#5 , 22 apr 2012 10:38

Op een minnelijke schikking hoeft u niet te rekenen.

Voorspellingen naar de strafmaat toe, is moeilijk. In quasi ieder arrondissement wordt er anders geoordeeld : zo zijn de politierechters in Kortrijk mild en die in Brugge streng, en dan nog ... Je hebt wel het voordeel dat er blijkbaar geen voorgaande feiten zijn.

Reken toch op een rijverbod van 1 maand en een boete van 200.00 EUR (x6), dewelke in uw geval (blanco-strafblad) voor de helft voorwaardelijk kan zijn.

Terug naar “Verkeersongevallen”