Verkoopsovereenkomst en attesten weigering lening

Sapper
Topic Starter

Verkoopsovereenkomst en attesten weigering lening

#1 , 20 apr 2012 16:34

Beste

Mijn broer heeft onlangs een verkoopsovereenkomst getekend voor de aankoop van een huis.
Hij betaalde een voorschot van 10%.
Maar hij heeft geen lening kunnen krijgen voor de aankoop van het huis.
In de verkoopsovereenkomst staat onder opschortende voorwaarden dat de aankoop vervalt als hij geen lening kan krijgen van drie financiële instellingen, wat dus het geval is.
Hij heeft het makelaarsbureau tijdig drie attesten bezorgd waarin staat dat hij geen lening kan krijgen.
Het makelaarsbureau weigert hem echter het voorschot terug te betalen omdat ze zeggen dat een van de attesten dateert van voor de ondertekening van de verkoopsovereenkomst.
En dit terwijl hierover in de opschortende voorwaarden niets vermeld staat.
Ik wil ook nog meegeven dat dit bewuste attest wél dateert van na het ondertekenen van een aankoopbelofte voor het huis, dus tussen de ondertekening van de aankoopbelofte en de ondertekening van de verkoopovereenkomst.

Kan het makelaarsbureau dit zomaar doen?
Zijn ze niet verplicht om het voorschot terug te betalen?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 20 apr 2012 17:39

Sapper,

Ik denk dat geen enkele rechtbank die makelaar zal volgen. is het nog mogelijk om bij een 4° bank een attest van weiegring te verkrijgen? Dan is het probleem misschien opgelost zonder advocaatkosten. tenzij er ook een deadline instond waarbinnen die drie attesten moesten geleverd worden. Anders zal het een advocatenkwestie worden...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sapper
Topic Starter

#3 , 20 apr 2012 18:21

Beste Basejumper

Bedankt voor uw snelle antwoord.
Mijn broer heeft de drie attesten tijdig opgestuurd naar het makelaarsbureau (binnen de 20 dagen na de ondertekening van de verkoopovereenkomst).

Dus u denkt dat mijn broer juridisch in zijn recht staat?
Moet hij een advocaat onder de arm nemen, of wat raadt u hem aan?

Reclame

Turaki

#4 , 20 apr 2012 19:37

Heeft hij een kopie van de oorspronkelijke aankoopbelofte, met datum? Staat daar reeds iets in vervuld van deze opschortende voorwaarde?

Sapper
Topic Starter

#5 , 21 apr 2012 11:16

Beste Turaki

Ja, hij beschikt over de aankoopbelofte met datum.
Daarin staat dat de verkoopovereenkomst volgende opschortende voorwaarden zal bevatten (en dan de uitleg over de attesten van 3 financiële instellingen).
De tekst van de opschortende voorwaarde in de aankoopbelofte is dus dezelfde als die in de verkoopovereenkomst, en nergens staat dat de attesten moeten dateren van na de ondertekening van de verkoopovereenkomst.
Zoals gezegd is het bewuste attest gedateerd tussen de ondertekening van de aankoopbelofte en de ondertekening van de verkoopovereenkomst (een week voor de ondertekening van de verkoopovereenkomst om precies te zijn).
De andere twee attesten zijn gedateerd van na de ondertekening van de verkoopovereenkomst.

Indien u mij hiermee verder kunt helpen, bezorg ik u de tekst van de opschortende voorwaarden.

Sapper

Turaki

#6 , 21 apr 2012 13:37

Uw broer dient een AS te zenden aan zowel verkoper als immo, met daarbij een kopie van de oorspronkelijke aankoopbelofte, waarin hij, met verwijzing naar de datum van deze aankoopbelofte en de bankattesten (ook kopie bijsteken als hij die nog heeft), de terugbetaling van zijn voorschot vraagt. Dat dit dient te gebeuren tegen "datum" (pak 14 dagen in de toekomst). Dat dit schrijven als enige ingebrekestelling geldt. Dat indien men niet terugbetaalt, hij op hun kosten dit voor de rechtbank zal terugvorderen. Voor de goede orde ook met gewone post aan u bezorgd (4 brieven in totaal dus). En natuurlijk met vriendelijke groeten (blijf zakelijk).

Sapper
Topic Starter

#7 , 22 apr 2012 10:22

Bedankt Turaki.

Schrijft hij dit AS het best zelf, of laat hij dit beter door een advocaat doen?

Terug naar “Kopen”