Opzeg 9 jaren contract, boetes tijdens eerste 3 jaar?

satis
Topic Starter

Opzeg 9 jaren contract, boetes tijdens eerste 3 jaar?

#1 , 21 apr 2012 11:01

Wegens problemen die niet opgelost geraken (overlast 1 buur) willen wij weg uit ons huidige appartement, liefst zo snel mogelijk.

Ons contract is ingegaan op 1 september 2010, nu vroeg ik mij af wanneer ik juist nog 2 maand boete en nog 1 maand boete moest betalen?

Als ik mijn opzeg volgende maand (mei) indien dan is mijn opzegperiode juni-juli-augustus. Ik huur dus nog tot 31 augustus en de opzeg gaat effectief in op 1 september. Valt dit dan onder 1 of 2 maand boete? De wetgeving spreekt in nogal vage termen over "naargelang hij tijdens het eerste, tweede of derde jaar vertrekt." Is vertrekken in mijn geval eind augustus of begin september? Daarbij, is de boete gelijk aan de laatste maand huur (dus inclusief indexering) of de eerste maand?

Alsook, zijn er andere manieren om de huuropzeg vroegtijdig te laten beeindigen zonder deze boetes (bv. als ik de overlast kan aantonen - ik heb met voldoende regelmaat de huisbaas op de hoogte gebracht)? Ik dacht van niet, maar vragen kan natuurlijk geen kwaad.

Tenslotte, aansluitend bij de vorige vraag zag ik dat de huurovereenkomst dient geregistreerd te zijn bij de federale overheid financien, of ik kan kosteloos een opzeg op elk moment indienen. Waar kan ik deze registratie nakijken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2012 11:06

Jij zal slechts 1 maand verbrekingsvergoeding moeten betalen, want op 31 augustus heb jij de volle 2 jaar huur uitgedaan.
Een andere wijze om de huur te verbreken is een minnelijke overeenkomst met de verhuurder, of via de vrederechter. Maar ik denk dat overlast geen geldige reden is om te verbreken. Hangt natuurlijk af van over welke overlast we hier spreken.

satis
Topic Starter

#3 , 21 apr 2012 11:14

Alvast bedankt :).

De belangrijkste problemen van overlast zijn geluidsoverlast en "storten van afval in de gang". Dat laatste is al via de dienst milieutoezicht van de stad gegaan, het eerste is moeilijker gezien de overlast van korte duur is. Hij speelt meermaals per nacht een kwartiertje muziek aan overdonderend geluid, lang genoeg om u wakker te maken, niet lang genoeg om de politie te bellen (ik vraag mij soms zelfs af of hij niet gewoon aan het pesten is). Daarnaast zijn er een hele resem kleine problemen die natuurlijk niet aantoonbaar zijn (kotsen op gang & niet opkuisen, roken in gang, voordeur altijd openlaten, ...). Ik vreesde persoonlijk al dat dit niet echt bruikbaar ging zijn, maar toch bedankt :).

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2012 11:38

De rechtspraak is tegenstrijdig.

Volgens de ene rechter zal u één maand moeten betalen, volgens de andere twee maand.

Volgens mij loopt het eerste jaar van 1 september 2010 tot en met 31 augustus 2011. Het tweede jaar loopt van 1 september 2011 tot en met 31 augustus 2012. De overeenkomst eindigt ten laatste op 31 augustus 2012, dus tijdens het tweede jaar.

Maar, zoals gezegd, niet iedereen denkt er zo over.

Terug naar “Huren”